۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۰۶۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در پی تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، آلمان به بزرگترین صادرکننده خودرو در چین تبدیل شد. در این باره وزیر بازرگانی چین گفت: آلمان در صادرات خودرو به چین، از آمریکا پیشی گرفته است چراکه واردات خودرو از آمریکا روند کاهشی به خود گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی تشدید جنگ تجاری تعرفه ای بین آمریکا و چین، آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در چین مطرح شده است.

صنعت خودروی آلمان برنده جنگ تجاری میان آمریکا و چین

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای با اشاره به اینکه تنش های تجاری بین این کشور و ایالت متحده آمریکا پابرجا است، اعلام کرد: سهم ایالت متحده آمریکا از بازار خودرو چین روند کاهشی به خود گرفته است و هم اکنون آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در این کشور شناخته می شود.

وانک شوئوان معاون وزیر بازرگانی دولت خلق چین در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: ایالت متحده تا پیش از این به عنوان صادرکننده بزرگ خودرو به چین شناخته می شد، اما اکنون آلمان به عنوان یک الگو در چین مطرح شده است.

وی افزود: با وجود کاهش واردات خودروهای آمریکایی به چین، واردات خودروهای ژاپنی و آلمانی به بازارهای چین روند افزایشی به خود گرفته است.

سرمایه گذاری ویژه خودروسازان آلمانی در چین

همچنین خودروسازان مطرح آلمانی نظیر BMW در قالب طرح های سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان چینی به تولید خودرو در چین می پردازند. در این راستا این شرکت آلمانی قصد دارد با همکاری شرکت چینی بریلیانس به میزان قابل توجهی تولید خودرو در کشور چین را افزایش دهد.

در قرارداد جدید، شرکتBMW آلمان متعهد شده است کارخانه ای مخصوص تولید داخلی موتور خودرو در چین راه اندازی کند و داخلی سازی خودروهای تولیدی را افزایش دهد.

تهدید منافع تجاری آمریکا با اقدامات اخیر ترامپ

بر اساس اظهارات معاون وزیر بازرگانی دولت، اقدامات اخیر دولت ترامپ در خصوص تنش های تجاری نه تنها موجب زیان چین شده است، بلکه سبب ضرر قابل توجهی دولت آمریکا شده است.

وانک شوئوان با بیان اینکه کسری تجاری آمریکا نه تنها با چین بلکه با کل بازار تجاری بین المللی رو به افزایش است ادامه داد: بنابر همین عوامل جنگ تجاری اخیر سبب شده تا منافع ایالت متحده آمریکا به خطر بیفتد.

جنگ تجاری پایاپای آمریکا و چین ادامه دارد

تنش های تجاری میان ایالت متحده آمریکا و چین در اوایل ماه جولای سال جاری میلادی آغاز شد. بر این اساس دولت های واشنگتن و پکن به اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای وارداتی به کشورشان از طرف مقابل پرداختند. به عنوان نمونه دولت ترامپ تعرفه سنگین ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به کشورش از سوی چین وضع نمود.

دولت چین نیز در پاسخ به ایالت متحده آمریکا، تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی به چین وضع نمود. این اقدامات به همینجا ختم نشد و با اعمال تعرفه سنگین دیگر دولت آمریکا بر ۱۶ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین ادامه یافت.

این مناقشات هفته گذشته وارد مرحله جدیدی شد و واشنگتن با اعمال یک تعرفه ۱۰ درصدی دیگر بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین ادامه یافت. این تعرفه های جدید دولت ایالت متحده آمریکا از دوشنبه هفته جاری لازم الاجرا شد و ترامپ درصدد این است که میزان تعرفه این کالاها را تا ۲۵ درصد نیز افزایش دهد.

پیش از این دولت ترامپ اعلام کرده بود در صورتیکه دولت چین به این جنگ تعرفه ای ادامه دهد، اقدامات تلافی جویانه در راستای افزایش تعرفه حدود ۲۶۷ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع خواهد نمود.

منبع: راشاتودی http://yon.ir/ENF50

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.