۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۵۸۵ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

با وجود تولید سالانه حدود ۲۰ میلیون تنی دانه سویا در چین، این کشور به واردات سالانه تا ۱۰۰ میلیون تن از این محصول وابسته است. چین به عنوان بزرگترین واردکننده و مصرف‌کننده دانه سویا در جهان، از سال ۲۰۲۱ میلادی و با افزایش قیمت جهانی دانه‌های روغنی، نرخ یارانه تولید داخلی سویا را ۴۶۸ دلار در هکتار تعیین کرده که از رقم تعیین شده برای ذرت نیز بیشتر است. همچنین دولت این کشور برای ترویج کشت ترکیبی ذرت و سویا نیز ۴۴۸ دلار در هکتار یارانه در نظر گرفته است که به دلیل سطح زیر کشت گسترده ذرت، می‌تواند در رشد تولید سویا نقشی اساسی ایفا کند.

به گزارش مسیراقتصاد چین همواره یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان دانه‌های روغنی بویژه سویا بوده است و بطور متوسط هرساله مصرف دانه‌های روغنی این کشور رشد کرده است. به عنوان مثال فقط از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ مصرف دانه‌های روغنی چین از ۶۶ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن رسیده است، یعنی بیش از ۵۰ میلیون تن فقط در عرض ۱۳ سال مصرف دانه‌های روغنی این کشور بیشتر شده است.

درسال ۲۰۲۳ تنها ۱۶ درصد سویا چین از طریق تولید داخل تامین شده است

تولید سویا در چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ حدود ۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است و به ۲۰ میلیون تن رسیده است، اما این مقدار افزایش جوابگوی نیاز داخلی نیست و فقط ۱۶ درصد نیاز مردم چین به دانه سویا را تامین کرده است. بنابراین چین با واردات ۱۰۰ میلیون تن دانه سویا به بزرگ‌ترین وارد کننده این دانه روغنی با ارزش تبدیل شده است. چین اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که افزایش تولید دانه‌های روغنی یک اولویت سیاسی است، اما جزئیات کمی در مورد چگونگی دستیابی به این افزایش ارائه کرد.

افزایش یارانه چین به افزایش سطح زیرکشت و تولید سویا

درخواست‌های اولیه برای افزایش تولید سویا از سوی مقامات ارشد چین در سال ۲۰۲۱ با افزایش قیمت غلات و دانه‌های روغنی صورت گرفت و در پی جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، توجه بیشتری به این موضوع جلب شد. به همین منظور در پاسخ به فراخوان ملی برای تولید بیشتر، دو استان پیشرو تولید سویا واقع در شمال شرقی چین، هیلونگجیانگ و مغولستان داخلی، برنامه‌هایی را برای افزایش سطح زیر کشت سویا اعلام کردند.

برای دستیابی به هدف افزایش سطح زیرکشت، مقامات محلی به یارانه‌های مختلفی برای تشویق کاشت سویا روی آوردند، در استان های شمال شرقی چین، برای به حداقل رساندن شکاف سود بین سویا و ذرت، دولت‌‌‌های استان‌های هیلونگ‌جیانگ، مغولستان داخلی و جیلین نرخ یارانه سویا را ۴۶۸ دلار آمریکا در هکتار بالاتر از نرخ یارانه ذرت برای کشاورزان تضمین کردند.

چین برای افزایش تولید سویا، کشت مخلوط را ترویج می‌دهد

ترویج کشت مخلوط یک میلیون هکتار سویا با ذرت بخشی از تلاش‌های چین برای اطمینان از تامین مواد غذایی و افزایش تولید سویا است که از سال ۲۰۲۲ شروع شد. کشت مخلوط در شرایط نیمه خشک باعث تولید محصول بیشتر و صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. چین با این روش به دنبال افزایش تولید دانه‌های روغنی بدون کاهش تولید ذرت است.

وزارت کشاورزی چین اعلام کرده است این رویکرد عملا هیچ کاهشی در تولید ذرت نخواهد داشت و در عین حال تولید سویا را به مراتب افزایش خواهد داد. سطح زیر کشت ذرت در چین حدود ۴۳ میلیون هکتار است که این روش می تواند تولید سویا در چین را به مراتب افزایش دهد. همچنین برای تشویق به کشت مخلوط استان های هنان و شاندونگ چین یارانه هایی به مبلغ ۳۰۰۰ یوان در هکتار (۴۴۸ دلار آمریکا در هکتار) ارائه کردند.

منابع:

USDA

manitobacooperator

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.