۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۰۷ ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه راه ابریشم و سیاست درهای باز را پاسخ چین به فشارهای قدرت‌های بین‌المللی دانست و گفت: حرکت رو به رشد جاده ابریشم چین منوط به ثبات و توسعه ایران در منطقه است. درحال حاضر منافع کشورهای محور مقاومت و طرح توسعه اقتصادی چین موسوم به جاده ابریشم با یکدیگر منطق و همراستا شده و این یک فرصت بزرگ برای ایران است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌های جاده ابریشم در توسعه تجارت با کشورهای منطقه»، روز۴ شنبه ۱۷ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، دومین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست فرصت‌ها و تهدیدهای طرح جاده ابریشم چین، ظرفیت‌های ایران برای استفاده از این طرح و الزامات تعامل تجاری با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

راه ابریشم و سیاست درهای باز، پاسخ چین به فشارهای قدرت‌های بین‌المللی

در این نشست علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه ایده کمربندراه همان ایده ای است که توسعه چین را از شرق شروع کرده و مسیرش را به سمت غرب ادامه می دهد، گفت: با همین ایده چینی ها توانسته اند به جای این که ضربه بپذیرند، رشد کنند. در اجلاس بائو در سال ۲۰۰۷ مطرح شد که اگر بخواهیم چین را مهار کنیم، باید این اتفاق به صورت همه جانبه بیفتد و تنها با ابزارهای پولی و مالی نمی توان این اتفاق را رقم زد. بعدها این رویکرد در پیش گرفته شد. پاسخ چین به این رویه، و رویه رشد و توسعه ای که داشت، همین بحث کمربند راه بوده است. من معتقد نیستم که الآن کنار گذاشته شده است، این سیاستی است که از ابتدای سیاست درهای باز در چین در پیش گرفته شده است اما ممکن است گاهی شکل آن عوض شود.

حرکت رو به رشد جاده ابریشم چین منوط به ثبات و توسعه ایران در منطقه است

سیاست هایی که غربی ها و آمریکایی ها پیاده می کنند یک پیوستگی کامل دارد. آن ها می خواهند بروند به سمت این که همه مناطق را ناامن کنند و در آن تشنج و تنش ایجاد کنند چون می دانند اصل توسعه و رشد اقتصادی کشوری مانند چین وابسته به امنیت است. تا زمانی که چین در مرزهای خودش محدود شده بود، سعی می کرد هیچ تنشی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: چین به دنبال این است که مناطق آرامی را در اطراف خودش ایجاد کند که خودش را به عنوان مرکز توسعه قرار دهد و پیرامونی که در اطراف این مرکز ایجاد می شود. فرصت مهمی که برای ما ایجاد می کند این است که یک قدرت بزرگ بین المللی رشد و توسعه اش همراه و همسو شده است با رشد و توسعه و امنیت قدرت منطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران. مهم ترین تهدیدی هم که ما را تهدید می کند این است که ما ندانیم می خواهیم چکار کنیم.

توسعه زیرساخت‌های منطقه؛ منفعت مشترک چین و محور مقاومت

وی تاکید کرد: مهم ترین فرصت ما این است که آن چه ما امروز در منطقه خودمان به نام محور مقاومت می شناسیم، این محور هم از بعد جغرافیایی، هم از بعد انتقال منابع و هم ایجاد پیوستگی اقتصادی، مرتبط شده است با یک برنامه توسعه ای مهمی که در چین دارد اتفاق می افتد. درست است ما در محور مقاومت با دشمنی ها و تنش زایی های زاید الوصف آمریکایی ها مواجهیم. چین قدرتی است که حداقل به خاطر رشد و توسعه خودش هم که شده، با آمریکا مقابله می کند. بحث هم پوشانی منافع است، ما به عنوان محور مقاومت و چین به عنوان محور صعود در اقتصاد بین الملل منفعت مشترکی پیدا کرده ایم تحت عنوان جاده ابریشم که رشد و توسعه و قرار گرفتن آن در حلقه ارزش چین به عنوان یک هدف در چین تعریف شده و موضوع فقط بحث راه و جاده و این ها نیست بلکه الگوی توسعه و رشد است و تمام اقتصاد را در بر می گیرد.

فکری گفت: منفعت چین در این است که این طرح رشد کند و اجازه ندهد که قدرت مقابل در این جا ایجاد تنش و ناامنی کند. این بحث امنیت هم فقط امنیت انرژی نیست و حتی به امنیت ملی نیز مربوط می شود. مانند منطقه سین کیانگ که از طرف آمریکا هدف تنش زایی است و اهمیت بسیار زیادی نیز برای چین دارد. آمریکایی ها امنیت ملی چین را هدف قرار داده اند تا بتوانند رشد اقتصادی آن را متوقف کنند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.