۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۳۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

حسن همتی فعال حوزه تجارت و بازرگانی، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در حوزه تجارت منطقه‌ای اصلا تعاملی وجود ندارد که بتوان به فکر توسعه آن بود، گفت: عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع سبب عدم شناخت تاجران ایرانی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و متقابلا عدم شناخت تاجران کشورهای منطقه از ظرفیت‌های ایران است. یکی از راهکارهای توسعه تجارت منطقه‌ای، توسعه نمایشگاه‌های مجازی عرضه محصولات با هدف تقویت شناخت به توانمندی‌ها و بازار ایران است. اندیشکده‌ها با توجه به نگاه کلانی که به موضوع دارند، می‌توانند در یافتن راهکارها و رساندن آن‌ها به سیاستگذاران حوزه تجارت و حتی تاجران کمک کنند.

حسن همتی، فعال حوزه تجارت و بازرگانی، در حاشیه هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مشکل بزرگی که در تجارت خارجی و به ویژه تجارت منطقه‌ای و تعامل اقتصادی با کشورهای منطقه وجود دارد این است که اصلا تعاملی وجود ندارد که به دنبال توسعه آن باشیم. بخش خصوصی جهت توسعه تجارت با کشورهای منطقه به استفاده از ظرفیت نمایشگاه‌ها و حضور در این کشورها، استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و… نیاز دارد که در رابطه با کشورهای همسایه و منطقه برای هیچکدام از این موارد برنامه ریزی نشده است.

تاجران کشورهای منطقه از فرصت‌های تجاری یکدیگر هیچ شناختی ندارند

وی ادامه داد: عدم برنامه‌ریزی برای این موضوع سبب عدم شناخت تاجران ایرانی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و متقابلا عدم شناخت تاجران کشورهای منطقه از ظرفیت‌های ایران است.

وی افزود: یکی از راهکارهای توسعه شناخت متقابل کشورهای منطقه از ظرفیت‌های یکدیگر و در ادامه توسعه تجارت منطقه‌ای، توسعه نمایشگاه‌های مجازی عرضه محصولات با هدف تجارت منطقه‌ای است. به این ترتیب اگر همه محصولات قابل تجارت ایران در بخش‌ها و صنایع مختلف متناسب با نیازها و سبک و سلیقه مشتریان کشورهای منطقه در یک نمایشگاه مجازی تجمیع شده باشد و خدمات تامین و حمل و نقل آن توسط شرکت‌های داخلی انجام بگیرد، حتما در توسعه تجارت منطقه‌ای ایران کمک کننده خواهد بود.

انتقال راهکارهای اندیشکده‌ها به فعالان تجارت منطقه‌ای در بستر همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به نقش هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور گفت: همیشه گفته شده‌است که باید ارتباط سازنده‌ای بین صنایع، تاجران و مراکز فکری و علمی وجود داشته باشد. اندیشکده‌ها با توجه به تغییرات شرایط اقتصادی و سیاسی و نگاه کلانی که به موضوع دارند، می‌توانند در یافتن راهکارها و رساندن آن‌ها به سیاستگذاران حوزه تجارت و حتی تاجرانی که در حال فعالیت میدانی هستند کمک کننده باشند.

همتی در پایان افزود: اندیشکده‌ها با تبیین راهکارها و در اختیار تاجران قرار دادن آن‌ها به نوعی مغز متفکر سیاستگذاری حوزه تجارت به شمار می‌روند. معمولا تاجران فرصت کار فکری و یافتن راهکارهای جدید ندارند و این قبیل موضوعات در بستر فعالیت‌های اندیشکده‌های مختلف و در بستر همایش‌های این چنینی قابل دستیابی است.

انتهای پیام/ تجارت و ارز

  1. بهترین تعریف برای توسعه روابط ایران و چین ! تعریفی است که بتوان بازار کالاهای مصرفی برای چین و دیگر کشورهای آسیایی را تامین کرد !!! یک سماله واضح است که چین نیاز به سوخت ایران دارد !!! پس یک بخشی از تجارت ما روشن است ! بخش دیگر می تواند زیرمجموعه همان قرار گرفته و محصولات پتروشیمی باشد !!! بخش مهمتر در روباط با چین گشترش سریع و گسترده توان ترانزیت و صادرات ریلی کشور به تمامی آسیا است !!! توان ریلی کشور امروز پایین است ! قیمت تمام شده برای صادرات بر بستر ریل برای صادرکننده و ترانزیت کننده اصلا خوب نیست !!! این بزرگترین مشکلی است که ایران باید در سریع ترین زمان ممکن آن را رفع کند و صادرات حجیم بر بستر ریل را که جایگزین اصلی صادرات تماما تحریم شده در بنادر و کشتی است کند !!! نیاز های امروز ما بر گسترش توان ریلی به حدی که کاملا صادرات در آسیا را در پوشش خود بگیرد است و این مسیر صادراتی است که می تواند گام های بعدی ما را شکل بدهد !!! صادرات محصولات گیاهی و باغی به چین و شمال آُسیا ! صادرات پتروشیمی و فولاد و مواد خام و .... در پله اول !! گرفتن نمایندگی تولید منطقه ای قطعات از چین و تبدیل شدن به صادرکننده قطعات و محصولات تولیدی در مرحله دوم و انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله انشاالله نهایتا صادرکننده تکنولوژی و محصولات های تک شدن به تمامی دنیا است !!! ولی گام اول استفاده از این رابطه فی مابین ایران و چین و روسیه است برای گسترش توان ریلی (حیاتی ترین بحث ممکن و گام حیاتی اول در صادرات !!!) و کامل کردن قراردادهای تجاری بین کشورهای آسیایی مثل اتحادیه اوراسیا و اتحادیه شانگهای است !!!! ولی باز هم مهمترین قدم !!! قدم اول است ! تکمیل سریع ! بسیار سریع توان صادرات ریلی با تکیل خطوط بین الملل (بصره شلمچه ! رشت آستارا و خط چابهار زاهدان سرخس ! در کریدور شمال به جنوب !) ! تکمیل خطوط آنتنی داخلی ! تکمیل شهرها و دهکده های لجستیک و افزایش ناوگان حکل و نقل ریلی است !!!!!

    ۱۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.