۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۴۶۲۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ دسته: تولید
۰

میزان صادرات خودروی کشور در سالیان اخیر رضایت بخش نبوده و حدود ۱ درصد از صادرات کل کشور و همچنین میزان تولیدات خودرو را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در حاشیه بیست و یکمین سالروز ملی صادرات گفت: براساس آمار رسمی، سهم ایران از صادرات جهانی ۳۴ صدم درصد است و اگر نفت را از آن جدا کنیم، سهم ما از صادرات ۲۴ صدم درصد می شود.

شافعی با بیان اینکه با پشتوانه تولیدی موفق برنامه های صادراتی محقق خواهد شد، گفت: بخش صادرات در مقابل تلاطمات سیاسی و اقتصادی بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر است و بنابراین توجه به صادرات و نگاه بلند مدت برای رفع مشکلات صادرات بسیار حایز اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بایستی با توجه ویژه به بخش تولید و صادرات صنعتی در کشور، ارزش افزوده مناسبی در بخش کالاهای صادراتی اتخاذ کرد.

کاهش صادرات در صنعت خودرو

نسبت صادرات مستقیم به فروش در صنعت خودرو در سال ۱۳۹۲ برابر با ۰.۰۱ بوده که در مقایسه با میانگین این نسبت برای کل صنعت در جهان بسیار پایین است.

ارزش صادرات صنعت خودرو (خودرو و قطعات) در سال ۲۰۱۴ بنا بر آمار سازمان تجارت جهانی برابر با ۱۸۱ میلیارد دلار بوده و بالاترین رقم گزارش‌شده برای صادرات خودروی ایران مربوط به سال ۲۰۱۰ با ۴۸۴ میلیون دلار بوده است.

سهم صادرات خودرو و قطعات در صادرات صنعتی کشور در سال ۲۰۱۴، برابر با ۱ درصد و در صادرات خودرو و قطعات جهان حدود ۰.۰۱ درصد است. این در حالی است که سهم صادرات خودرو و قطعات به‌کل صادرات صنعتی جهان در سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۱ درصد بوده است.

بنابر آمار صادرات در سال ۱۳۹۵ شرکت سایپا با صادرات ۷ هزار دستگاه و ایران خودرو با صادرات ۳ هزار دستگاه روند نه چندان مطلوبی را در صادرات در پیش گرفتند. همچنین در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۳۰۰۰ تن خودرو از کشور به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش این صادرات به ۱۴ میلیون دلار می‌رسد.

مقایسه این صادرات با مدت مشابه سال گذشته گویای آن است که صادرات انواع خودرو از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش یافته و از نظر ارزش نیز صادرات این بخش ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.