۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۵۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

مجلس نیوزلند در گزارش تشریح طرح مالیات بر عایدی سرمایه، پیشنهادهای خود مبنی بر ابعاد فنی قانون مالیات بر عایدی سرمایه را مطرح کرده است. در این گزارش که بر پایه مطالب علمی و تجربیات بین المللی تهیه گردیده، اذعان شده است که مالیات بر عایدی سرمایه باید بدون انجام تعدیل تورمی اعمال شود. شاهد مثال این گزارش تجربه کشورهای استرالیا و بریتانیا است که پس از اعمال تعدیل تورمی، به دلیل وجود مشکلات عملی، آن را رها کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد نیوزلند در صدد ایجاد پایه مالیاتی جدیدی به نام مالیات بر عایدی سرمایه است. در همین راستا گزارشی سیاستی از طرف مجلس این کشور منتشر شده است که در آن به توضیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته و ابهامات پیرامون مسائل علمی و فنی اجرای این طرح را پاسخ داده است.

در این سند مشخص شده است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) چگونه کار خواهد کرد. سند به دو قسمت تقسیم می شود. در قسمت اول ویژگی های کلیدی طراحی قانون بیان می شود و در قسمت دوم در قالب پرسش و پاسخ، به برخی از ابهامات پرداخته شده است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بدون تعدیل تورم

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، یک نرخ ثابت بدون لحاظ دوره نگهداری دارایی، به میزان ۱۵ درصد بدون هیچ گونه تعدیل تورمی انجام خواهد شد. لحاظ کردن یک نرخ ثابت پایین بدون تعدیل تورمی، در مرحله بهره برداری و اجرا ساده و آسان است و پیچیدگی طرح را کاهش می دهد.

تنظیم نرخ CGT پایین تر از نرخ سایر انواع درآمدها، برخی از اثرات تورم را کم می کند. یعنی با عدم تعدیل تورمی  و اعمال نرخ پایین، بازدهی واقعی سرمایه گذاری، مانند عایدی سرمایه ای است که تعدیل تورمی در آن در نظر گرفته شده است.

همچنین اعمال این سیاست نشان می‌دهد که خطر مرتبط با سرمایه‌گذاری در عایدی سرمایه در مقابل سایر سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد.

استرالیا و بریتانیا تعدیل تورم در CGT را کنار گذاشته اند

همچنین در این خصوص براساس تجارب بین المللی تصمیم گرفته شد تعدیل تورمی در اعمال قانون مالیات بر عایدی سرمایه انجام نشود. زیرا استرالیا و بریتانیا از تعدیل تورمی استفاده می کردند، اما هر دو به علت مشکلات عملی ایجاد شده، آن را رها کردند.

تنظیم نرخ CGT پایین تر از نرخ سایر انواع درآمد، اثرات قفل شدن دارایی ها را کاهش می دهد. زیرا اگر نرخ مالیات بسیار بالا باشد، افراد دارایی ها را به دلیل ریسک بالا، نزد خود نگه می دارند.

نحوه محاسبه عایدی

مالیات بر سود خالص سرمایه اعمال خواهد شد.CGT  مالیات خالص است. یعنی بر مبنای سود خالص محاسبه می شود که پس از آنکه هزینه های مربوط به خرید و فروش دارایی از سود ناخالص کسر می شود، بدست می آید. چنین هزینه هایی شامل: هزینه های سهامداران، هزینه های قانونی، هزینه های ارزیابی، هزینه های تبلیغات برای یافتن یک خریدار یا هزینه های مرتبط با بهبود ارزش دارایی است.

مسکن اصلی هر خانواده و صندوق های بازنشستگی از پرداخت مالیات معاف اند

مسکن اصلی هر خانواده از پرداخت مالیات معاف خواهد شد، یعنی اقامتگاهی که اکثرا در آن زندگی می کنند. هم چنین پرداخت ها و خروج از طرح های پس انداز بازنشستگی، از CGT معاف خواهند بود.

دارایی های کسب و کارهای خرد نیز که به منظور بازنشستگی فروخته می شوند تا سقف ۲۵۰ هزار دلار از پرداخت مالیات معاف است.

دایره شمول گسترده و جامع است

در عین حال دایره شمول گسترده CGT  به حفظ سادگی این طرح کمک می‌کند و از هزینه‌های بالای اعمال معافیت برای برخی موارد جلوگیری می کند.

در طرح مذکور تلاش بر آن است که دایره شمول مانند استرالیا موارد زیر باشد:

  • زمین و املاک (به جز محل اقامت اصلی)
  • سهام در یک شرکت
  • حقوق و مزایا
  • اجاره
  • سرقفلی
  • مجوزها
  • حقوق قراردادی
  • ارز خارجی
  • مواد معدنی و فلزات گرانبها
  • دام (اگر در حساب سرمایه بیاید)
  • حقوق مالکیت معنوی (اختراع، علائم تجاری)

شمولیت املاک تجاری و کشاورزی

مزارع و زمین های کشاورزی نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد. با این حال، در صورتی که مزرعه خانوادگی محل اقامت اولیه است، محل اقامت اولیه ساختمان در مزرعه از CGT معاف خواهد شد.

املاک تجاری نیز مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه اند مگر اینکه از آن به عنوان محل اقامت هم استفاده شود. در این صورت مانند املاک کشاورزی، بخشی از آن از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهد شد.

منبع: گزارش سیاستی پارلمان نیوزلند yon.ir/xj53t

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.