۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۹۸ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علیرضا عنایتی مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: تجارت با عراق هم به عنوان مقصد صادراتی و هم از منظر ترانزیتی برای کشور بسیار دارای اهمیت است. پیوستن عراق به کنوانسیون TIR بدون شک سبب تسهیل ترانزیت از این کشور میشود که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه تجارت منطقه‌ای ایران و دسترسی به دریای مدیترانه به همراه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «توسعه تجارت با کشورهای عراق و سوریه؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، چهارمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن انتقاد از ضعف دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی در استفاده از بازار کشورهای عراق و سوریه به ظرفیت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه تجارت با این کشورها پرداخته شد.

دسترسی ایران به دریای مدیترانه با تسهیل ترانزیت از عراق و سوریه

در این نشست علیرضا عنایتی مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: تجارت با عراق هم به عنوان مقصد صادراتی و هم از منظر ترانزیتی برای کشور بسیار دارای اهمیت است. از همین رو بخش های مختلف دولتی و بخش خصوصی تجارت با عراق را در اولویت قرار داده اند. پیوستن عراق به کنوانسیون TIR بدون شک سبب تسهیل ترانزیت از این کشور میشود که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه تجارت منطقه ای ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از موانع داخلی برای توسعه تجارت با کشورهای منطقه از جمله عراق، توجه به استانداردهای قابل قبول در این کشور است. این موضوع در صادرات خودرو، میوه و سبزیجات و برخی دیگر از کالاها بعضا مشکل آفرین بوده است و در برخی موارد حتی به مرجوع شدن کالا نیز منجر شده است. پیگیری حمل و نقل یکسره کالا به عراق از اولویت های مهم دولت و بخش خصوصی است که تجارت کالا با سهولت بیشتری انجام پذیر خواهد شد. یکی از ظرفیت های مناسب موجود در این زمینه خطوط مواصلاتی جاده ای و ریلی است که با توجه به اهمیت بالای آن توسط دولت در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.