۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۷۵۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

خودروساز آلمانی BMW به عنوان یک خودروساز مطرح جهانی، با هدف گسترش محصولات خود کارخانه ای را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرده است. عمده تأمین کنندگان قطعات خودروهای BMW در این کشور از نوع درجه اول (Tier1) هستند و ۶۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروها را تأمین می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیریت زنجیره تامین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان یابی و حمل و نقل بین شرکت کنندگان در یک زنجیره تامین، برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار است. مدیریت زنجیره تأمین خودروسازان یکی از الزاماتی است که بایستی به آن توجه ویژه ای شود.

تأمین کنندگان قطعات جز اصلی زنجیره تأمین خودروسازان

زنجیره تأمین صنعت خودرو از تولیدکنندگان مواد خام تا مونتاژ قطعات را شامل می شود و جزء اصلی زنجیره تأمین خودروسازان را تأمین کنندگان قطعات (درجه ۱، ۲ و ۳) تشکیل می دهند.

تأمین کنندگان قطعات درجه ۱ (Tier1) مستقیما با خودروسازان در ارتباط هستند و قطعات خط مونتاژ خودروسازان را تأمین می کنند. تأمین کنندگان قطعات درجه ۲ (Tier2) در ارتباط با تأمین کنندگان قطعات درجه ۱ هستند و همچنین تأمین کنندگان قطعات درجه ۳ در ارتباط با تأمین کنندگان قطعات درجه ۲ هستند.

تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو نشان می دهد که تعداد تأمین کنندگان قطعات درجه ۱ (Tier1) بیشتر از سایر تأمین کنندگان هستند. چرا که ابعاد بزرگ این قطعه سازان سبب می شود تا مقیاس تولید به صرفه شود. در واقع حدود ۴۰ درصد تأمین کنندگان قطعات خودرو در این کشورها درجه ۱ (Tier1) هستند.

مدیریت صحیح زنجیره تأمین خودروساز آلمانی BMW  

خودروساز آلمانی BMW به عنوان یک خودروساز مطرح جهانی در زمینه مدیریت صحیح زنجیره تأمین با هدف گسترش محصولات خود کارخانه ای را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرد. ۸۰ درصد محصولات تولید شده BMW در آفریقای جنوبی به کشورهای آمریکا، استرالیا و ژاپن صادر می شوند و ما بقی آن ها در بازارهای داخلی آفریقای جنوبی فروخته می شوند.

مدیریت صحیح زنجیره تأمین این خودروساز آلمانی سبب شده تا سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار خودرو سواری به کشورهای هدف صادر شوند. همچنین افزایش قابل توجه عمق ساخت داخل محصولات تولید شده از دیگر مزیت های مدیریت صحیح زنجیره تأمین بوده است.

فعالیت ۴۴ تأمین کننده قطعات خودرو محلی در آفریقای جنوبی

شرکت خودروساز BMW در آفریقای جنوبی ۴۴ تأمین کننده قطعه محلی دارد. این تأمین کنندگان که اغلب آن ها درجه ۱ هستند بیش از ۶۰ درصد اجزا و قطعات خط مونتاژ خودروسازان را تأمین می کنند.

پس از ورود قطعات و مجموعه های اصلی خودرو به خط تولید و مونتاژ خودرو کیفیت محصول تولید شده صحت سنجی می شود. واحد کیفیت کارخانه BMW در آفریقای جنوبی وظیفه این صحت سنجی را بر عهده دارد. در واقع این بخش مسئولیت استاندارد قطعات تولیدی در کارخانه را بر عهده دارد. استانداردهای در نظر گرفته شده در تمامی کارخانه های خودرو BMW یکسان است و متمایز نیست.

نمودار زیر زنجیره تأمین خودروساز آلمانی BMW را به وضوح نشان می دهد. مدیریت پایدار این شرکت خودروسازی که شامل شرکت های بالادست زنجیره تأمین (تأمین کنندگان) و پایین دست زنجیره تأمین (توزیع کنندگان و خرده فروش ها) است در نمودار زیر قابل مشاهده است.

منبع: سمانتیک اسکولار



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.