۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۰۰۵ ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ دسته: انرژی
۰

از ابتدای هفته گذشته روسیه و عربستان در اقدامی هماهنگ، اعلام کردند که باهدف کنترل قیمت، میزان عرضه نفت به بازارهای جهانی را بیش از پیش کاهش می‌دهند. در حال حاضر کشورهای اوپک پلاس مجموعا ۵.۶ میلیون بشکه در روز از سقف تولید خود کاسته‌اند که بیش از ۵ درصد تقاضای جهانی است. میزان تولید نفت خام عربستان و روسیه در حال حاضر به ترتیب ۹ و ۹.۵ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به بازارهای جهانی، از ابتدای هفته گذشته اعلام کردند که نفت کمتری به بازارهای جهانی عرضه خواهند کرد. از اواخر سال گذشته میلادی و درپی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا که به کاهش قیمت نفت منجر شده بود، اتحاد بین اوپک و روسیه عرضه نفت را کاهش دادند و انتظار می‌رود کاهش اخیر نیز بیش از پیش به کمبود عرضه نفت خام در بازار جهانی دامن بزند.

این اقدام عربستان و روسیه موجب افزایش قیمت نفت شد اما به دلیل اینکه تقاضای نفت چین هنوز به مقدار مورد انتظار خود بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی نرسیده است و تقاضای نفت در آمریکا نیز کمتر از حد انتظار است، افزایش قیمت ناشی از کاهش تولید عربستان و روسیه نیز کمتر از حد انتظار بود و همچنان قیمت هر بشکه نفت در محدوده بین ۷۰ تا ۸۰ دلار قرار دارد.

همکاری روسیه و عربستان در کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی

عربستان اعلام کرده میزان کاهش تولید خود را به یک میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان متعهد خود در توافق اوپک پلاس رسانده است و روسیه نیز اعلام کرد ۵۰۰ هزار بشکه در روز میزان تولید و عرضه نفت خود را کاهش می‌دهد. برخی کشورهای نفتی دیگر از جمله الجزایر و لیبی نیز ضمن استقبال از این اقدام روسیه و عربستان، اعلام کردند آن‌ها نیز تولید نفت خود را به میزانی بیشتر از میزان تعهد شده، کاهش خواهند داد.

بر اساس توافق پیشین، کشورهای نفتی اوپک پلاس که نزدیک به ۴۰ درصد نفت خام جهان را عرضه می‌کنند، متعهد شده‌اند تا انتهای سال ۲۰۲۴ میلادی ۲ میلیون بشکه در روز از سقف تولید خود بکاهند. اما با تعهد کاهش بیشتر از سوی روسیه و عربستان و دیگر کشورها، این تعهد به بیش از ۵.۶ میلیون بشکه در روز رسیده که بیش از ۵ درصد عرضه جهانی نفت است. در حال حاضر میزان تولید نفت عربستان و روسیه به ترتیب در حدود ۹ و ۹.۵ میلیون بشکه در روز برآورده شده است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.