۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۰۶۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

طبق گزارش سیاستی مجلس نیوزلند، مالیات بر عایدی سرمایه با از بین بردن تبعیض مالیاتی نسبت به فعالیت های غیرمولد، تقاضای سوداگران را برای سوداگری در املاک کم کرده و موجب کاهش نوسانات دوره های قیمتی و مهار افزایش قیمت مسکن می گردد. تجربه کشورها در اجرای این مالیات نشان داده است که ادعای خروج سرمایه در صورت اعمال CGT صحت ندارد؛ چراکه دیگر کشورها نیز عمدتا این مالیات را در بخش مسکن اعمال کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد نیوزلند درصدد ایجاد پایه مالیاتی جدیدی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است. در همین راستا گزارشی سیاستی از طرف مجلس این کشور منتشر شده است که در آن به توضیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته و ابهامات پیرامون مسائل علمی و فنی اجرای این طرح را پاسخ داده است.

در ادامه مهم ترین ابهامات و پاسخ های مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است.

کاهش نوسانات دوره های قیمتی و مهار افزایش قیمت مسکن با CGT

خانه دار شدن برای جوانان و کم درآمدها تبدیل به یک رویای دست نیافتنی شده است. مالیات بر عایدی سرمایه کمک خواهد کرد تا این رویا به واقعیت تبدیل شود. باید خرید مسکن اول برای افراد جوان و کم درآمد را تسهیل کرد.

از بین بردن تبعیض مالیاتی نسبت به فعالیت های غیرمولد، تقاضای سوداگران را برای سوداگری در املاک کاهش می دهد. این مسئله موجب کاهش نوسانات دوره های قیمتی و مهار افزایش قیمت مسکن می گردد. هم چنین موجب خواهد شد تا تعداد بیشتری از مستاجران موفق به خرید خانه شوند و تقاضای مسکن اجاره ای کاهش یابد.

طبق تجربیات جهانی اعمال CGT به خروج سرمایه منجر نمی‌شود

برخی از سوداگران ادعا کرده اند در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی شود، مردم برای خرید خانه و سرمایه به خارج از کشور نظیر استرالیا هجوم می برند.

این ادعا بی معنی و مهمل است زیرا استرالیا و سایر کشورها نیز بیش از ۳۰ سال است که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کنند و در آن کشورها نیز معمولا عایدی حاصل از سرمایه برای غیر بومیان با نرخ های بالاتری مشمول مالیات می شود.

بازار اجاره مسکن از CGT آسیب نمی بیند

تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار اجاره مسکن به طور واضحی مشخص نشده است. اما تجربه استرالیا نشان می دهد که ادعای افزایش اجاره بها در اثر اعمال CGT نادرست است. به طور مثال در این کشور اجاره بها در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال قبل ۱.۳ درصد افزایش داشته است در حالی که تورم عمومی ۴.۵ درصد بوده است.

تجربه استرالیا نشان داده است که افزایش اجاره بها تقریبا به میزان تورم عمومی است. این تناسب قبل از اجرای CGT نیز در استرالیا برقرار بوده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در استرالیا بعد از اعمال CGT

برخی ادعا کرده اند که اعمال مالیات بر عایدی سرمایه موجب کاهش رشد اقتصادی خواهد شد. آن ها این اتفاق را به جیغ و فریاد اقتصاد تشبیه کرده اند.

در پاسخ این گروه باید گفت که تنها رجوع به آمار رشد تولید ناخالص داخلی استرالیا پس از اعمال CGT آن ها را قانع خواهد کرد که مالیات بر عایدی سرمایه به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

فقدان CGT موجب پیچیدگی اجرای سایر مالیات ها شده است

برخی ادعا می کنند که اجرای CGT برای مدیریت، پیچیده خواهد بود. باید گفت که اکثر کشورها در حال اجرای CGT هستند. این مسئله نشان دهنده یک گنجینه گرانبهای تجربه مدیریت CGT در سایر کشورهاست که می توان از آن استفاده کرد. با استفاده از این تجربه درک CGT و مدیریت آن آسان خواهد شد.

شایان ذکر است که برخی از کارشناسان مالیاتی گفته اند که فقدان CGT در نیوزیلند موجب پیچیدگی فراوانی برای اجرای سایر مالیات ها شده است. به این نحو که افراد به دلیل اینکه عواید سرمایه ای از پرداخت مالیات معاف هستند، به منظور بهره برداری از مزایای این معافیت و فرار مالیاتی، درآمدهای مشمول مالیات خود را به عایدی سرمایه ای تبدیل می کنند.

کاهش سایر مالیات ها برای کم درآمدها و افزایش عدالت با اعمال CGT

با اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در نیوزلند این امکان فراهم خواهد شد تا سقف درآمدی معینی از مالیات معاف باشد. لذا با اعمال CGT جایگزینی درآمدی برای دولت ایجاد می شود که می توان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش فاصله فقیر و غنی استفاده کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه بستری را فراهم می کند که هر کس با پرداخت سهم عادلانه خود از مالیات، شرایط را برای موفقیت همه فعالان اقتصادی هموار می کند.

منبع: گزارش سیاستی حزب کارگر پارلمان نیوزلند yon.ir/xj53t

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.