۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ دسته: پول و بانک، مبارزه با پولشویی
۰

بر اساس گزارش نهادهای مسئول در مبارزه با پولشویی در کشور کانادا، بیش از دو سوم بانک های این کشور قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را رعایت نمی کنند و این کشور به مرکز پولشویی در منطقه آمریکای شمالی تبدیل شده است. این درحالیست که کانادا اکنون عضو رسمی FATF است و از نظر این نهاد، کانادا جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی محسوب نمی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آمارهای منتشر شده از نظام مالی کانادا نشان از گسترش پدیده پولشویی در این کشور دارد. در حال حاضر کانادا به یک مرکز برای پولشویی منابع مالی حاصل از فعالیت های مجرمانه، در منطقه آمریکای شمالی تبدیل شده است و این مسئله اعتراضات داخلی و خارجی را بر انگیخته است.

دو سوم بانک های کانادا قوانین مبارزه با پولشویی را اجرا نمی‌کنند

در حال حاضر بر اساس تخمین نهادهای ناظر در زمینه مبارزه با پولشویی در کانادا، دو سوم بانک های کانادایی به بخش های اساسی مربوط به قوانین مبارزه با پولشویی عمل نمی کنند.

بر اساس تخمین اداره ملی پلیس کانادا، تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی درحدود ۳.۸ تا ۱۱.۵ میلیارد دلار پول آلوده از طریق بانک های کانادایی وارد چرخه نظام بانکی این کشور شده است.

مخفی کاری دلیل اصلی گسترش پولشویی در کانادا

به گفته منتقدین دلیل اصلی گسترش پدیده پولشویی در بین بانک های کانادایی، وجود قوانینی است که دست بانک ها را در مخفی کاری اطلاعات مشتریان خود باز گذاشته است.

این قوانین موجب می شود نهادها نظارتی نتوانند به اطلاعات لازم برای مبارزه با پولشویی منابع حاصل از فعالیت های غیر قانونی دسترسی داشته باشند؛ چراکه بانک ها از ارائه اطلاعات تراکنش های مالی مشکوک به نهادهای ناظر خودداری می کنند.

مشکلات ساختاری کانادا در مبارزه با پولشویی

کارشناسان یکی دیگر از دلایل گسترش پدیده پولشویی در بانک های کانادایی را وجود نهادهای متعدد در این زمینه دانسته اند؛ درحالیکه لازم است درخصوص مبارزه با پولشویی یک نهاد مسئولیت و اختیارات لازم را داشته باشد و در نهایت درخصوص گسترش این پدیده پاسخگو باشد.

وزیر اقتصاد کانادا به طور صریح اعلام کرده است که قصد دارد با پدیده پولشویی گسترده در بانک های کانادایی مبارزه نماید اما این اقدام با مشکلاتی ساختاری مواجه است.

در حال حاضر از طرفی برخی از نهادهای مرتبط با فرآیندهای مبارزه با پولشویی در کانادا، پیگیری همه جانبه پرونده ها را وظیفه خود نمی دانند و از طرف دیگر برخی نهادها اختیار لازم برای جمع آوری مستندات را ندارند.

به طور مثال یک نهاد نظارتی دسترسی به تراکنش های بانکی ندارد درحالیکه مرکز بررسی گزارشات دولت کانادا، به عنوان یک نهاد نظارتی دیگر، با وجود اختیار عمل در این زمینه، خود را موظف به همکاری گسترده در مبارزه با پولشویی نمی داند.

مرکز بررسی گزارشات دولت کانادا از اظهار نظر درخصوص موارد پولشویی در این کشور خودداری می کند اما مقامات این مرکز معتقدند اقدامات آن ها در نهایت به بهبود شرایط مبارزه با پولشویی منجر شده است.

کانادا عضو FATF است

شرایط نامطلوب پولشویی در کانادا درحالی است که این کشور عضو رسمی نهاد FATF محسوب می شود. بنابراین از نظر این نهاد نظام مالی و بانکی کانادا از ریسک بالا در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم برخوردار نیست.

بنابراین می توان گفت FATF نظارت چندانی به کشورهای عضو ندارد و با وجود گستردگی پولشویی در این کشورها، هیچگونه هشدار و یا اخطاری برای آن ها در نظر نمی گیرد.

شرایط کشورهایی همچون کانادا، استونی و دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نشان می دهد معیارهای FATF در زمینه تعیین کشورهای با ریسک بالا از نظر پولشویی، با واقعیت های موجود جهانی در تناقض است.

منبع: وال استریت ژورنال yon.ir/9gR7S

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.