۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۰۹۹ ۰۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

کارشناسان پیش بینی کرده اند که تقاضای ماهی تیلاپیا طی سال های آتی افزایش یافته و به مهمترین محصول آبزی قرن از نظر مصرف انسان تبدیل خواهد شد. بر اساس بررسی های پزشکی و بهداشتی، مصرف این ماهی ۸ مزیت مهم دارد که تولید و استفاده از آن را ضروری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، تیلاپیا ماهی خوشمزه ای است؛ ماهی سفید لاغری که انواع گوناگونی از مزایای بهداشتی را شامل می شود.

از جمله این مزایا می توان به کمک کردن به کاهش وزن، افزایش متابولیسم بدن به طور کلی، سرعت بخشیدن به ترمیم و رشد بدن، ساختن استخوان های قوی، کاهش خطر بیماری های مزمن، سرعت پایین تری گیلیسرید، جلوگیری از آرتریت (التهاب مفاصل)، محافظت در برابر کاهش شناخت، جلوگیری از انواع سرطانهای مختلف، کاهش علائم پیری، تقویت سلامتی موی سر و تقویت سیستم بدنی اشاره کرد.

تیلاپیا ماهی آرامی است که در مزرعه به آسانی پرورش می یابد و قیمت آن نیز ارزان است؛ ولی طعمش گاهی اوقات شبیه آن چیزی نیست که ما از طعم آبزیان انتظار داریم. طعم این ماهی عمدتا شبیه به طعم گوشت سفید و گوشت مرغ است.

ماهی تیلاپیا، مهمترین آبزی قرن

کارشناسان پیش بینی می کنند که  اهمیت تیلاپیا روز به روز افزایش یابد و به احتمال زیاد تبدیل به مهم ترین محصول آبزی قرن از نظر مصرف انسان خواهد شد.

از آنجایی که تیلاپیا یک ماهی لاغر و کم عمر است، نسبت به سایر ماهیان از جیوه کمتری برخوردار بوده که به نظر می رسد این دلیل مهمترین استدلال برای حمایت از مصرف تیلاپیا باشد.

تیلاپیا سرشار از مواد مفید غذایی

تیلاپیا به عنوان یک منبع غذای دریایی ویژگی های مفید زیادی دارد و به عنوان معدن مواد غذایی شناخته می شود که در آن ویتامین ها و مواد معدنی، از جمله مقادیر قابل توجه پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، فسفر، پتاسیم، ویتامین ب ۱۲، نیاسین، ویتامین ب ۱و پانوتنیک اسید موجود است.

۸ مزیت ماهی تیلاپیا

بررسی ها نشان می دهد که ماهی تیلاپیا ۸ مزیت مهم و مفید دارد که در ادامه مورد بررسی قرار گفته است:

۱- پروتئین قابل توجه: یکی از مهمترین جنبه های ماهی تیلاپیا این است که دارای میزان پروتئین قابل توجهی است و مصرف آن می تواند ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن ما به پروتئین را تامین بکند.

پروتئین حیوانی سهم مهمی از رژیم غذایی ما را به خود اختصاص می دهد؛ زیرا می تواند به صورت آنزیمی به آمینو اسیدهای ترکیبی شکسته شده وصل شود و دوباره به پروتئین های قابل استفاده در بدن انسان تبدیل گردد.

این پروتئین به طور مستقیم با رشد و توسعه مناسب ارگان ها، غشاها، سلول ها و عضلات ارتباط دارد؛ همچنین در رشد کودک نیز می تواند بسیار موثر باشد. پروتئین های حیوانی برای رشد عضلات، ترمیم سلولی و فعالیت متابولیک بدن ضروری هستند.

۲- کاهش وزن: برخلاف بسیاری از آبزیان دیگر، ماهی تیلاپیا دارای پروتئین بالاتری است و میزان کالری و چربی کمی دارد که این مسئله می تواند یک راه خوب برای کاهش جذب کالری شما باشد؛ لذا تیلاپیا می تواند برای افرادی که سعی دارند وزنشان را بدون تحمل گرسنگی کاهش دهند، موثر باشد.

۳- سلامتی استخوان:  یکی از برجسته ترین مواد معدنی موجود در تیلاپیا، فسفر است که یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی انسان است، زیرا سبب رشد استخوان ها می شود. همچنین فسفر عنصری ضروری برای نگهداری دندان ها و ناخن ها است. فسفر می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان که سبب نابودی مواد معدنی استخوانی می‌شود، کمک کند.

۴- جلوگیری از سرطان پروستات: تیلاپیا مثل بسیاری از آبزیان دیگر دارای مقادیر زیادی سلنیوم و آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان داده است سلنیوم در کاهش ابتلا به بسیاری از سرطانها از جمله سرطان پروستات و همچنین حملات قلبی کمک کند.

۵- سلامت قلب: ماهی تیلاپیا دارای منبع غنی ای از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به طور مستقیم با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در سیستم قلبی عروقی انسان ارتباط دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳ تاثیر عصاره اسیدهای چرب امگا ۶ را خنثی کرده و برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی کمک می کنند. پتاسیم موجود در تیلاپیا فشار خون را کاهش می دهد و سبب سلامت قلبی می شود.

۶- سلامت مغز: اسید چرب امگا ۳ و پتاسیم موجود در تیلاپیا به تقویت قدرت مغز و افزایش عملکرد عصبی مرتبطند. پتاسیم ورود اکسیژن را به مغز افزایش می دهد و برای تعادل بدن ضروری است و واکنش عصبی و رسوب مواد مغذی را در بخش های مناسب بدن از جمله مغز، تسهیل می کند.

۷- جلوگیری از پیری زودرس: سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می شود و در واقع می تواند ویتامین E و C را جوان سازی یا تحریک کند، که هر دو باعث بهبود کیفیت و سلامت پوست می شوند. بنابراین، بیش از ۲۰ درصد از سلنیوم روزانه که تیلاپیا آن را فراهم می کند، یک منبع غذایی بسیار خوب برای بهبود سلامت و ظاهر پوست است که منجر به کاهش چین و چروک و سایر علائم پیری می شود.

۸- بهبود سیستم ایمنی و عملکرد تیروئید: کاربرد نهایی مفید سلنیوم موجود در ماهی تیلاپیا برای سیستم ایمنی بدن است. این می تواند به تقویت فعالیت گلبول های سفید خون کمک کند که بدن را در مقابل سموم و فشارهای خارجی محافظت می کند. علاوه بر این، سلنیوم نقش مهمی در تنظیم غده تیروئید دارد که بسیاری از عملکردهای هورمونی ما را کنترل می کند.

عملکرد مناسب غده تیروئید، متابولیسم خوب و عملکرد بدن و واکنش های شیمیایی بدن را تضمین می کند.

تولید ماهی تیلاپیا در ایران منتظر مجوز

با وجود اینکه  در ۱۴۰ کشور  ماهی تیلاپیا تولید می شود اما در ایران به دلیل مسائل زیست محیطی، همچنان تولید این ماهی در گیرودار اخذ مجوز از سازمان محیط زیست باقی مانده است. مشکلاتی که در خصوص تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور مطرح می شود، قابل برطرف کردن است.

این درحالیست که به گزارش فائو، ایران سومین وارد کننده فیله منجمد تیلاپیا از چین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۶ این کشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله منجمد تیلاپیا از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است. این میزان حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

منبع: غنای مدرن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.