۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۴۰۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

داود داداشی محقق کشت دیم، ضمن اشاره به اینکه گستره وسیعی از اراضی کشت دیم در ایران در مناطق کمتر توسعه یافته یا محروم واقع شده، افزود: توسعه این شیوه از کشاورزی علاوه بر اثرگذاری مثبت بر امنیت غذایی، به محرومیت زدایی نیز کمک می‌کند.

داود داداشی محقق کشت دیم، در گفتگو با مسیر اقتصاد توسعه این شیوه از کشاورزی را کمک به محرومیت زدایی دانست و افزود: گستره وسیعی از اراضی کشت دیم در ایران در مناطق کمتر توسعه یافته یا محروم واقع شده است. در واقع توسعه کشت دیم حمایت از اقشار محروم جامعه است. توجه بیشتر به منابع آبی سبز به جای منابع آبی موجود، راهی موثر برای تحقق این هدف است. اگرچه تاکنون اقدامات موثری در این زمینه انجام شده اما به دلیل نداشتن ساختار مشخص و نبودن متولی معین، هنوز جایگاه واقعی آن در حوزه کشاورزی کشور به درستی تبیین نشده است.

توسعه کشت دیم گامی موثر در مسیر محرومیت زدایی است

این محقق ضمن تاکید بر نقش موثر توسعه کشت دیم در کشور در کمک به محرومیت زدایی و حمایت از اقشار محروم، افزود: کمک به مدیریت بهینه منابع آب، توجه بیشتر به منابع زیست محیطی و آبخیزداری از دیگر پیامدهای مثبت توجه به توسعه کشت دیم است.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی یا شکل منابع آبی از قبیل رودخانه‌ها، سدها، دریاچه‌ها و چاه‌ها در کشور و اینکه تاکنون توسعه کشاورزی و امنیت غذایی بیشتر بر این مبنا شکل گرفته است، گفت: این در حالیست که منابع آبی سبز حدود ۷۰ درصد منابع آبی ما را تشکیل می‌دهند اما در توسعه کشاورزی و مشخصا کشت دیم کمتر به آن توجه شده است. در حال حاضر تنها ۸ درصد محصولات کشاورزی در ایران از طریق منابع آبی سبز تولید می‌شود، در حالیکه این رقم در برخی کشورها مانند استرالیا به ۸۰ درصد هم می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با همراهی وزارت جهادکشاورزی گام‌های موثری را در مسیر افزایش محصولات دیم و توسعه دیمزارها برداشته است، افزود: این گام‌ها با توجه به عرصه گسترده کشاورزی در کشور، هنوز بسیار محدود است و مراحل اولیه خود را می‌گذراند و نیازمند تقویت این آن با شتاب بیشتری است.

تولید بذر نقطه قوت کشاورزی ایران است

داداشی از وجود منابع ژنتیکی بومی بسیار غنی و دانش کشاورزی قابل قبول در کشور را به عنوان نقاط قوت این حوزه نام برد و افزود: در سایه حمایت‌های دولتی و حضور پررنگتر بخش خصوصی، می‌توان به تولید نهاده با ارزش افزوده بالا اقدام کرد. همانگونه که استرالیا بخشی از اصلاح الگوی کشت خود را با تکیه بر منابع ژنتیکی غنی ایرانی انجام داده و به نتایج ارزشمندی نیز دست یافته است.

وی مهمترین چالش این حوزه را مشخص نبودن ساز و کار زنجیره ارزش نهاده و اصلاح بذر عنوان کرد و گفت: باید با تعیین زنجیره ارزش، بخش خصوصی را تشویق به تولید به جای واردات و مشارکت موثرتر کرد، زیرا که نمی‌توان انتظار داشت دولت به تنهایی دست به اصلاحات گسترده بزند، بلکه دولت باید بیشتر به عنوان سیاستگذار و حامی نقش آفرینی کند.

این محقق کشت دیم یکی دیگر از چالش‌های مسیر توسعه دیمزاها در کشور را نبود ساختار و متولی مشخص عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در بیش از نیمی از اراضی زیر کشت، به شیوه دیم محصول تولید می‌شود. اما هنوز ساختار و متولی اجرایی مشخصی در جهاد کشاورزی یا سایر مجموعه‌های تخصصی برای این موضوع وجود ندارد و این موجب شده طرح‌ها و برنامه‌ها به صورت پراکنده و مقطعی دنبال شود. در حالیکه اگر سازکار مشخصی برای آن تدوین شود می‌توان انتظار داشت با سرعت بیشتری شاهد اصلاح الگوی کشت دیم با تکیه بر منابع آبی سبز باشیم.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.