۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۲۵۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، مبارزه با پولشویی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

طبق گزارشی که فایننشال تایمز منتشر کرده است، ایران در طول سال های اخیر سیاست های اقتصاد مقاومتی را به منظور کاهش وابستگی به خارج و تقویت تولید داخلی در دستور کار قرار داده است. در چنین شرایطی تصویب قوانین مد نظر FATF به معنی یک تغییر رویکرد و فاصله گرفتن از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش مسیر اقتصاد تحریم های مالی آمریکا علیه ایران موجب شده است بانک های ایرانی نتوانند از ساختار معمول بانکداری بین الملل به منظور نقل و انتقال پول استفاده کنند.

در چنین شرایطی خبرها حاکی از آن است که مقامات ایرانی درحال حرکت به سمت تصویب قوانین مرتبط با جرائم مالی جهانی هستند. هدف مقامات ایرانی از این اقدام تلاش برای باز نگهداشتن کانال های انتقال پول حاصل از فروش نفت عنوان شده است.

تصویب FATF در ایران به معنی فاصله گرفتن از اقتصاد مقاومتی است

بر این اساس دولت ایران قصد دارد قوانین مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را متناسب با دستورات گروه اقدام مالی FATF تغییر دهد تا به نوعی با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشند.

این درحالیست که در طول سال های اخیر ایران سیاست های ویژه «اقتصاد مقاومتی» را در دستور کار قرار داده است. هدف از این سیاست ها کاهش وابستگی به تجارت خارجی و تقویت تولید داخلی است که از طریق افزایش مقاومت اقتصادی و کاهش اثرپذیری از تکانه های خارجی محقق می شود.

در چنین شرایطی تصویب قوانین مد نظر FATF از سوی دولت ایران، در عمل به معنی یک تغییر رویکرد و فاصله گرفتن از سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

ایران به دنبال مسیرهای ارتباط مالی با دیگر کشورها

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ایران بروز اختلال در نقل و انتقال پول با نظام های بانکی دیگر کشورهای جهان است. به همین دلیل یکی از دغدغه های اصلی مسئولین ایرانی، ایجاد کانال های نقل و انتقال پول و برقراری ارتباط با نظام بانکی جهانی است.

این درحالیست که آمریکا چند ماه قبل به طور رسمی از توافق هسته ای ایران خارج شد و اعلام کرد تحریم های جدیدی درخصوص نقل و انتقال پول و فروش نفت ایران را عملیاتی خواهد کرد. موعد اعمال تحریم خرید نفت ایران از سوی دولت آمریکا حدود یک ماه تعیین شده است و درحال حاضر خریداران نفت ایران در حال بررسی شرایط برای توقف خرید و یا یافتن مسیرهای انتقال پول هستند.

بنابراین یافتن مسیرهای نقل و انتقال پول به منظور تداوم فروش نفت، یکی از مهم ترین برنامه های ایران در شرایط فعلی محسوب می شود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در این خصوص گفته است: مشکل اصلی ایران در زمینه تحریم ها، مشکل عدم اتصال نظام بانکی جهانی است. در صورتی که این مشکل حل شود، امکان تداوم فروش نفت برای ایران وجود دارد.

حل مشکل نقل و انتقال پول با پیمان های پولی میسر است

مسئولین دولت و مجلس مشکل اصلی اقتصاد ایران را که موجب اثرگذاری تحریم های آمریکا شده است، به درستی تشخیص داده اند. مشکل اصلی نبود راهکارهای امن نقل و انتقال پول بین ایران و شرکای اصلی تجاری از جمله چین، روسیه، هند و دیگر کشورهای همسایه است.

اما بسیاری از کارشناسان داخلی معتقدند راهکار رفع این مشکل اساسی، استفاده از ظرفیت تجارت با ارزهای ملی از طریق انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و همچنین پیام رسان های مالی دوجانبه است.

در شرایط فعلی تغییر قوانین پولشویی و تأمین مالی ترورریسم مطابق با خواست FATF، علاوه بر اینکه مشکلاتی را در زمینه تأمین امنیت ملی ایجاد می کند، نمی تواند در زمینه به اتصال بانک های ایرانی به شبکه بانکی جهانی کمکی نماید؛ چراکه تنها درصورتی امکان اثرگذاری تحریم های آمریکا از بین خواهد رفت که نقل و انتقال پول ایران با شرکای اصلی تجاری، از طریق سیستم هایی بدون نظارت آمریکا ساماندهی شود.

برگرفته از: فایننشال تایمز yon.ir/bAPvr

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.