۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۳۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ دسته: تولید
۰

شورای رقابت اخیرا طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، دستور العمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرده است. در نظر گرفتن کیفیت در قیمت گذاری خودرو که مدنظر شوراری رقابت است، با استفاده از ۲ شاخص «عوارض تیراژ تولید» و «عوارض سن مدل خودرو» محقق می شود؛ درحالیکه در فرمول فعلی به آن ها توجهی نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت در ۹ مهر ماه سال جاری تصریح کرده بود: از این پس شورای رقابت تنها چارچوب قیمت‌ گذاری خودروی داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص می‌کند و دیگر متولی قیمت گذاری خودرو نیست.

شورای رقابت دستور العمل تعیین قیمت خودروهای انحصاری را اعلام کرد

بر این اساس از آنجا که وظیفه تعیین فرمول قیمت خودرو از شورای رقابت صلب نشده، لذا این شورا اخیرا طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، دستور العمل تعیین قیمت خودرو را ارسال نموده است.

طی نامه منتشره، شورای رقابت اعلام کرده است که بر اساس مفاد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، این شورا پس از افزایش شدید قیمت خودرو در سال ۹۱ و بر اساس تصمیم شماره ۱۴۸ شورای رقابت، خودروهای انحصاری تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی به شرح زیر قیمت گذاری می شوند:

در این فرمول Pt قیمت خودرو در زمان t و Pt-1 قیمت خودرو در سال قبل، .P نرخ تورم سالانه نهاده های تولید همان خودرو در طول یک سال بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، X  بهره وری مورد انتظار از خودروسازان نسبت به سال پیشین و Z تابعی از تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال می باشد.[۱]

تکمیل فرمول شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو با ۲ شاخص

بررسی ها نشان می دهد فرمول مورد نظر نیازمند تکمیل است. در واقع به منظور در نظر گرفتن شاخص کیفیت در این فرمول، باید دو شاخص «عوارض تیراژ تولید» و «عوارض سن مدل خودرو» به فرمول قیمت خودرو اضافه شود.

شاخص «عوارض تیراژ تولید» به منظور بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو و تحقق اقتصاد مقیاس در صنعت خودرو در نظر گرفته می شود. شاخص «عوارض سن مدل خودرو» نیز با هدف الزام خودروساز به ساخت و تولید پلتفرم جدید و روانه کردن محصولات جدید به بازار اعمال می شود.

لذا ضروری است تا شورای رقابت به عنوان نهادی که فرمول قیمت خودرو را به سازمان حمایت اعلام می کند، از این دو شاخص استفاده نماید.

پینوشت:

[۱] روابط عمومی شورای رقابت؛ کد خبر: ۲۰۱۸۱۲۱۸۱۶۰۳۵۸

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.