۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۳۸۸ ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

محمد امینی رعیا کارشناس اقتصادی، دلارزدایی واقعی را حذف هر گونه وابستگی به مسیرهای ارزی تحریم پذیر عنوان کرد و افزود: انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور و استفاده از روش‌های تهاتری در صادرات و واردات کالا، مهمترین اقدامی است که باید برای تحقق این مهم در دستورکار قرار بگیرد؛ اگر سراغ این ریشه‌های وابستگی نرویم، با صرف تعیین دستوری نرخ و پرداختن به معلول‌ها، دستاوردی در دلارزدایی حاصل نمی‌شود.

یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر مورد مناقشه کارشناسان اقتصادی قرار داشته، وابستگی اقتصاد ایران به دلار آمریکا و زیرساخت‌های مرتبط با آن بوده است. کارشناسان مختلف درخصوص ضرورت دلارزدایی از اقتصاد ایران اتفاق نظر دارند، اما راهکارهای متفاوتی از سوی آن‌ها برای این مهم ارائه می‌شود. در این راستا محمد امینی رعیا کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد دلارزدایی را از مهمترین مسیرهای مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های خارجی و تحقق اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و افزود: وابستگی به دلار در اقتصاد ایران ابعاد مختلفی دارد که یک جنبه مهم آن اثرگذاری بر مبادلات خارجی ایران و جنبه دیگر اثرگذاری نرخ دلار بر بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله تولید و تورم است.

ریشه‌های وابستگی اقتصاد ایران به دلار شناسایی و درمان شود

وی افزود: به طور خاص فروش محصولات داخلی بر اساس دلار تلگرامی توسط شرکت‌های بزرگ دولتی امری مطلوب نیست، اما ابهام اساسی آن است که برای گذر از این مشکل چه باید کرد؟ من معتقدم صرف تعیین یک نرخ دستوری و امر کردن برای اینکه شرکت‌ها از نرخ مذکور تبعیت کنند، کافی نیست و نتیجه آن اختصاص یک رانت جدید به عده‌ای خاص خواهد بود. با چنین روشی نتیجه مطلوب که همان رسیدن کالا با قیمت پایین‌تر به دست مصرف کننده نهایی آن است، در نهایت محقق نمی‌شود و قیمت کالاها با نرخ دستوری دلار تطابق پیدا نمی‌کند.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: دلاری بودن اقتصاد دلایل متعددی دارد که برای رفع مشکل فوق باید این ریشه‌ها درمان شود. نظام پرداخت تراستی و عدم انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور، وابستگی به زیرساخت‌های دلاری، درهمی و یورویی و همچنین پایین بودن درآمدهای ارزی کشور، از جمله دلایل وابستگی اقتصاد ایران به دلار است؛ تا زمانی که برای رفع این معضلات یا کاهش اثرات آن تدابیر لازم اتخاذ نشود، تعیین یک نرخ دستوری به تنهایی مشکلی را رفع نمی‌کند؛ چراکه نرخ ارز معلول واقعیت‌های حاکم بر بازار ارز کشور است که موارد فوق از جمله این واقعیت‌هاست. رفتن به سراغ معلول‌ها بدون توجه به علت‌ها نتیجه‌ای را عاید کشور نمی‌کند.

دلارزدایی واقعی «انطباق نقشه ارزی و تجاری» کشور است

امینی رعیا دلارزدایی واقعی را به معنی حذف هر گونه وابستگی به مسیرهای ارزی تحریم پذیر عنوان کرد و افزود: مسیرهایی که دلار، ارزهای وابسته به دلار همچون درهم و یورو را شامل شود، مسیرهای تحریم پذیر محسوب می‌شوند و برای تحقق دلارزدایی باید وابستگی به آن‌ها از بین برود. راه تحقق این مهم نیز منطبق کردن نقشه ارزی و تجاری کشور است.

وی افزود: مهمترین و عملیاتی ترین اقدام برای دلارزدایی، انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور و در واقع استفاده از روش‌های تهاتری در تجارت است. به این ترتیب همانجا که تولید ارز از محل صادرات داریم، مصرف ارز برای واردات نیز باید در همانجا اتفاق بیفتد تا به انتقال منابع ارزی و استفاده از آن در جای دیگر نیازی نداشته باشیم. انطباق نقشه ارزی و تجاری، راهکاری برای مدیریت نرخ ارز همزمان با توسعه اقتصاد در شرایط تحریم است و یکی از مصادیق عملی آن، تهاتر نفت و کالای اساسی با چین است. شروع فرآیند تهاتر نفت و کالای اساسی با چین به «حذف انتقال ارز از تجارت» منجر میشود و تکامل آن «تجارت در نظام پرداخت رسمی» را میسر خواهد کرد.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

  1. چند ساله دارید میگید شد ؟؟؟؟ دولت تمام شد مجلس بعدی هم سنگ انداز بالفطره به نفع غرب خود دانید اصلاح در کشوری که تا مغز استخوانش غربیه امکان ناپذبچیره

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.