۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۴۴۳ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس گزارش سامان جهانی غذا و کشاورزی موسوم به فائو شاخص قیمت غذا به بالاترین میزان از زمان ثبت داده‌های قیمتی از سوی این سازمان رسیده است. تنها در یک ماه اخیر قیمت روغن‌های گیاهی ۲۳ درصد و غلات ۲۰ درصد افزایش یافته که دلیل اصلی آن وقوع جنگ در اوکراین گزارش شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان جهانی غذا و کشاورزی موسوم به فائو، به طور ماهانه قیمت جهانی محصولات اساسی کشاورزی از جمله غلات، لبنیات، گوشت و روغن را رصد و نتیجه آن را در قالب شاخصی تحت عنوان «شاخص قیمت غذا» منتشر می‌کند. بر اساس آخرین نسخه منتشر شده از سوی فائو این شاخص به بالاترین میزان از زمان ثبت و انتشار داده‌های مربوط به آن رسیده است.

شاخص قیمت غذا فائو به بالاترین میزان در تاریخ رسید

بر اساس این گزارش شاخص قیمت غذا در ماه گذشته میلادی به ۱۵۹.۳ درصد رسیده است که تنها در یک ماه گذشته ۱۷.۹ واحد درصد (معادل ۱۲.۶ درصد) رشد کرده است. این بالاترین میزانی است که سازمان فائو در طول رصد و انتشار شاخص قیمت غذا تا به حال ثبت کرده است. پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی بالاترین میزان شاخص قیمت غذا در حدود ۱۳۱ درصد ثبت شده بود.

بر اساس نمودار بالا شاخص جهانی غذا در مقایسه با یک سال قبل حدود ۳۰ درصد و در مقایسه با دو سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. رشد شدید شاخص قیمت غذا فائو در فاصله ماه‌های فوریه و مارس، از ۱۴۱.۴ به ۱۵۹.۳ درصد، نتیجه وقوع جنگ اوکراین است که از اواخر ماه فوریه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. انتظار می‌رود در گزارش‌های آتی فائو قیمت جهانی غذا از این میزان نیز فراتر برود و رکودهای جدیدی ثبت کند.

روغن‌های گیاهی و غلات در صدر افزایش قیمت

شاخص قیمت غذا فائو ۵ زیر دسته دارد که «غلات»، «روغن‌های گیاهی»، «لبنیات»، «گوشت» و «شکر» را شامل می‌شود. در بین این موارد شاخص قیمت روغن‌های گیاهی بیشترین رشد را در ماه‌های اخیر داشته و در حال حاضر رقم ۲۴۸.۶ درصد را ثبت کرده است. تنها در یک ماه اخیر این شاخص از ۲۰۱.۷ درصد حدود ۴۷ واحد درصد (۲۳ درصد) افزایش یافته است که دلیل مهم آن وقوع جنگ در اوکراین است.

بعد از روغن‌های گیاهی، شاخص قیمت غلات بیشترین افزایش را داشته و در حال حاضر ۱۷۰.۱ درصد ثبت شده است. شاخص قیمت غلات نیز در یک ماه فوریه تا مارس نزدیک به ۲۵ واحد درصد افزایش یافته است.  بر اساس این گزارش تنها در یک ماه قیمت جهانی گندم نزدیک به ۲۰ درصد، ذرت بیش از ۱۹ درصد، جو ۲۷ درصد و سورگم ۱۷ درصد افزایش یافته است. در بین غلات تنها قیمت جهانی برنج است که در ماه‌های اخیر کمترین افزایش را داشته است؛ چراکه کشورهای روسیه و اوکراین تولیدکننده این محصول اساسی نیستند و سهمی در بازار جهانی آن ندارند. شاخص قیمت لبنیات، گوشت و شکر نیز در حال حاضر به ترتیب ۱۴۵، ۱۲۰ و ۱۱۷ گزارش شده‌اند.

منبع: فائو

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.