۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۱۸ ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

برخی معتقدند اجرای سریع تر فعالیت های جاری دستگاه ها به معنای تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد مقاومتی به معنای انجام اقدامات جهشی و فوق العاده است که منجر به مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی می شود درحالیکه تسریع در انجام فعالیت های جاری دستگاه ها به تحقق این هدف منجر نمی شود.

مسیر اقتصاد/ از زمان ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تعاریف مختلف و برداشت های گوناگونی از مفهوم اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است؛ یکی از این برداشت ها این است که اجرای سریع تر پروژه های جاری در دستگاه ها، همان اقتصاد مقاومتی است. این گروه معتقدند اقتصاد مقاومتی در واقع همان مدیریت جهادی است و اگر بتوان پروژه های جاری را سریعتر تکمیل کرد، اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

پروژه های جاری با پروژه های اولویت دار تفاوت دارند

این برداشت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز وجود داشته و موجب شده است بسیاری از پروژه های جاری دستگاه ها به عنوان پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی تعریف شوند. درحالیکه این تصور صحیح نیست و در واقع پروژه های جاری با پروژه های اولویت دار تفاوت ماهوی دارند.

طبق بررسی های انجام شده، تنها ۱۸.۳ درصد پروژه های تعریف شده توسط ستاد، طبق الگوی اقتصاد مقاومتی، جهشی و اولویت دار بوده و مابقی پروژه ها یا پروژه جاری دستگاه ها بوده یا اینکه پروژه های کلی و مبهم بوده است.

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدامات جهشی و اولویت دار

در مقابلِ این نظر، برخی دیگر از افراد معتقدند در اقتصاد مقاومتی آن چیزی که مد نظر است، مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه های داخلی و خارجی است و لزوما با تحقق سریعتر پروژه های جاریِ دستگاه ها، اقتصاد کشور مقاوم نمی شود و در نتیجه اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود. این دسته معتقدند لازم است فعالیت های جهشی و فوق العاده ای تعریف شود تا بتوان شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

در این زمینه رهبر انقلاب در شهریورماه سال ۱۳۹۵ فرموده اند: «در اقتصاد مقاومتی آن چیزی که مورد انتظار است، یک کار جهشی است. ببینید، دستگاه و دولت، خب یک کارهای متعارفی دارد، کارهای معمولی‌ای دارد در زمینه‌های اقتصاد در همه‌ی بخشهای مختلف این وزارتخانه‌های چندین‌گانه‌ی اقتصادی که دارد انجام می‌گیرد؛ این کارها که خب باید انجام بگیرد؛ [امّا] از جمله‌ی چیزهایی که در اقتصاد مقاومتی مورد نظر است، یک کار فوق‌العاده است، یک کار جهشی است.»[۱]

طبق این فرموده نیز، اجرای کارهای جاری جزو فعالیت های اقتصاد مقاومتی نیست و آن چیزی که انتظار می رود یک کار جهشی و اولویت دار است.

بر این اساس، ضروری است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به عنوان متولی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در رویکردهای خود بازنگری نموده و پروژه های جهشی را جایگزین فعالیت های جاری نماید.

پینوشت:

[۱]: پایگاه اینترنتی رهبر انقلاب کد بیانات ۳۴۱۶۲

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.