۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۷۵۷ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

احمد اخیانی مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، ضمن تاکید بر اینکه ظرفیت تولید دیم در ایران به مراتب بیشتر از وضع موجود است، گفت: در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های افزایش بازدهی و بهره‌وری دیمزارها در اولویت قرار گرفته که از جمله آن‌ها کشت محصولاتی همچون دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی است که بهره‌وری زمین را افزایش می‌دهد.

احمد اخیانی مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه و محقق کشت دیم در گفتگو با مسیر اقتصاد با تاکید بر اینکه نتایج تحقیقات روی دیمزارهای کشور نشان داده است در این بخش دچار خلا عملکردی هستیم، گفت: تفاوت بین آنچه تولید می‌شود با آنچه می‌تواند در دیمزارها تولید شود زیاد است. زمین‌های زراعی زیر کشت دیم در کشور ظرفیت قابل توجهی برای افزایش تولید و ارتقا بهره‌وری دارند، موضوعی که رسیدن به آن کاملا سهل الوصول است. طرح‌های تحقیقاتی زیادی در این زمینه در مراکز تحقیقاتی کشور به همت دانشگاه‌یان و متفکران حوزه کشت دیم آغاز شد و به نتایج قابل ملاحظه ای رسید؛ نتایجی که نه تنها به دنبال پر کردن خلآ عملکردی اراضی زیر کشت دیم و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور است، بلکه پایدار کردن سیستم تولید محصول و حفظ مهمترین منابع تولید یعنی آب و خاک در آن لحاظ شده است.

تولید دانه‌های روغنی در دیمزارها بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد

وی از جمله مهمترین طرح‌های پایدار کردن سیستم تولید را کشت در خلاف جهت شیب زمین، آریش زرد و سبز و استفاده از ماشین آلات تخصصی کشت دیم عنوان کرد و افزود: از مهمترین طرح‌های حمایتی در این رابطه نیز می‌توان به پرداخت وام با بهره پایین به کشاورزان برای خرید ماشین آلات تخصصی و بیمه محصولات نام برد.

اخیابی اقلیم و خاک ایران را مناسب برای تولید انواع محصولات دیم توصیف کرد و افزود: در گذشته بیشتر غلات مانند گندم و جو و حبوبات به صورت دیم تولید می‌شد اما با اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری اراضی دیم و پرکردن خلآ عملکردی این اراضی، تولید انواع محصولات اعم از گیاهان علوفه ای، دانه‌های روغنی و حتی گیاهان دارویی آغاز شده که نتیجه آن بهره برداری اقتصادی و مقرون به صرفه برای کشاورز است.

اجرای طرح آزمایشی بهبود بهره‌وری دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی

مشاور معاون وزیر چهاد کشاورزی در امور حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد تولید مواد غذایی استراتژیک در دنیا به شیوه کشت دیم انجام می‌شود و کشور ما نیز باید با شتاب بیشتری در این مسیر حرکت کند، افزود: فاز نخست طرح افزایش بهره‌وری کیفی از اراضی زیر کشت دیم پنج ساله است که با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از سه سال پیش در کشور آغاز شده است. پس از این دوره، میزان اثربخشی طرح بررسی می‌شود که در صورت مثبت بودن، ادامه اجرای آن به بخش خصوصی واگذار می‌شود و دولت بیشتر در حوزه حمایت‌های نرم افزاری و مشاوره‌ای همکاری خواهد کرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه دیمزارهای اراضی شیبدار بیشتر در غرب کشور واقع شده‌اند، به همین دلیل استان‌های این مناطق از جمله آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان زودتر به اجرای طرح‌های بهره‌وری پیوسته‌اند و به پیشرفت‌های قابل قبولی نیز دست یافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه نتایج اجرای طرح در مدت سه سال بسیار رضایت بخش و قابل قبول بوده است، افزود: دیمزارهای استانهای شرقی نیز از امسال به اجرای این طرح پیوسته‌اند، به همین دلیل پیش بینی می‌شود در پایان دوره پنج ساله اجرای آزمایشی، در چهار میلیون اراضی زیر کشت دیم کشور به نتایج و بهره‌وری مدنظر برسیم.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.