۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۸۰۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

وجود ظرفیت مناسب در بخش کشاورزی سوریه سبب شده است که هفته گذشته هیئتی از سفارت ایران در سوریه و وزارت تجارت داخلی سوریه طی نشستی، درباره راه های توسعه تجارت در حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی به بحث و مذاکره بپردازند. با وجود بحران جنگ در برخی مناطق سوریه و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، این کشور با صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال کاهش اثر تحریم‌ها است.

مسیر اقتصاد/ کشاورزی در کشور سوریه یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و صادراتی این کشور است به طوریکه تا پیش از آغاز جنگ داخلی، بخش کشاورزی حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌داد. صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اوج جنگ داخلی نیز حاکی از ظرفیت بسیار خوب کشاورزی در این کشور است. نمودار زیر سهم بخش‌های مختلف اقتصاد سوریه را در تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد:

علی‌رغم وجود تحریم‌های چندجانبه علیه کشور سوریه، در حال حاضر نیز صادرات محصولات کشاورزی کشور سوریه به کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال انجام است.

هفته گذشته بیش از ۱۰۰ کامیون که حاوی سبزی و میوه‌جات از کشور سوریه و لبنان بوده‌اند،  پس از چند روز توقف در مرز، وارد کشور اردن شدند که به این ترتیب با با جابه‌جایی محموله‌های صادراتی به کامیون‌های اردنی، این محصولات به مقصد کشورهای خلیج فارس ارسال شدند.

از ماه مه گذشته کشور اردن با افزایش برخی شرایط بهداشتی، از عبور چندین تن محصول جو از کشور سوریه جلوگیری کرد. همچنین گذرگاه نصیب-جابر در مرز سوریه و اردن، از تاریخ ۵ ژوئیه به دلائل مشابه از ترانزیت کامیون‌های سوری و لبنانی امتناع ورزید که هفته گذشته و با ارسال این محموله صادراتی، عملا این مانع برداشته و در حال حاضر ترانزیت محصولات صادراتی سوریه از کشور اردن با مشکل خاصی روبرو نیست.

ظرفیت محصولات کشاورزی در تجارت سوریه و ایران

بخش کشاورزی و مواد غذایی دو کشور ایران و سوریه از جمله ظرفیت‌های مناسبی است که می‌تواند در جهت افزایش سطح تجارت این دو کشور بسیار موثر واقع شود.

در همین راستا هفته گذشته هیئتی متشکل از وزارت تجارت داخلی و حمایت از مصرف‌کننده کشور سوریه و سفارت ایران در دمشق در رابطه با راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تبادلات تجاری بین دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست، با توجه به فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه دو کشور از جمله تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و قانون قیصر علیه سوریه و همچین نیاز بازار کشورهای ایران و سوریه به کالاهای غذایی و کشاورزی، دو طرف در مورد تامین به موقع مواد غذایی و نیازهای مصرف‌کنندگان دو کشور به توافق اولیه‌ای دست یافتند.

در این نشست توافق شد که کشور سوریه با تسهیل واردات کالا، محصولات و تجهیزات صنایع غذایی از ایران، از ظرفیت محصولات کشاورزی خود جهت صادرات به ایران بهره‌مند شود. قرار بر این است که طی هفته‌های آینده و برگزاری نشست‌های بیشتر، کالاهای صادراتی از ایران به سوریه و محصولات صادراتی از سوریه به ایران تعیین و به اطلاع دولت‌های دو کشور برسد.

منابع: سوریا دیلی‌نیوز، اخبار الاقتصاد السوری

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.