۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۳۲۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ دسته: کشاورزی
۱

مدیرعامل یک شرکت تعاونی تولیدکننده ماهی، برای هموار کردن شرایط تولید قانونی ماهی تیلاپیا در کشور و جلوگیری پرورش غیرقانونی و واردات آن، ۱۰ سیاست به سازمان محیط زیست پیشنهاد داد. پرورش تک جنسی، اعطای مجوز به استان های مرکزی، اعطای مجوز به استخرهای بسته و خروج ماهی به صورت فیله شده از کارگاه تولیدی از جمله این پیشنهادها است. به گفته وی، در صورتی که با این ملاحظات قانونی به پرورش ماهی تیلاپیا مجوز داده شود، سال آینده باید در فکر تسهیل صادرات آن باشیم چون بازار این ماهی پتانسیل بالایی دارد.

حسین بردبار، رییس هیات مدیره و مدیرعامل یک شرکت تعاونی پرورش دهنده ماهیان گرمابی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) با اشاره به وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: سازمان محیط زیست اگر بخواهد علمی و فنی و تخصصی وظیفه اش را انجام دهد، چاره ای جز دادن مجوز به ماهی تیلاپیا با شرایط خاص ندارد.

۴ مزیت ماهی تیلاپیا

وی با اشاره به مزیت های ماهی تیلاپیا افزود: تیلاپیا مزایای بسیاری دارد ولی عمده مزیت های آن تراکم پذیری بالا و نیاز به اکسیژن کم، همه چیز خوار بودن آن در تولید انبوه و صنعتی، استفاده از تمام اجزای از جمله پوست به عنوان چرم و موارد دارویی و گوشت بدون بوی نامطبوع و لذیذ و همه پسند آن می باشد.

ماهی تیلاپیا در دمای پائین زنده نمی ماند

بردبار افزود: یکی از حسن های ماهی تیلاپیا که کمتر به آن توجه شده است، نقطه دمایی بالا برای تغذیه و زنده ماندن است. این ماهی به هیچ عنوان نمی تواند در سرچشمه ها و رودهایی که دمای پایین تر از ۱۳ درجه داشته باشند زنده بماند.

ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، مزیت پنجم ماهی تیلاپیا

این کارشناس شیلات ادامه داد: مزیت دیگر این ماهی ایجاد اشتغال مستقیم  برای پرورش دهندگان و بصورت غیر مستقیم برای صنایع وابسته، مانند تامین لوازم و تجهیزات پرورش تیلاپیا گرفته تا صنایع چرم و فراوری های مرتبط است.

سازمان محیط زیست به اصول علمی بی توجه است

بردبار در ادامه گفت: متاسفانه سازمان محیط زیست در صدور مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا از هیچ یک از اصول رایج بین المللی و یا اصول الزامی و عقلایی استفاده نکرده است و اگر سوء برداشت نکنیم و دست داشتن در واردات و ارتباط با واردکنندگان را مردود بدانیم، در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت که تخصص و یا تعهد در برخی از ذی نفوذان این حوزه وجود ندارد.

۵ پیشنهاد برای پیگیری صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا

وی با اشاره به لزوم صدور مجوز علمی و کارشناسی در خصوص پرورش تیلاپیا، به پنج پیشنهاد برای پیگیری صدور منطقی مجوز پرورش تیلاپیا در کشور اشاره کرد:

۱. ترویج و اعلام واقعیت ها در خصوص ماهی تیلاپیا به مردم

۲. ایجاد یک شبکه، تعاونی، اتحاویه و یا کانون حمایت از درخواست کنندگان پرورش ماهی تیلاپیا

۳. سازمان دهی و تقسیم وظایف بین اعضا برای شناسایی افراد مخالف در سازمان محیط زیست و ارتباط با آنها

۴. علت یابی مخالفت مخالفان و رفع موانع که این موانع می توانند قانونی و یا غیر قانونی باشند و تلاش برای تغییر قوانین مرتبط

۵. ارائه بهترین قوانین و مقررات که برای صدور مجوز ماهی تیلاپیا لازم است وجود داشته باشد

۱۰ پیشنهاد برای سیاستگذاری در صدور مجوز ماهی تیلاپیا

بردبار در ادامه گفت: برای صدور مجوز پرورش تیلاپیا باید شرایط و سیاست ها و وقوانینی وجود داشته باشد که در صورت تخلف از آن، پروانه صادر شده ابطال می گردد و جریمه های در نظر گرفته شده اعمال گردد.

