۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ دسته: تولید
۰

دکتر کاکائی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: حتی اگر ضرر بدهیم در حال حاضر باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک برویم، زیرا این ضرر مقطعی است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه ۲ آبان ماه با حضور آقایان فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو و امیرحسین کاکائی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با هدف بررسی چالش های صنعت خودرو برگزار شد.

در این برنامه همچنین رضا شیوا رئیس شورای رقابت و احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به صورت تلفنی به سوالات پاسخ دادند.

صنعت خودرو کشور نیازمند پایش دقیق است

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صنعت خودروی کشور نیازمند پایش دقیق است، گفت: پایش و بررسی های گوناگونی در سال های اخیر برای صنعت خودرو صورت گرفته اما هیچگاه از روی کاغذ فراتر نرفته است.

زاوه گفت: با توجه به آمار سال قبل یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودروی سواری در کشور تولید شده که از این تعداد حدود یک میلیون و پنجاه هزار خودرو به تعبیر عده ای تولید داخل است و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی هستند. اینجا سؤال پیش می آید که از تعداد یک میلیون و پنجاه هزار دستگاه خودرو تولید داخل که حدود ۱۳ سال از تولید آن می گذرد چه تعداد و به کجا می تواند صادر شود؟

افزایش ۷ میلیون تومانی برخی خودروها در چارچوب مقررات شورای رقابت نیست

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه شورای رقابت دستور العمل تنظیم قیمت خودروها را ارائه نموده است، گفت: از درب کارخانه تا بازار مصرف، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت طبیعی است؛ اما افزایش هفت میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی بر آن ها نیست.

در کشور مکانیسم تحقیق و توسعه وجود ندارد

امیرحسین کاکائی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در سوی دیگر این برنامه گفت: متأسفانه در کشور مکانیزم تحقیق و توسعه و پایش دقیق وجود ندارد، بنابراین بازخورد مناسبی هم دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نشده است.

کاکائی با بیان اینکه در صنعت خودرو چشم بسته ای وجود ندارد، افزود: واردات خودروهای چینی فقط برای تأمین بازار داخلی است و ارزآوری خاصی ندارد.

وی با اشاره به تجربه رویارویی ۴۰ ساله کشور با تحریم ها، گفت: حتی اگر ضرر بدهیم در حال حاضر باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک برویم، زیرا این ضرر مقطعی است.

گفتنی است در شرایط فعلی به دلیل رقابتی نبودن صنعت خودرو در داخل کشور و رانت بزرگی که به این صنعت داده شده است، خودروسازان لزومی برای بهبود کیفیت و به روز کردن خود نمی بینند.

راه اندازی مرکز تحقیق و توسعه مشترک با سرمایه‌گذاری خودروسازان و سیاستگذاری هوشمندانه دولت، پیشنهادی است که ضمن کاهش هزینه‌های سربار، فرآیند توسعه فناوری در صنعت خودروسازی را تسریع می کند. این مرکز می تواند شرایط را برای تحقق اهداف وزارت صمت در برنامه راهبردی صنعت خودرو نیز فراهم آورد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.