۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۵۶۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

حمید سینی ساز کارشناس سیاستگذاری آب، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت برای توسعه کشت دیم در کشور، گفت: سرمایه‌گذاری برای به نژادی بذور، خرید تصمینی محصولات، پرداخت یارانه کشت، تقویت بیمه‌ها برای جبران زیان احتمالی کشاورزان و ارائه اطلاعات به‌هنگام و دقیق از وضعیت آتی آب و هوا، از جمله خدماتی است که دولت می‌تواند به منظور افزایش تولید محصولات اساسی از طریق کشت دیم، به کشاورزان ارائه دهد.

توسعه کشت دیم و افزایش سهم آن از تولیدات محصولات کشاورزی، از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه مسئولین بخش کشاورزی قرار گرفته است و در این زمینه حمایت‌های دولتی میتواند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد. حمید سینی‌ساز کارشناس حوزه سیاستگذاری آب در گفتگو با مسیر اقتصاد بر نقش سیاست حمایتی دولت برای توسعه کشت دیم تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بر به‌نژادی بذور دیم و افزایش مقاومت آنها به تنش‌های خشکی و شوری، خرید تضمینی و یارانه کاشت در تولید محصولات اساسی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و در تمام دنیا برای تشویق تولید محصولات اساسی حمایت‌های خاص اینچنینی صورت می‌گیرد. نحوه حمایت‌ها هم خیلی مهم بوده و هرچه جهت‌گیری حمایتی به سمت آخرین حلقه‌های زنجیره تأمین و تولید محصولات کشاورزی باشد که شامل بهره‌برداران می‌شود، اثرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

نقش حمایتی دولت در توسعه کشت دیم ضروری است

وی از بیمه‌ها به عنوان یک سیاست حمایتی مؤثر یاد کرد و افزود: بیمه‌ها نیز نقش مهمی در پایین آوردن ریسک و عدم حتمیت دارند بخصوص در فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی که همواره با مخاطرات زیادی از جمله تغییرات اقلیمی، ریسک‌های قیمتی و… مواجه هستند. خدمات بیمه‌ای بایستی متناسب با تولید باشند. بسیاری از بیمه‌ها غیرواقعی هستند و کشاورزان را بی‌جهت‌امیدوار می‌کنند در حالی که اصلاً پوشش بیمه‌ای چندانی صورت نمی‌گیرد. کمک‌های دولتی در رابطه با بیمه محصولات کشاورزی ناچیز است و بیمه‌ها جذابیت چندانی برای کشاورزان ندارند که بایستی در این زمینه کار‌های جدی صورت گیرد.

سینی ساز در پایان گفت: پیش‌بینی‌های اقلیمی مخصوصاً در دیم‌زار‌ها بسیار تعیین‌کننده است. با وجود گستردگی و تعدد مراکز تحقیقاتی و خدماتی کشاورزی در کشور اما سرعت انتقال آمار و اطلاعات هواشناسی در کشور بسیار پایین است. این مشکلات بیشتر متوجه بخش‌های نرم‌افزاری است. به عنوان مثال ناکارآمدی اداری یک مسأله جدی است در حالی که بخش سخت‌افزاری از ظرفیت‌های نسبتاً بالایی برخوردار است و متناسب با زیرساخت‌های هوا و اقلیم در سطح جهانی است. بخش آمار و اطلاعات بایستی زیرنظر بخش دولتی باشد به این دلیل که کار هزینه‌بری است و بازگشت سرمایه ناچیزی دارد بنابراین جذابیتی برای بخش خصوصی ندارند اما بخش‌های خصوصی بایستی در حلقه‌های پایین دستی وارد شوند.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.