۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۲۶۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مصر بزرگترین واردکننده گندم در جهان، از سال گذشته به منظور افزایش تولید داخلی این محصول سیاست های جدید حمایتی را در دستور کار قرار داده است. یکی از برنامه های دولت در این راستا افزایش قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان داخلی است. در سال جاری دولت مصر هرکیلوگرم گندم را به قیمت ۰.۲۶ دلار، معادل ۲۲۱۰ تومان از کشاورزان مصری خریداری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد گندم غذای اصلی مردم مصر، بزرگترین واردکننده این محصول در جهان است. دولت مصر در سال های گذشته سیاست های حمایتی خود از تولید گندم را کنار گذاشت تا نیاز بازار داخلی را از طریق واردات تامین کند.

تامین امنیت غذایی در مصر به دلایلی همچون شرایط آب و هوایی، جمعیت قابل توجه و گستردگی جغرافیایی، یکی از مشکلات بزرگ دولت های این کشور از دیرباز تاکنون بوده و همواره فعالیت های سیاسی هر دولتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

طی سال های اخیر دولت مصر به دلیل وابستگی به واردات این محصول و واردات گندم های آغشته به مواد سمی یا سن زده که موجب به خطر افتادن سلامت نان مصرفی مردم می شود، دچار مشکلات فراوانی شده است.

واردات ۳ میلیارد دلاری گندم در مصر طی سال های گذشته

طبق بررسی های انجام شده مصر هر ساله برای تامین نیاز گندم خود به طور میانگین حدود ۸ میلیون تن گندم به ارزش حدودی ۳ میلیارد دلار از کشورهای دیگر وارد می کند.

کشورهای روسیه، اوکراین، رومانی، لهستان و آمریکا تامین کنندگان گندم مصر هستند که در سال جاری بیش از  ۹۵ درصد واردات گندم مصر را به خود اختصاص دادند.

قیمت گندم های وارداتی مصر در سال گذشته به ازای هر تن حدود ۳۲۵ دلار بود که با احتساب نرخ ارز رایج در سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود ۲۷۶۲ تومان برای هر کیلوگرم می شود.

برنامه حمایتی جدید دولت مصر با هدف سطح زیر کشت گندم

میزان تولید گندم در مصر طی سال های اخیر به طور میانگین در حدود ۸ میلیون تن است که از این میزان حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری می شود.

مصر برای تامین ذخایر استراتژیک خود از سال ۲۰۱۸ برنامه ویژه ای را برای افزایش تولید محصولات اساسی نظیر گندم، نیشکر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، چغندر قند، مرکبات، دانه های روغنی، مرغ و ماهی، تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است.

مصر در این برنامه ریزی قصد دارد با استفاده از کمک های سازمان غذا و کشاورزی جهانی(فائو) در جهت تامین امنیت غذایی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید گندم کشاورزی قراردادی را توسعه دهد و سیستم های خریداری، ذخیره سازی و بازاریابی این محصولات را نیز ارتقا بخشد.

تعیین مناسب قیمت گندم عامل مهم در افزایش سطح تولید این محصول

دولت مصر با هدف افزایش سطح حمایت ها از کشاورزان در سال ۲۰۱۹، قیمت خرید گندم در این کشور را به بیش از ۲۶۰ دلار در هر تن رسانده است و قصد دارد حدود ۳.۶ میلیون تن از گندم های کشاورزان را خریداری کند.

قیمت خرید گندم در مصر در حالی طی سال جاری به ۲۶۰ دلار در هر تن رسیده است که قیمت این محصول در سال گذشته حدود ۲۱۳ دلار تعیین شده بود.

طبق اعلام اتحادیه های کشاورزی مصر، پائین بودن قیمت گندم در مصر دلیل اصلی کاهش تولید این محصول طی سال های گذشته بوده است، به همین دلیل دولت با افزایش قیمت خرید گندم سعی در افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید این محصول دارد.

افزایش قیمت خرید دولتی گندم در مصر به ۲۲۱۰ تومان در سال جاری

بر اساس اعلام وزیر تامین و تجارت داخلی دولت مصر، قیمت خرید دولتی گندم در این کشور برای حمایت از تولید داخلی برای هر ۱۵۰ کیلوگرم بین ۳۸ تا ۳۹ دلار تعیین شده است. به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم در مصر با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود  ۲۲۱۰ تومان خواهد بود.

با اینحال اختلاف قیمت خرید گندم توسط دولت و قیمت گندم های خارجی باعث اعتراض مجدد اتحادیه های کشاورزی این کشور شده است و این اتحادیه ها خواستار افزایش قیمت این محصول تا مرز ۳۰۰ دلار برای هرتن هستند.

گرچه اتحادیه های کشاورزی مصر بر لزوم افزایش مجدد قیمت گندم تأکید دارند اما در شرایط فعلی نیز روند روبه رشد حمایت های دولتی از تولید محصولات اساسی در مصر نشان دهنده اهمیت تامین امنیت غذایی از طریق تولیدات داخلی است.

منابع:

دنیای غلات yon.ir/R1Cc0

رویترز yon.ir/9B6iz

مصر امروز yon.ir/BJFyJ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.