۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۳۱۴۴ ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

براساس آخرین گزارش فائو، کشورهای جهان به دنبال افزایش سرمایه گذاری در تولید ماهی تیلاپیا به منظور تامین نیاز داخلی خود و ایفای نقش در بازارهای جهانی این ماهی هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد فائو تخمین زده است که حدود ۱۸۰ هزار تن ماهی تیلاپیای منجمد از ژانویه تا مارس سال ۲۰۱۷ در بازارهای بین المللی به فروش رسیده باشد. بر این اساس بیشترین حجم واردات را کشورهای آمریکا، مکزیک، ساحل عاج و ایران داشته و بیشترین حجم صادرات نیز از آن چین، تایوان، تایلند و اندونزی بوده است.

آمریکا مقصد تیلاپیای چینی

در طول سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، کل صادرات تیلاپیا از کشور چین نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است و به بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.

سهم عظیمی از این صادرات به فیله منجمد تیلاپیا اختصاص دارد، همچنین صادرات این کشور به آمریکا به ۲۷ هزار و ۵۷۲ تن رسیده است.

بازار آمریکا در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، شاهد کاهش ۲۱ درصدی واردات فیله منجمد ماهی تیلاپیا بوده است. همچنین میانگین قیمت هر کیلو فیله منجمد این ماهی با کاهشی ۸.۳ درصدی روبرو شده بود.

آمریکای لاتین پیشرو در تولید ماهی تیلاپیا

تولید ماهی تیلاپیا در سراسر این قاره ادامه دارد، به طوری که اخیرا پاناما پروژه عظیمی را برای تولید تیلاپیای رد (قرمز) بدلیل محبوبیت بین مصرف کنندگان داخلی و به منظور تامین نیاز داخلی این کشور شروع کرده است.

این در حالی است که در حال حاضر تولید و فروش تیلاپیای قرمز وارداتی کاهش یافته و به همین دلیل تولیدکنندگان بیشتر تشویق می شوند که این گونه را تولید کنند.

کوبا نیز پروژه ای را برای افزایش تولید این ماهی برای مصرف انسانی در پارک ملی دریایی لوس کیمنز با استفاده از حمایت های مالی سازمان محیط زیست جهانی راه اندازی کرده است.

در این منطقه بیش از هشت گونه جلبک وجود دارد و به همین دلیل تولید ماهی تیلاپیا در آن هزینه تولید را ۲۰ درصد کاهش داده و برای تولیدکنندگان بسیار سودآور خواهد بود.

هندوراس نیز از طریق راه اندازی قفس های شناور، آموزش مردم و سازماندهی تعاونی ها تولید تلاش می کند تولید و درآمد ماهیانه خود از پرورش ماهی تیلاپیا در آبهای خلیج فونسکا (جنوب کشور) افزایش دهد.

این ابتکار با حمایت فنی و مالی کشورهای چین، تایوان و دولت هندوراس صورت گرفته و توسعه یافته است. اداره کل شیلات و آبزیان هندوراس پیش بینی می کند تولید سالانه ماهی تیلاپیا در این کشور به بیش از ۱۰۰ تن برسد.

واردات ماهی تیلاپیا در مکزیک نیز دوبرابر تولید داخلی این کشور است، به همین منظور مسئولین شیلات این کشور درصددند تا با افزایش ۱۰ درصدی تولید این ماهی صاحب برند بین المللی در زمینه تولید ماهی تیلاپیا شوند.

هند به تولیدکنندگان بزرگ تیلاپیا می پیوندد

خاورمیانه و علی الخصوص امارات متحده عربی بزرگترین بازار و منبع واردات ماهی منجمد تیلاپیا از مبدا هند است؛ صادرات تیلاپیای منجمد به امارات متحده عربی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ نسبت مدت مشابه سال قبل ۴.۱۸ درصد افزایش یافته و به ۳۲۹ تن رسیده است.

کل صادرات تیلاپیا از هند به خاورمیانه با افزایشی ۱ درصدی به بیش از ۵۰۵ تن طی این مدت رسیده است؛ هند قصد دارد با توسعه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در استخرهای سرپوشیده خود علاوه بر تامین مصرف داخلی مردم خود، سهمی عظیمی نیز در تجارت جهانی این ماهی داشته باشد.

به همین منظور اداره صادرات دریایی این کشور قصد دارد با حمایت از آبزی پروران این کشور و تامین بچه ماهی آنها و ارائه تسهیلات آموزشی، تولید خود را به حداکثر برساند.

یک صادر کننده غذاهای دریایی در هند قصد دارد سرمایه گذاری عظیمی در چهار سال آینده روی تولید ماهی تیلاپیا در قفس در دو دریاچه ماهاراشترا و راجستان هند کند، به همین دلیل قصد دارد مردم را تشویق به مصرف تیلاپیا را در هتل ها و رستوران ها کند.

اسپانیا بزرگترین واردکننده تیلاپیا در اروپا

در طول این مدت نیز واردات فیله ماهی تیلاپیا به اتحادیه اروپا  با کاهش ۲.۶ درصدی روبرو و به ۶ هزار ۴۳۴ تن رسیده است، که البته در این میان واردات ماهی تیلاپیا به اسپانیا (بزرگترین وارد کننده ماهی تیلاپیا در اروپا) با ۳۵ درصد رشد روبرو بوده است.

گفتنی است پس از این کشور انگلستان، فرانسه و آلمان بیشتر حجم واردات را دارند که عمده واردات نیز با سهم ۹۹ درصدی از کشورهای شرق آسیا مانند چین، ویتنام، اندونزی، تایلند و مالزی بوده است.

منبع: فائو



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.