۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۸۴۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

بیل گیتس، ثروتمندترین فرد آمریکا و جهان، در مصاحبه ای تلویزیونی به دولت این کشور پیشنهاد کرده است اگر به دنبال جذب بیشتر منابع درآمدی و در عین حال رعایت عدالت مالیاتی است، باید افزایش مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار قرار دهد تا بتواند سهم مالیات جمع آوری شده از افراد ثروتمند را افزایش دهد. زیرا تا زمانی که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه افزایش نیابد، ثروتمندان درآمدهای خود را به سمت عایدات سرمایه ای سوق می دهند و از پرداخت مالیات بر درآمد فرار می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بیل گیتس در مصاحبه ای در یک برنامه تلویزیونی از کسری بودجه بزرگ برای دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده است. وی معتقد است اگر دولت می خواهد کسری بودجه را با افزایش مالیات ها جبران کند، سهم افراد ثروتمند از این مالیات ها باید بیشتر از سایرین باشد که این مسئله با افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه امکانپذیر خواهد بود.

بیل گیتس گفت: در حال حاضر تنها حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از ناحیه درآمد مالیاتی جذب می شود در حالی که بیش از ۲۴ درصد تولید ناخالص داخلی صرف مخارج می شود و کسری بودجه رشدی سریع تر از درآمدهای مالیاتی دارد. همین مسئله موجب شده است اکنون بدهی ملی ایالات متحده به بیش از ۲۲ تریلیون دلار برسد.

عدم موفقیت افزایش نرخ مالیات بر درآمد

به منظور رفع کسری بودجه اخیرا پیشنهادهایی مبنی بر افزایش حداکثر نرخ مالیات بر درآمد تا ۷۰ درصد مطرح شده است. حداکثر نرخ مالیات بر درآمد مخصوص ثروتمندترین افراد آمریکایی خواهد بود که در دهک های بالای درآمدی قرار دارند. پیش از این و در دهه ۱۹۷۰ و قبل از آن که ریگان نرخ ها را کاهش دهد نیز حداکثر نرخ مالیات بر درآمد در کشور آمریکا به مراتب بالاتر از نرخ های کنونی بود.

اما بیل گیتس معتقد است که این رویکرد موفق نبوده و به خوبی عمل نمی کند. زیرا حتی زمانی که نرخ مالیات بر درآمد بالا بوده است، به دلیل راه های فرار مالیاتی، درصد واقعی مالیات دریافت شده هیچوقت بیش از ۴۰ درصد نبوده است؛ چراکه ثروتمندان درآمد خود را به عایدی سرمایه که نرخ بسیار کمتری دارد، تبدیل می کنند تا در مجموع مالیات کمتری پرداخت کنند.

بررسی ها نشان می دهد ثروتمندان دارای درآمد مولد، با مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستند، اما ثروتمندانی که درآمدشان از محل عایدات سرمایه ای و فعالیت های غیرمولد است، با این پایه مالیاتی مخالفند.

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار جبران کسری بودجه و تحقق عدالت مالیاتی

بیل گیتس گفت: اگر دولت به دنبال جذب بیشتر منابع درآمدی است باید به سمت فرآیندهای پیشرفته تر حرکت کند تا بتواند سهم مالیات جمع آوری شده از ۱ یا ۲۰ درصد افراد ثروتمند را افزایش دهد.

بر این اساس وی پیشنهاد کرده است که دولت بیشتر به مالیات های پیشرفته و کارآمد نظیر مالیات بر عایدی سرمایه اتکا کند. به گفته وی: ثروت انباشته و سرمایه غیرمولد بهترین و موثرترین گزینه برای دریافت مالیات است. اگر هدف دولت کسب درآمد بیشتر از مالیات است باید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه را افزایش دهد.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید دست کم برابر با نرخ مالیات بر درآمد باشد

بیل گیتس گفت: نرخ مالیات بر عایدی سرمایه اکنون به اندازه ۲۰ درصد پایین تر از نرخ ایده آل است. زیرا نرخ مالیات بر عایدی سرمایه باید دست کم برابر با نرخ مالیات بر درآمد باشد. چراکه وضع نرخ یکسان مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه موجب رهاشدن از پیچیدگی ها و فرار مالیاتی خواهد شد.

در حالت فعلی که نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بسیار پایین تر از نرخ مالیات بر درآمد است، افراد تمایل دارند که بدهی ها و درآمدهای مالیاتی خود را به سمت عایدات سرمایه ای سوق دهند تا در نهایت مالیات کمتری بپردازند.

برنامه های مالیاتی دیگری نیز به تازگی در آمریکا مطرح شده است؛ به عنوان مثال سناتور برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، پیشنهاد کرده است که مالیات املاک برای آمریکایی های ثروتمند افزایش پیدا کند.

فرصت بزرگ کسب درآمد برای دولت از مالیات املاک و مستغلات

گیتس گفت: من بزرگترین طرفدار مالیات املاک و مستغلات هستم. چراکه درآمد بیشتری برای دولت جمع‌آوری می‌کند که اکنون با کاهش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بسیار کم شده است.

با اینکه درآمدها و هزینه های دولت تغییر چندانی نکرده است، وزارت خزانه داری در روز ۱۳ فوریه اعلام کرد که کسری بودجه ایالات متحده در سه ماه اول سال مالی دولت به ۳۱۹ میلیارد دلار افزایش یافته است. این میزان در مقایسه با دوره سه ماهه پایانی سال گذشته، ۴۲ درصد افزایش یافته است.

منبع: بلومبرگ linkp.ir/G7G0

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.