۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۰۲۸ ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

به گفته پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور، ایران پیش از اعطای مجوز به تولید ماهی تیلاپیا در ۴ استان مرکزی، سالانه ۱۶ هزار تن فیله این ماهی را وارد می‌کرد که به واسطه آن ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور هفته گذشته در نشست خبری خود گفت: ۴ استان غیرساحلی از جمله یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم که به اکوسیستم طبیعی و آبراه‌ها دسترسی ندارند، پرورش ماهی تیلاپیا را آغاز کرده‌اند.

محیط زیست مجوز تولید ماهی تیلاپیا در ۴ استان کشور را صادر کرد

رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور افزود: به ازای هر هکتار استخر پرورشی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن تیلاپیا برداشت می‌شود.

پورکاظمی ادامه داد: پیش از این سالانه ۱۶ هزار تن فیله تیلاپیا وارد کشور می شد که ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد. حال با این اقدام این میزان در داخل کشور تولید خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد واردات فیله ماهی تیلاپیا تا پیش از این در حالی صورت می گرفت که بنابر اذعان کارشناسان شیلات، ایران ظرفیت تولید ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به ‌صورت سالانه را خصوصا در مناطق مرکزی و کویری کشور دارد؛ هرچند این میزان تولید نیازمند حمایت جدی دولت و توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری در کشور است.

تولید ماهی تیلاپیا در کشور باهدف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد خصوصاً برای مردم مناطق مرکزی و کویری کشور می‌تواند ضامن دستیابی به اهداف خودکفایی در بخش کشاورزی، نسبت به تأمین مواد پروتئینی و غذایی در سطح منطقه‌ای و ملی افق روشنی را بگشاید.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.