۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۶۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ دسته: تولید
۰

بهادری نماینده مجلس در خصوص روند کاهشی صادرات خودرو در سالیان اخیر گفت: با رویکرد مونتاژکاری الزامات صادراتی صنعت خودرو محقق نخواهد شد؛ لذا باید سیاست های با الزام صادراتی در این صنعت اعمال شود.

سید هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص روند کاهشی صادرات خودرو در سالیان اخیر گفت: علاوه بر خودرو بسیاری از بازارهای صادراتی کشورهای همسایه را از دست داده ایم و دولت عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است.

وی افزود: از ظرفیت بازارهای صادراتی کشورهای همسایه بالاخص کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده نشده است.

عدم توجه به ذائقه مشتری منجر به کاهش صادرات خودرو شده است

بهادری با بیان اینکه عدم توجه به ذائقه مشتری منجر به کاهش صادرات خودرو شده است، گفت: خودروسازان تا کنون محصولات با کیفیتی که ذائقه مشتری را در نظر بگیرد، تولید نکرده اند و عدم توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشورها منجر به کاهش آمار صادرات خودرو شده است.

عدم توجه به تحقیق و توسعه به دلیل سطح رقابتی پایین در صنعت خودرو

وی از سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه به عنوان حلقه مفقوده صنعت خودرو یاد کرد و افزود: سطح رقابت در بازار خودروی ایران ضرورتی برای هزینه در طراحی و توسعه محصولات جدید ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب توان طراحان و مهندسان داخلی معطل مانده و توانایی طراحی به شکل کامل در بنگاه‌های داخلی ایجاد نمی‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایل عمده کاهش صادرات خودرو در سالیان اخیر هزینه بالای تولید در داخل کشور است و شاهد این هستیم که محصولات خودروسازان چینی و هندی به دلیل هزینه تولید پایین، رشد بسزایی در بازارهای جهانی داشته اند.

دولت بایستی مشوق های صادراتی برای خودروسازان در نظر بگیرد

بهادری گفت: عدم توجه دولت به مشوق های صادراتی برای خودروسازان در آمار کاهش صادرات خودرو بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: اگر می خواهیم به عنوان خودروساز معتبر در عرصه های جهانی مطرح شویم، دولت بایستی شرایط ویژه ای برای صادرات خودروسازان مهیا کند.

رویکرد مونتاژکاری در صنعت خودرو

بهادری در پایان با بیان اینکه با اعمال سیاست های نادرست در صنعت خودرو توان مهندسان ایرانی در بخش تحقیق و توسعه معطل مانده است، گفت: با رویکرد مونتاژکاری الزامات صادراتی صنعت خودرو محقق نخواهد شد و بایستی در این زمینه تجدید نظر کرده و سیاست های با الزام صادراتی اعمال شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.