۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۵۷۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ دسته: انرژی
۰

عدم وابستگی به نفت در بودجه دولت، یکی از اقدامات ضروری برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مقابله کشور در برابر تکانه هایی همچون کاهش قیمت نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی روند نزولی طی کرد و این کاهش قیمت نفت شوک اقتصادی زیادی به کشورهای نفتی وارد کرد. یکی از مشکلات اصلی کشورهای صادرکننده نفت در این مدت کسری بودجه گسترده بوده است.

بعد از افزایش چشمگیر قیمت نفت در اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی، کشورهای نفتی که درآمدهای زیادی بدست آورده بودند، هزینه های دولتی خود را افزایش دادند. این مسئله موجب شد که وابستگی بودجه دولتی اغلب این کشورها به نفت بیش از گذشته افزایش یابد.

اما بعد از کاهش قابل توجه قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ میلادی مشکلات این کشورها در مدیریت بودجه و جلوگیری از کسری بودجه بیشتر شد. در حال حاضر اغلب کشورهای نفتی به فروش نفت و استفاده از درآمدهای حاصل از آن وابسته هستند، درحالیکه دیگر کشورهای دنیا تقریبا تمامی بودجه دولتی را با استفاده از مالیات تأمین میکنند.

در نمودار زیر قیمت لازم برای هریک از کشورهای عضو اوپک برای تراز شدن بودجه دولت و نداشتن کسری بودجه نشان داده شده است.

چنانچه در نمودار فوق مشخص است کشور نیجریه با ۱۳۹ دلار بیشترین وابستگی بودجه را به درآمدهای نفتی دارد و بعد از آن کشورهای ونزوئلا با ۱۱۷ دلار، عربستان با ۸۳ دلار، آنگولا با ۸۲ دلار و اکوادور با ۷۹ دلار قرار دارند.

کشور ایران نیز در این فهرست بعد از کویت وضعیتی بهتر از دیگر کشورهای صادرکننده نفت دارد و با قیمت ۵۱ دلاری در هر بشکه کسری بودجه اش پوشش داده میشود.

به این ترتیب با قیمت فعلی نفت که در حدود ۵۲ دلار است، تنها کشورهای ایران و کویت کسری بودجه نخواهند داشت و دیگر کشورهای نفتی از جمله امارات، عراق و قطر با کسری بودجه مواجه میشوند.

عدم وابستگی به نفت در بودجه دولتی یکی از اقدامات ضروری برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مقابله کشور در برابر تکانه هایی همچون کاهش قیمت نفت است.

منبع: استاتیستا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.