۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۶۱۳ ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ دسته: تولید
۰

اعمال تعرفه‌های واردات خودرو از سوی آمریکا و چین که خودروسازان آمریکایی و آلمانی را به دردسر انداخته است، بر خودروسازان چینی تاثیر چندانی نخواهد داشت. علت اصلی این امر آن است که خودروسازان چینی حضور کمرنگی در بازارهای جهانی خودرو و بالاخص بازار آمریکا دارند درحالیکه میزان داخلی سازی خودروسازان آمریکایی به مراتب پایین تر است.

به گزارش مسیر اقتصاد اعمال تعرفه‌های واردات خودرو از سوی آمریکا و چین که خودروسازان آمریکایی و آلمانی را به دردسر انداخته است، بر خودروسازان چینی تاثیر چندانی نخواهد داشت. 

سهم پایین خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

علت اصلی این امر آن است که خودروسازان چینی حضور کمرنگی در بازارهای جهانی خودرو و بالاخص بازار آمریکا دارند. بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۷، میزان صادرات خودروهای چینی به بازارهای جهانی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است. همچنین میزان صادرات قطعات خودرو چینی به سایر کشورها به ارزش ۷۰ میلیارد دلار بوده است.

میزان صادرات کشور چین در بخش قطعات خودرو بیشتر از خودرو کامل است و این موضوع سبب شده تا چینی ها به یکی از بزرگترین تأمین کنندگان قطعات خودرو در آمریکا تبدیل بشوند. بنابراین در این جنگ تعرفه ای ایالت متحده آمریکا بیشتر متضرر می شود و ممکن است با چالش تأمین قطعات مواجه شود.

میزان فروش خودروهای سواری در بازار چین ۲۰ میلیون دستگاه است و خودروسازان چینی می توانند با بهره گیری از افزایش قیمت خودروهای آمریکایی سهم خود را از بازار داخلی افزایش دهند.

کاهش فروش خودروهای آمریکایی در بازارهای چین

در حال حاضر میزان فروش شرکت های خودروسازی  آمریکایی، از جمله جنرال موتورز و فورد، در آمریکا کاهش قابل توجهی داشته است. شرکت جنرال موتورز کاهش فروش ۵۰ درصد و فورد کاهش فروش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

فورد و جنرال‌موتورز که پیش از این با سرمایه‌گذاری در چین ظرفیت تولید ایجاد کرده‌اند، حالا ناچار خواهند شد برای حفظ سهم خود از بازار خودروی چین میزان تولید خود در خاک این کشور را افزایش دهند، اما ممکن است با مخالفت قانون‌گذاران چینی روبه‌رو شوند. این درحالیست که چین یکی از مهم‌ترین بازارهای بزرگ فورد و جنرال‌موتورز محسوب می‌شود.

بنابراین به نظر می رسد با اتفاقات اخیر و جنگ تعرفه ای میان ایالت متحده آمریکا و چین، این آمریکایی ها هستند که بیشترین صدمه را خواهند دید.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.