۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۸۹۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۳

منبع اصلی تامین آب برای کشت دیم بارندگی است و لذا ضروری است با استفاده از روش های بهینه، به بهترین شکل از این منبع برای تولید محصول بهره گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد بارندگی منبع اصلی آب برای کشت دیم در مناطق خشک است. مناطق خشک معمولا با بارندگی بسیار کم، درجه حرارات بالا و زمین های بایر شناخته می شوند که حتی بعد از بارندگی میزان تبخیر آب در آنها بالاست و آب به سرعت محو می شود.

بنابراین برای حفظ فعالیت های کشاورزی و تولید مواد غذایی و معیشت کشاورزان در مناطق خشک، باید اقدامات ویژه ای در زمان کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی صورت گیرد تا بتوان آب موجود در این مناطق را به شکل بهینه به مصرف رساند.

در ادامه ۵ تکنیک حفاظت از آب در کشت دیم و سیستم های کشاورزی مناطق خشک ارائه شده است:

آبیاری جزئی یا قطره ای

آبیاری قطره ای به عنوان روشی موثر و کارآمد برای حفاظت از آب در کشت دیم است که علاوه بر حفاظت آب، در حفاظت از خاک نیز مفید واقع می شود.

در این روش اجازه استفاده از کود با ترکیب کردن آن با آب آبیاری از طریق آبیاری قطره ای داده می شود. در مقایسه با روش های معمول آبیاری، در این روش ۵۰ تا ۷۰ درصد صرفه جویی در مصارف آبی صورت می گیرد و تولید محصولات کشاورزی نیز به میزان ۲۰ تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

سیستم کشاورزی زای

این روش یکی دیگر از روش های موثر در حفاظت از آب در کشت دیم است که در آن چاله ها در اطراف گیاهان و درختان برای حفظ آب و رطوبت ساخته می شوند.

چاله ها کمک می کند تا حداکثر آب باران حفظ شوند؛ در واقع هدف این است که آب باران نگه داشته شود تا رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهد. همچنین باروری خاک در این مدت صورت می گیرد.

سیستم کشت گلوله برفی

این روش بیشتر در قاره آفریقا که منابع آبی کم هستند کاربرد دارد. عملکرد این ساختار، جمع آوری آب باران برای حفظ کشاورزی است. تراکتورها در طول سال اول برای شروع این سیستم استفاده می شوند.

با این حال، در سال های آینده، محصولات کشاورز به طور مستقیم  به صورت بذر سپس با کود و سپس با استفاده از کود کمپوست کاشته خواهند شد.

با وقوع بارش، آب از طریق حفره ها به طرف میله ها رفته و به ریشه های گیاه می رسد. این تکنیک برای تولید  سورگوم، ذرت و ارزن مناسب تر است.

این روش ساده می تواند در مدت سه سال فعالیت محصول کشاورزی را ۵۰ درصد افزایش دهد.

سیستم های آبیاری سطحی (زیرزمینی)

روش آبیاری زیر زمینی سیستمی گران قیمت برای استفاده محسوب می شود؛ با این حال بازدهی مناسب داشته و مناسب زمین های دیم است.

مزیت صرفه جویی در مصارف آبی در این روش وجود دارد و شانس رشد علف های هرز در آن به ۰ درصد می رسد.

روش گیت آبیاری لوله ای

در این روش، آب از طریق لوله های پلاستیکی یا آلومینیومی به مزرعه های کشاورزی می رسد. این تکنیک ها در مناطق خشک آمریكا و آمریكای لاتین بسیار محبوب هستند. این روش نیز باعث كاهش تلفات نشت و تبخیر و انتقال آب می شود و ۳۰ تا ۵۰ درصد آب را ذخیره می كند.

همچنین این روش به کاهش فرسایش خاک کمک می کند. مزیت این تکنیک این است که گیت را می توان بسته به هر میزان نیاز که باشد باز کرد.

منبع: سایت کشاورزی خشک

  1. سلام متاسفانه اثری از خدمات رسانی اداره هایی همچون جهادکشاورزی درامرکشاورزی دیده نمیشود بدیهی است که مساعدتهایی که درکشاورزی اعم ازتوصیه های علمی وکمکهای فنی مهندسی میتواند دربهبود رشد کشاورزی وتوسعه آن به عنوان شغل پایدار ودرآمدزا نقش مهمی ایفا کند که این حقیر تاکنون شاهد چنین کاری نبوده ام ودرجهاد کشاورزی برای طلب مساعدت تمام دوایر آن راسرزده ام ولی دریغ از همیاری ومساعدت امید است که به مسئولین امر برسد .باتشکر سعید ازاستان خوزستان شهر دزفول

    ۰۴
  2. باسلام اگر حکومت ایران توی این چهل واندی سال به فکر کشاورزی بود و کشاورزی را پیشرفته میکرد الان یک نفر بیکار درایران عزیزمان نداشتیم من اگر وزیر کشاورزی بشوم اول زمینها را از کشاورزان تحویل میگیریم وبعد از تسطیح زمینها و رساندن آب به زمینها ازطریق روشهای جدید نظیر آبیاری قطره ای آنوقت زمینها را دراختیار کشاورزان قرار میدادم و هزینه انجام شده را به صورت اقساط بلند مدت از کشاورزان میگرفتم با اینکار کمک بزرگی به اقتصاد کشور و بیکاری جوانان میشد

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.