۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۴۸۱ ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

۷۰ درصد برداشت‌های جهانی آب ناشی از کشاورزی است و منابع آب شیرین به‌شدت تحت فشار آبیاری و تولید مواد غذایی قرار دارد. کشت گلخانه‌ای و کشت عمودی به عنوان روش‌های فناورانه به کاهش مصرف آب کمک می‌کنند و کشت عمودی به دلایلی نظیر مصرف آب و انرژی کمتر بر کشت گلخانه‌ای مزیت دارد. در کشت عمودی آب در دوزهای دقیق استفاده می‌شود و می‌تواند مصرف آب را نسبت به کشاورزی سنتی تا ۹۸ درصد کاهش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی عامل تشدیدکننده کمبود آب در جهان است که تا حدی به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است و البته خود کشاورزی نیز تحت تأثیر کمبود آب قرار می گیرد. به عنوان مثال جمعیت چین به شدت از کمبود آب آسیب دیده است. با وجود اینکه ۲۱ درصد از جمعیت جهان را در چین زندگی می‌کنند، اما تنها ۶ درصد از آب شیرین جهان در اختیار این کشور است. کشت عمودی راه حلی پایدار ارائه می‌دهد که ۹۸ درصد آب کمتری نسبت به کشاورزی سنتی مصرف می‌کند و می‌تواند به حمایت از امنیت غذایی کمک کند.

۷۰ درصد مصرف آب در جهان مربوط به کشاورزی است

آب، ۷۱ درصد از سطح جهان را پوشانده است، اما تنها ۳ درصد آن برای آشامیدن و کشاورزی مناسب است و مصرف آب بیش از دو برابر نرخ افزایش جمعیت در حال رشد است. اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند، تقاضای جهانی برای آب می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

کشاورزی هم علت و هم قربانی کمبود آب است. تخمین زده می‌شود که ۷۰ درصد برداشت‌های جهانی آب ناشی از کشاورزی است و منابع آب شیرین به‌شدت تحت فشار آبیاری و تولید مواد غذایی قرار دارند. این مسئله همچنین موجب شور شدن خاک می‌شود که در نهایت منجر به کاهش بیشتر کیفیت محصول می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، چین یکی از ۱۳ کشوری است که با کمبود جدی آب دست و پنجه نرم می‌کند و ۲۱ درصد از جمعیت جهان، اما تنها ۶ درصد از آب شیرین آن را دارد. به طور کلی، سرانه دسترسی به آب در چین تنها ۲۵ درصد از میانگین جهانی است و بیش از ۴۰۰ شهر چین با کمبود آب مواجه هستند.

کشت عمودی و گلخانه‌ای روش‌های نوین کشاورزی در کاهش مصرف آب

نوآوری در کشاورزی می تواند به کاهش مصرف آب کمک کند. کشاورزی در محیط کنترل شده (CEA)، که در اصطلاح عامیانه، به معنای رشد در داخل خانه (بدون خاک) در شرایط کنترل شده یا نیمه کنترل شده، نمونه‌ای از این نوآوری است. این بخش عمدتاً از کشاورزی گلخانه‌ای و عمودی تشکیل شده است و در جهان به سرعت در حال رشد است و با سایر بخش های مهم مانند ژنتیک، انرژی، ترسیب کربن و … ارتباط برقرار می‌کند.

کشت گلخانه‌ای آب کمتری مصرف می‌کند ولی انرژی بیشتری نیاز دارد

کشاورزی گلخانه‌ای بسیار رایج تر از کشت عمودی است و در حال حاضر بسیاری از محصولات به ویژه در مکان‌هایی مانند هلند یا جنوب اسپانیا، از این روش استفاده می‌شود. اما گلخانه‌ها  با وجود اینکه از انرژی رایگان نور خورشید بهره می‌برند باید مقدار زیادی انرژی برای حفظ آب و هوای خوب مصرف کنند.

با توجه به اینکه بیشتر صیفی‌جات در دمای پایین ۲۰ درجه سانتیگراد رشد بهینه دارند، دمای بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد در فضای باز به این معنی است که انرژی زیادی باید برای کاهش دما استفاده شود. در رابطه با آب نیز، گلخانه‌ها باید برای مقابله با تعرق و تبخیر انرژی زیادی مصرف کنند.

مزیت‌های کشت عمودی بر کشت گلخانه‌ای

کشاورزی عمودی از برخی جهات مانند کشت گلخانه‌ای است، اما برخی محصولات با استفاده از نور مصنوعی رشد می کنند و در صورت تمایل امکان تولید ۲۴ ساعته را فراهم می کند. این فناوری غالبا بسیار پیچیده‌تر است و البته دارای مزایای بی‌شماری برای تولید محصولات زراعی عدم استفاده از کودهای شیمیایی و بازدهی بیشتر است. در مقایسه با کشت گلخانه‌ای، این فناوری رویکردی است که در کنترل محیطی فراتر می رود و همچنین از نظر حفظ آب مفید است.

در راه حل های پیشرفته کشاورزی عمودی، آب در دوزهای دقیق استفاده می شود به این معنی که هدر رفت به حداقل می رسد و بهره وری به صورت جزئی و سیستمی افزایش می یابد. این امر از طریق چرخش مجدد و تصفیه آب غنی از مواد مغذی و گرفتن آبی که در صورت عدم استفاده از این فناوری از طریق تعرق از بین می رفت به دست می آید.

کشت عمودی مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش می‌دهد

فیلترها و سیستم‌های تصفیه و چرخش با نیازهای دقیق هر گیاه طراحی می‌شوند این وضعیت دقیقاً مانند رژیم درمانی یک بیمارستان برای یک بیمار با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای اساسی است. مزارع عمودی در مقایسه با کشاورزی سنتی می توانند تا ۹۸ درصد آب کمتری مصرف کنند. این امر از طریق روش‌های مرسوم امکان‌پذیر نیست و همانطور که گفته شد، حتی گلخانه‌های با فناوری پیشرفته نیز محدودیت‌هایی دارند، زیرا به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض شرایط بیرونی، هنوز درجه تنوع بالاتری در شرایط رشد وجود دارد.

تاثیر تغییرات آب و هوا بر آب و تولید جهانی محصولات زراعی در بین جوامع علمی و دانشگاهی به خوبی قابل مشاهده است. آب رگ حیات بشریت است و اگر اکنون برای آن اقدامی نشود، مطمئناً آب، بحران بعدی خواهد بود.

منبع: روزنامه یوروپن استینگ

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.