۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۵۸۵ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان غذا و کشاورزی جهانی موسوم به فائو، قیمت جهانی محصولات اساسی کشاورزی برای نهمین ماه متوالی افزایش یافته و به بیشترین میزان در ۸ سال اخیر رسیده است. بر اساس این گزارش در یکسال اخیر قیمت جهانی ذرت، گندم به ترتیب ۴۵ و ۲۰ درصد افزایش یافته و قیمت دانه‌های روغنی نیز به بالاترین میزان در ۹ سال اخیر رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان غذا و کشاورزی جهانی موسوم به فائو، قیمت جهانی محصولات اساسی کشاورزی برای نهمین ماه متوالی افزایش یافت. این سازمان به طور ماهانه روند تغییرات قیمتی محصولات اساسی کشاورزی همچون گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر را گزارش می‌کند. بر اساس این گزارش قیمت جهانی این محصولات به طور میانگین در دومین ماه سال جاری میلادی (معادل ۱۰ بهمن ماه تا ۱۰ اسفند ماه) ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

شکر و دانه‌های روغنی در صدر افزایش قیمت‌ها

بر این اساس بیشترین افزایش قیمت در زمینه شکر ثبت شده است. قیمت جهانی شکر در یک ماه اخیر ۶.۴ درصد افزایش یافته است و به بیشترین میزان در طول ۴ سال اخیر رسیده است. کاهش تولید شکر در صادرکنندگان اصلی این محصول و افزایش تقاضای واردات در کشورهای آسیایی دلیل افزایش قابل توجه شکر عنوان شده است.

در زمینه دانه‌های روغنی نیز افزایش قیمت قابل توجهی در یک ماه اخیر ثبت شده، به طوریکه در این مدت سطح قیمت جهانی این محصولات ۶.۲ درصد افزایش یافته و به بیشترین میزان در طول ۹ سال اخیر رسیده است. دانه سویا، کلزا و دانه آفتابگردان در این دسته قرار می‌گیرند که در حال حاضر به دلیل رشد شدید تقاضای جهانی، قیمت آن‌ها درحال افزایش است.

افزایش ۴۵ درصدی قیمت ذرت نسبت یکسال قبل

در بخش غلات نیز قیمت‌ها در یک ماه اخیر به طور متوسط ۱.۲ درصد افزایش یافته است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز قیمت‌ها ۲۶.۵ درصد افزایش یافته است. در بین غلات قیمت سورگوم بیشترین افزایش را داشته، به طوریکه در یک ماه اخیر ۱۷.۴ درصد و در یک سال اخیر ۸۲.۱ درصد افزایش یافته است. دلیل این افزایش قیمت نیز رشد شدید تقاضای وارداتی چین عنوان شده است.

ذرت نیز دیگر محصول از خانواده غلات است که در طول یکسال اخیر قیمت آن بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته است. قیمت گندم نیز در این مدت نزدیک به ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برنج نیز دیگر محصول از خانواده غلات است که در یکسال اخیر قیمت جهانی آن افزایش یافته است.

لبنیات و گوشت نیز دیگر محصولات اساسی کشاورزی هستند که قیمت جهانی آن‌ها درحال افزایش است. قیمت لبنیات با افزایش ۱.۷ درصدی در ماه اخیر به بالاترین میزان در ۴۰ ماه اخیر رسیده است و قیمت گوشت نیز با ۰.۶ درصد افزایش، برای پنجمین ماه پیاپی افزایش بوده است.

افزایش هزینه تامین غذا برای کشورهای وابسته به واردات غذا

بر اساس این گزارش قیمت جهانی محصولات اساسی کشاورزی به بالاترین میزان در طول ۸ سال اخیر رسیده و روند آن نیز به شدت صعودی است. روند افزایشی قیمت محصولات اساسی کشاورزی از یک سو موجب شده است بسیاری از کشورهای وابسته به واردات به دنبال پر کردن انبارهای داخلی بیفتند و از طرفی آن‌ها را به سمت تلاش برای افزایش تولید داخلی محصولات سوق داده است.

روند فعلی افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی برای کشورهایی که در تامین غذا به واردات وابسته هستند نگران کننده است. افزایش قیمت‌های داخلی محصولات غذایی و افزایش نیاز برای تامین ارز واردات محصولات اساسی کشاورزی کمترین صدماتی است که پیش روی این کشورها قرار دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و کشاورزی جهانی (فائو)

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.