این قوانین عبارتند از:

اخذ مجوز پرورش ماهی گرمابی

الف) قبل از صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا، باید مجوز پرورش ماهی گرمابی اخذ شده باشد و واحد پرورش ماهی گرمابی سر پوشیده و یا گلخانه ای فعال باشد.

استفاده از دوربین مداربسته

ب) تمام نقاط مربوط به واحد پرورش ماهی تیلاپیای زنده باید تحت پوشش دوربین مداربسته مجهز به برق اضطراری و سیستم ذخیره خودکار باشد. سیستم دوربین ها باید دو عددی و مجزا از یکدیگر باشد و تحت هر شرایطی حداقل یک سری از دوربینها بصورت آنلاین وصل باشد. این سیستم باید قابلیت انتقال فیلم و تصاویر به سازمان های دیگر را داشته باشد.

دسترسی سازمان محیط زیست به تصاویر دوربین ها

پ) انتقال تصاویر دوربین ها و دسترسی به فیلم های ذخیره شده توسط سازمان محیط زیست تعیین می شود. ممکن است علاوه بر سازمان محیط زیست لازم باشد به سازمان و یا نهاد و یا هر محل دیگری به تشخیص سازمان محیط زیست تصاویر ارسال گردد.

پرورش به صورت تک جنسی

ت) پرورش تیلاپیا باید صرفاً بصورت تک جنسی انجام شود و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی ماهی زنده از واحد تولیدی خارج نگردد.

ارائه گزارش از تعداد ماهی های تک جنسی دریافت شده

ج) تعداد ماهی های تک جنسی تحویل شده به استخرهای پرواری باید طی گزارشی تصویری از تلفات و صید بصورت آنلاین روی بستر ارتباطی سازمان محیط زیست و شیلات باید قرار داده شود.

قرار دادن ملک در وثیقه برای انجام تعهدات

چ) تعهد رعایت مقررات باید در دفتر ثبت اسناد رسمی انجام گردد و ملک مورد نظر در وثیقه انجام تعهدات قرار گیرد.

صدور مجوز برای استان های مرکزی که به آب راه ندارند

ح) صدور مجوز ماهی تیلاپیا صرفاً با آب چاه کشاورزی و در مناطقی که ارتباط آبی به هیچ نهر، رود و یا آبگیر و … وجود ندارد صادر گردد.

صدور مجوز برای استخرهای بسته

خ) صدور مجوز ماهی تیلاپیا صرفاً برای استخرهای سرپوشیده و یا گلخانه ای مجاز باشد.

خروج ماهی به صورت فیله شده از واحد تولیدی

د) ماهی تیلاپیا باید بصورت فیله شده از واحد تولیدی خارج گردد.

فروش با شناسه تولید و قابلیت رهگیری

ر) فروش ماهی های تولیدی باید بصورت بسته بندی و دارای شناسه تولید و قابل رهگیری باشد.

مرحله بعد از اعطای مجوز، تسهیل شرایط صادرات تیلاپیا

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهنده ماهیان گرمابی در پایان گفت: اگر تولیدکننده ای در شرایط تولید بالا و کاهش قیمت قصد تولید را داشته باشد، قطعاً به دنبال صادرات آن هم خواهد بود چون بازار این ماهی پتانسیل بالایی دارد؛ لذا سال آینده باید روش های صادرات را تسهیل کنیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزآوری به کشور را افزایش دهیم.

  1. درود
    تمام صحبت های جناب بردبار از روی دلسوزی هم برای محیط زیست و هم برای تکثیر کنندگان و پرورش دهندگان هست
    به امید اعطای جواز تکثیر و پرورش این ماهی لذیذ

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.