۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۶۲۰ ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ دسته: کشاورزی
۲

یک تولیدکننده ماهیان گرمابی با اشاره به فرصت سوزی در تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: ایجاد محدودیت در تولید ماهی تیلاپیا توسط سازمان محیط زیست سبب تولید غیرقانونی این ماهی شده و فرصت اشتغالزایی در کشور را گرفته است.

مهندس عبادیان، کارشناس ارشد شیلات و پرورش دهنده ماهیان گرمابی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در خصوص آخرین وضعیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تاکنون هیچ مجوزی از سوی هیچ نهادی برای پرورش ماهی تیلاپیا داده نشده است.

عبادیان افزود: البته این ماهی در کشور به صورت غیر قانونی پرورش داده می شود و تنها مرکز تحقیقات بافق یزد مجوز تولید و پرورش ماهی تیلاپیا را آن هم برای انجام فعالیت های تحقیقاتی گرفته است.

وی با اشاره به این که ۱۴۰ کشور دنیا هم اکنون براساس اصولی به پرورش ماهی تیلاپیا روی آورده اند، گفت: ماهی تیلاپیا مزایای بسیاری دارد ولی ما در حال از دست دادن فرصت تولید این ماهی هستیم.

وی افزود: وقتی در ۱۴۰ کشور دنیا ماهی تیلاپیا تولید می شود و بیشتر این کشورها در بحث آبزی پروری در سطح جهان بسیار توسعه یافته هستند پس نشان می دهد پرورش و تولید این ماهی مشکل ندارد.

این پرورش دهنده ماهیان گرمابی گفت: متاسفانه اخیرا شاهد وضعیت تالاب شادگان در استان خوزستان بودیم که بدلیل رها سازی ماهی تیلاپیا توسط کشورهای اطراف، محیط زیست آنجا دچار مشکل شده است.

عبادیان افزود: اگر قرار است ماهی تیلاپیا در کشور تولید شود باید بازرسی های مداومی صورت گیرد تا مشکل محیط زیستی پیش نیاید.

کارشناس ارشد شیلات در خصوص تولید غیرقانونی این ماهی در کشور گفت: به دو دلیل تولید این ماهی به صورت غیرقانونی در کشور گسترش یافته است، اولا چون مجوز تولید این ماهی را محیط زیست صادر نکرده است و دوم چون تبلیغات گسترده ای در این خصوص صورت گرفته در حالی که ظرفیت ما آنقدر نیست.

وی گفت: تیلاپیا ماهی بسیار خوبی است، از نوع ماهیانی است که برای پرورش تراکم پذیر است، من به عنوان تولید کننده کپور می گویم ماهی تیلاپیا از کپور خیلی بهتر است چون تیغ ندارد برای مصرف کننده خیلی بهتر است و می تواند به صورت فیله استفاده شود، در حالی که ماهی کپور مشکلات خاص خود را دارد.

عبادیان افزود: برای تولید این ماهی باید به فکر تبلیغات، بازاریابی و فرآوری این محصول باشیم تا بلایی که سر کپور آمد به سر تیلاپیا نیاید.

این تولیدکننده کپور گفت: هر چیزی را که شما محدود بکنید از جای دیگر سر بالا می آورد، به نظر من اگر مجوز صادر شود و  بتوانیم از سرنوشت و ضعف هایی که در بحث ماهی کپور به وجود آمد عبرت بگیریم و تشکل های خودمان را قوی کنیم، می توانیم به صورت گسترده به تولید ماهی تیلاپیا بپردازیم.

کارشناس ارشد شیلات افزود: با توجه به تجربه تلخ تولید ماهیان گرمابی در کشور به نظرم بهترین راهکار برای تولید این ماهی این است که تشکل ها قوی بشوند و یک تضمینی به محیط زیست داده شود.

  1. امان از مافیای واردات که فرصت اشتغال و تولید ملی را نابود می کند حالا چرا سازمان محیط زیست این طور بی منطق در یک کشور خشک از حمله به متابع آبی می ترسد ولی ۱۴۰ کشور نمی ترسند جای سئوال بسیار دارد
    این ماهی شاید در گرد و خاک و خشکی هم فکر کنم بتونه به رودخانه های بافق هم حمله کنه چون خیلی خیلی مهاجم است!

    ۰۳
  2. با سلام واحترام
    ماهي قزل آلا ضررده است سود كافي ندارد .
    به عنوان توليد كننده ماهي تيلا پيلا رو ترجيح ميدم
    درغير انصورت ترجيح ميدم استخر ها خالي بماند
    با سپاس

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.