۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۸۱۸ ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

اوایل هفته جاری دولت دستور ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالای وارداتی را صادر کرد که در این لیست نامی از فیله ماهی تیلاپیا دیده نمی شود. این در حالی است که از دی ماه سال پیش تاکنون، سازمان شیلات کشور درخواست ممنوعیت این ماهی را به وزارت جهاد کشاورزی تقدیم کرده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور اواخر دی ماه سال ۹۶ در نامه ای به معاون وزیر کشاورزی خواستار ممنوعیت واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور به مدت ۳ سال از انتهای اردیبهشت ماه سال ۹۷ شد.

مسئولین سازمان شیلات دلایل زیادی را برای این اقدام بیان کرده اند که از مهمترین آن می توان به حمایت از تولید داخلی این ماهی به ویژه در استان یزد اشاره کرد؛ قرار بود در این استان از سال جاری تمامی نیاز داخلی ماهی تیلاپیا با تولید در ۱۰ مزرعه تامین شود.

به همین منظور بخش خصوصی با استقبال از ممنوعیت واردات تیلاپیا و حمایت مرکز تحقیقات شیلات کشور، به تولید این ماهی سودده در مزارع پرورش ماهی بافق یزد روی آورد.

ابهام در ممنوعیت واردات فیله ماهی تیلاپیا

با این وجود، در نهایت نام ماهی تیلاپیا در لیست ممنوعیت واردات دولت که اخیرا ارائه گردید، قرار نگرفت.

در همین خصوص ارسلان قاسمی، کارشناس بخش خصوصی شیلات با بیان اینکه قرار بود ممنوعیت واردات تیلاپیا از اردیبهشت ٩٧ به مدت سه سال اعمال شود،گفت: در گروه بندی جدید، نام تیلاپیا از فهرست کالاهایی که مشمول ممنوعیت هستند، خارج شده است.

وی افزود: قرار بود این ممنوعیت از اردیبهشت ماه ٩٧ به مدت سه سال اعمال شود، ولی در گروه بندی جدیدی که از سوی دولت اعلام و واردات ۱۱۳۹ قلم کالا ممنوع شده است، نام تیلاپیا وجود ندارد.

قاسمی تصریح کرد: این نشان می دهد مسئولان مربوطه توجه چندانی به تولید داخل ندارند و بیشتر در جهت حمایت از سیستم دلالی قدم برمی دارند.[۱]

روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان فیله تیلاپیا به کشور وارد می شود

لغو ممنوعیت واردات این ماهی در حالی صورت می گیرد که وزارت جهاد کشاورزی برای واردات آن تعرفه ۵۵ درصدی اعمال کرده است؛ اما به گفته بسیاری از مسئولین شرکت های وارد کننده این ماهی هم اکنون واردات این ماهی تنها با تعرفه ۱۵ درصدی صورت می گیرد.

همچنین به گفته کارشناسان، مرکز تحقیقات شیلات بافق یزد و ۱۰ مزرعه واقع در اطراف آن توانایی تامین تیلاپیای نیاز داخل را دارد.

براساس آمار گمرک در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار تن فیله این ماهی وارد کشورمان شده و حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور به همین دلیل خارج خارج شده است؛ هرچند آمارهای دیگر از واردات ۱۶ هزار تنی تیلاپیا نیز خبر می دهد اما با همان آمار ۱۲ هزار تنی و بر اساس قیمت های جدید ارز نیز روزانه حدود ۱ میلیارد تومان صرف واردات این ماهی می شود.

این در حالی است که در کشور ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تنی ماهی تیلاپیا برای مصرف و حتی صادرات وجود دارد و این ماهی را می توان در استانهای از جمله یزد، اصفهان، کرمان، سمنان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی و … پرورش داد.

پینوشت:

[۱] اقتصادآنلاین، کد خبر: ۲۸۱۳۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.