۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۴۸۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

بریتانیا شرکت‌هایی که فرار مالیاتی را تسهیل کنند یا اقدام پیش‌گیرانه موثری انجام ندهند را با جریمه‌هایی تا سقف ۲۰۰ درصد مالیات متعلق، تنبیه می‌کند. این اقدام و بیش از ۱۰۰ اقدام دیگر دولت برای حفظ بیش از ۲۲۰ میلیارد پوند درآمدهای مالیاتی از سال ۲۰۱۰ انجام گرفته است و نشان از عزم جدی بریتانیا برای مقابله با اجتناب مالیاتی، فرار و عدم رعایت قواعد مالیاتی دارد.

مسیر اقتصاد/ مقابله با فرار مالیاتی نیازمند اقدامات پیش‌گیرانه‌ای است که در بریتانیا بسیار جدی گرفته می‌شود. زیرا که اگر در شرکت‌ها فرار مالیاتی اتفاق بیفتد، باید پاسخگو باشند.

جریمه ۲۰۰ درصدی در انتظار شرکت‌های درگیر در فرار مالیاتی در بریتانیا

طبق لایحه مالی – جنایی بریتانیا مصوب سال ۲۰۱۷، شرکت‌ها در قبال عدم جلوگیری از تسهیل فرار مالیاتی مسئول هستند و ممکن است با جریمه‌هایی تا سقف ۵ هزار پوند روبرو شوند. علاوه بر این، اداره مالیات و گمرک بریتانیا (HMRC) از نام بردن شرکت‌های درگیر فرار مالیاتی ابایی نخواهد داشت و شرکت‌ها با جریمه‌هایی تا سقف ۲۰۰ درصد مالیات متعلق، طبق قانون امور مالی جنایی (۲۰۱۷) روبرو هستند.

این قانون تعجب آور نیست. ترزا می، نخست وزیر وقت بریتانیا، در طول کمپین خود با جدیت از تعقیب شرکت‌ها برای اجتناب از مالیات، اظهار داشت: «برای من فرقی نمی کند که آمازون باشید، گوگل یا استارباکس، شما وظیفه دارید چیزی (مالیات) را پس بگیرید، به هموطنان خود بدهی دارید و مسئولیت پرداخت مالیات خود را دارید». بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که این قدرت (اعمال قانونی جدی) را معرفی کرد. این لایحه جرایم جنایی جدیدی را برای همه سازمان ها، خواه در بریتانیا مستقر باشند یا نه، اعمال می‌کند.

شرکت‌ها در قبال فرار مالیاتی خارج از مرزهای بریتانیا نیز مسئول هستند

طبق این قانون دو تخلف جدید پیرامون فرار مالیاتی عبارتند از:

  • عدم جلوگیری از تسهیل فرار مالیاتی در بریتانیا؛ و
  • عدم جلوگیری از تسهیل فرار مالیاتی برون مرزی.

این بدان معنی است که اگر ثابت شود یکی از کارمندان یا پیمانکاران شرکتی به شخصی در فرار مالیاتی کمک کرده است، آن شرکت مسئول خواهد بود، حتی اگر شرکت هیچ اطلاعی از افراد مرتبط با تسهیل فرار مالیاتی نداشته باشد.

این جرایم شباهت زیادی به تخلفات شرکتی تحت قانون رشوه خواری دارند، زیرا فراسرزمینی هستند و رفتارهایی را که در هر نقطه از جهان رخ می دهد پوشش می‌دهند.

اقدامات بریتانیا موجب افزایش بیش از ۳۴ میلیارد پوندی درآمدهای مالیاتی شده است

از سال ۲۰۱۰، دولت بیش از ۱۰۰ اقدام را برای مقابله با اجتناب مالیاتی، فرار و سایر اشکال عدم تمکین ارائه کرده است که موجب حفظ بیش از ۲۲۰ میلیارد پوند از درآمدهای مالیاتی دولت شده است. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، HMRC رکورد ۳۴.۱ میلیارد پوند افزایش درآمدهای مالیاتی را از طریق فعالیت‌های مقابله با اجتناب مالیاتی، فرار و عدم رعایت قواعد مالیاتی ثبت کرد.

هدف این قانون سخت‌گیرانه در ابتدا حسابداران، بانکداران و وکلای مالیاتی (مشاوران مالیاتی) که به طور فعال راه‌های اجتناب مالیاتی یا فرار را ترویج می‌کنند و مشتریان ثروتمند آن‌ها بود. با این حال، در واقعیت، این قانون بر تعداد زیادی از شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

تنها دفاعی که یک شرکت دارد این است که نشان دهد اقدامات معقولی برای جلوگیری از تسهیل فرار مالیاتی انجام داده است. بنابراین، صاحبان کسب و کار باید به کارمندانشان بفهمانند که فرار مالیاتی چیست و آگاه باشند که چگونه می‌توانند سهواً به فرار مالیاتی کمک کنند.

۵ اقدام نشانگر مقابله یک شرکت با فرار مالیاتی

پنج مرحله ساده وجود دارد که در صورت انجام، نشان از این دارد که شرکت در تلاش است تا از تسهیل فرار مالیاتی جلوگیری کند.

  • ارائه اطلاعات و آموزش منظم به همه کارکنان

کارکنان باید در مورد قوانین و فرار مالیاتی کاملا آگاه باشند و بدانند که برای رعایت آنها چه کاری باید انجام دهند.

  • شناسایی افراد پرخطر فرار مالیاتی

نهادهایی با ساختارهای پیچیده برنامه‌ریزی مالیاتی، مشکلات در ایجاد مالکان ذی نفع، مشتریانی با منابع غیرمستند وجوه یا ثروت، و همچنین شرکت های مستقر در خارج از کشور در حوزه های حاکمیتی با سطوح بالایی از رازداری، همگی خطر بیشتری دارند. شرکت‌های مشاوره مالیاتی، حقوقی و خدمات مالی نیز مانند شرکت‌هایی که مدیریت ثروت خصوصی را ارائه می‌کنند، با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شوند.

اما هر شرکتی خطر کمک به فرار مالیاتی را دارد، اخیراً یک بانکدار سابق به دلیل کمک به مشتریان ثروتمند برای مخفی کردن ۱.۶ میلیارد یورو از مقامات مالیاتی به ۵۰۰ هزار یورو جریمه و ۱۲ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. بنابراین، چه شرکت در یکی از مشاغل پرخطر باشد یا نه، خوب است یک ارزیابی ریسک انجام شود تا افرادی که ممکن است از طریق اقدامات خود در معرض فرار مالیاتی قرار بگیرند، شناسایی شوند.

  • لزوم بررسی دقیق شخص ثالث

این امر به ویژه برای اشخاص ثالث و مشتریان مهم است تا اطمینان حاصل شود با کسی که ممکن است در فرار مالیاتی دخیل باشد تجارت نشود. این باید متناسب با سطح ریسک مواجهه باشد. به طور خلاصه، هر چه سطح ریسک بالاتر باشد، اطلاعات یا دقت بیشتری مورد نیاز است. معیارها، فرآیندهای نظارت و غربالگری باید برای بررسی وضعیت تمکین مالیاتی مشتری ایجاد شود.

  • تمایز بین فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی

شرکت باید تفاوت فرار مالیاتی با اجتناب مالیاتی را بداند.

  • گزارش هر گونه مورد مشکوک به فرار مالیاتی

کارمندان باید هرگونه آگاهی یا سوء ظن به فرار مالیاتی یا سایر جرایم مالی را گزارش کنند.

منبع: اسکیل کست

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.