۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۵۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

به گزارش فائو، ایران سومین وارد کننده فیله منجمد تیلاپیا از چین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۶ این کشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله منجمد تیلاپیا از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، سازمان خواربار جهانی موسوم به فائو در جدیدترین گزارش خود به تجزیه و تحلیل وضعیت بازار ماهی تیلاپیا در سال ۲۰۱۶ و ربع اول سال ۲۰۱۷ پرداخته است.

طبق این گزارش بازارهای آفریقایی به طور متوسط تا سال ۲۰۱۶ سالانه ۸۳ هزار تن ماهی تیلاپیا منجمد و سوخاری وارد کرده اند، بازارهای آسیا و آمریکای لاتین به دلیل مقرون به صرفه بودن ماهی تیلاپیا به عنوان منبع پروتئین به جذب بیشتر تولید داخلی ماهی تیلاپیای خودشان ادامه می دهند و بازارهای اتحادیه اروپا در این زمینه در سال ۲۰۱۶ با رکود مواجه بوده است.

آمریکا بزرگترین واردکننده تیلاپیا از چین

با توجه به مشکلات تولید ماهی تیلاپیا در سال ۲۰۱۶ از جمله آب و هوای سرد زمستان، صادرات این ماهی در چین ثابت باقی ماند و از  ۳۹۳ هزار تن فراتر نرفت. فیله منجمد همچنان محصول اصلی صادراتی ماهی تیلاپیا در چین محسوب می شود.

در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۶۴ درصد از کل صادرات تیلاپیای منجمد و ۱۷ درصد از صادرات تیلاپیای سوخاری شده چین به کشورهای آفریقایی صادر شد.

ایالات متحده آمریکا و مکزیک دو بازار بزرگ دیگر برای واردات ماهی تیلاپیا از چین هستند هر چند که واردات تیلاپیای این کشورها در سال ۲۰۱۶ از چین کاهش یافته است.

افزایش ۵۳ درصدی واردات تیلاپیا در ایران

ایران سومین وارد کننده فیله منجمد تیلاپیا از چین محسوب می شود. در سال ۲۰۱۶ این کشور ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن فیله منجمد تیلاپیا از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

تقاضای تیلاپیا در آمریکا افزایش یافت

چین حدود ۷۳ درصد (۱۴۳ هزار و ۷۰۰ تن) از بازار تیلاپیا در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

چین و تایوان دو کشور اصلی تامین کننده تیلاپیای منجمد در آمریکا هستند. از نظر قیمت نسبت به سال ۲۰۱۵ قیمت متوسط واردات فیله منجمد تیلاپیا ۲۰ درصد و برای تیلاپیای منجمد ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به دلیل تقاضای فراوان مشتریان، واردات ماهی تیلاپیا در آمریکا در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است. بهبود تولید ماهی تیلاپیا در چین به دلیل وضعیت ملایم آب و هوا در این کشور نیز در افزایش واردات آمریکا از این کشور تاثیر داشته است.

هندوراس هم به آمریکا تیلاپیا صادر می کند

به گفته وزیر کشاورزی هندوراس مصرف داخلی ماهی تیلاپیا در سال ۲۰۱۶ در این کشور حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تن تیلاپیا بوده است. به لحاظ تجاری هندوراس یکی از صادر کنندگان اصلی فیله تیلاپیا به آمریکا و آمریکای لاتین محسوب می شود. این کشور در سال ۲۰۱۶ با صادرات ۹ هزار و ۱۰۰ تن فیله تیلاپیا حدود ۶۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته است.

مکزیک به دنبال تولید ماهی تیلاپیا

در مکزیک، دولت به دنبال گسترش برنامه ها و اقداماتی برای تولید، فرآوری و مصرف ماهی تیلاپیا می باشد. بر اساس اطلاعات سیستم آبیاری غذایی و شیلات این کشور، سالانه ۱۲۸ هزار تن ماهی تیلاپیا تولید می شود که از این میزان ۱۲ هزار تن به کشورهای دیگر صادر می شود.

چین و ویتنام به اروپا تیلاپیا صادر می کنند

واردات ماهی تیلاپیا در سال ۲۰۱۶ به ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن رسید. در سال ۲۰۱۶ چین و ویتنام تامین کنندگان اصلی ماهی تیلاپیا به اروپا بوده اند.

تیلاپیا، محبوبترین ماهی در آسیا

محبوبترین ماهی به لحاظ مصرف در آسیا ماهی تیلاپیاست که تجارت آن به طور عمده، تازه و برخی نیز منجمد صورت می گیرد. تیلاپیا به صورت گسترده ای از جمله فیله و استیک در دسترس عموم است، همچینین استخوان و سر این ماهی نیز طرفداران زیادی دارد.

اکثر کشورهای آسیایی تولید کننده ماهی تیلاپیا هستند که محصولاتشان به بازارهای داخلی و منطقه ای فرستاده می شود.

در بازار ماهی تازه سنگاپور در سال ۲۰۱۷  تیلاپیای داخلی تازه و سرد به قیمت ۴ دلار و ۸۰ سنت فروخته می شود. در حالی که فیله منجمد و با کیفیت این ماهی در تایوان به قیمت ۳ دلار و ۲۰ سنت فروخته می شود.

بازارهای آفریقا، آماده برای افزایش خرید ماهی تیلاپیا

بازارهای آفریقایی به طور مشخص برای رشد بیشتر تولید و صادرات تیلاپیا آماده می شوند، در حالی که انتظار می رود که تقاضا در آسیا و آمریکای لاتین ثابت بماند. در آمریکا نیز با توجه به افزایش تقاضا در سال ۲۰۱۷ واردات افزایش خواهد یافت هر چند که به دلیل تولید بالا در چین با افزایش قیمتی روبرو نخواهیم بود.

منبع: فائو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.