۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۳۷۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رضا محتشمی پور در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «ایجاد نهاد قدرمند هماهنگ‌کننده متولیان تجارت»، «ماموریت دادن به شرکت‌های بزرگ» و «ایجاد بسترهای خدماتی مورد نیاز برای شرکت‌های کوچک» را نیازهای اساسی توسعه تجارت منطقه‌ای ایران دانست و گفت: اندیشکده اقتصاد مقاومتی در رویدادهایی همچون هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی می‌تواند از دو بعد فکری و عملیاتی به پیشبرد تجارت منطقه‌ای کمک نماید.

رضا محتشمی پور کارشناس اقتصاد منطقه و قائم مقام سازمان بورس کالا، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان نیازهای ضروری جهت توسعه تجارت منطقه‌ای در سه محور پرداخت.

ناهماهنگی نهادهای متولی مانع اصلی توسعه تجارت منطقه‌ای

وی ادامه داد: در اولین گام نهادی قدرتمند و موثر مورد نیاز است که وظیفه هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌های متولی توسعه تجارت را در کشور بر عهده بگیرد. هماهنگی به این معناست که هنگام برنامه‌ریزی برای صادرات یک محصول، باید نهاد متولی تولید و صنعت در هماهنگی با نهاد متولی تجارت باشد. بخش متولی گمرکات، باید در هماهنگی و ارتباط کامل با حوزه‌های بانکی و بانک مرکزی باشد. این هماهنگی سبب می‌شود که نیازهای مختلف یک فعال تجاری رفع شود. چنین نهادی امروزه در کشور ما در جای خودش وجود ندارد؛ البته نهاد وجود دارد ولی در جایگاه خود نیست. در برخی موارد، دستگاه‌های مختلف حتی اطلاع ندارند که در چه موضوعی باید با نهاد متولی هماهنگ باشند. این موضوع مهم‌ترین مانع توسعه تجارت منطقه‌ای است.

نقش نهادهای اقتصادی بزرگ و ایجاد بسترهای خدماتی در توسعه تجارت منطقه‌ای

محتشمی پور افزود: نیاز دوم، ماموریت دادن به نهادهای اقتصادی بزرگ است. در هرصورت ورود به بازار سختی مانند بازار کشورهای منطقه که معمولا علاوه بر مسائل امنیتی، ریسک تجاری بالایی نیز دارد، برای نهادهای اقتصادی کوچک و متوسط چندان جذاب نیست و اگر بخواهیم این قبیل شرکت‌ها را وارد تجارت با کشورهای منطقه کنیم، نیاز است که قبلا کریدوری جهت فعالیت اقتصادی در این کشورها ایجاد شده‌باشد که این نیازمند مداخله شرکت‌های بزرگ اقتصادی است.

وی فراهم سازی بسترهای خدماتی را سومین نیاز توسعه تجارت منطقه‌ای دانست و گفت: در حال حاضر جهت فعالیت شرکت‌ها در بازار کشورهای منطقه و فراهم آوردن امکانات دیگر هزینه‌هایی صرف شده‌است. این هزینه‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای این شرکت‌ها بستر خدمات پایدار ایجاد کند، در حالی که الآن چنین وضعیتی را نداریم. ما الآن در هیچ‌کدام از کشورهای منطقه خدماتی همچون حمل و نقل و لجستیک، شرکت‌های مشاوره حقوقی و حتی تامین نیروی انسانی نداریم. این‌که از یک شرکت انتظار داشته باشیم که هم خودش به یک بازار ناشناخته ورود کند و هم بتواند همه نیازهای مختلف خود را به تنهایی تامین نماید، به ویژه در مورد شرکت‌های کوچک، انتظار درستی نیست.

تدوین طرح اقدام بهبود تجارت منطقه‌ای در بستر همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

قائم مقام سازمان بورس کالا ادامه داد: در موضوع اقتصاد مقاومتی هم نیاز به فعالیت‌های پژوهشی و فکری و آسیب‌شناسی و… وجود دارد و هم اقدامات عملیاتی و اجرایی. چرا که پس از دست یافتن به یک راهکار و تصمیم مشخص، لازم است تا آن راهکار در دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مختلف پیگیری شود و به نتیجه برسد. دو عنصر فعالیت‌های پژوهشی فکری و اقدامات عملیاتی، ترکیب ماموریت‌سپاری به نهادهای پژوهشی و اندیشکده‌های فعال در این زمینه است.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های انجام‌شده در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی باید از مرحله تبیین موضوع به مرحله طرح اقدام برسد و به کلیات اکتفا نشود. پاسخ به این سوالات که سازمان توسعه تجارت با چه اقدامی و چگونه می‌تواند به توسعه تجارت منطقه‌ای کمک کند و یا این که مجلس شورای اسلامی با تدوین چه قوانینی می‌تواند سب تسهیل تجارت منطقه‌ای شود، در طرح اقدام‌های مشخص باید تبیین، پیگیری و مطالبه شود که توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی و در بستر هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی قابل انجام است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.