۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۸۸۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ دسته: مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

بر اساس آمار شرکت‌های آمریکایی، تأثیر اقتصادی معافیت‌های مالیاتی کوچک‌تر از سایر عوامل مانند هزینه‌های کار، تولید و بهره‌وری است. برای اینکه اعمال معافیت‌های مالیاتی در توسعه اقتصادی و تحقق اهداف مورد نظر کارا باشند، باید به صورت هوشمندانه اعطا شود. مطالعه برنامه‌های تشویقی ایالت‌های آمریکا نشان‌دهنده موفقیت این سیاست است.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست‌های مالیاتی که برای ترغیب به رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شوند، عموما از طریق اعتبارات و مشوق‌های مالیاتی است. عموما مشوق‌های مالیاتی مبتنی بر اعطای معافیت‌های مالیاتی است. تاثیر معافیت‌های مالیاتی بر فعالیت‌های اقتصادی بحث کلیدی است که باید به آن پرداخته شود.

تاثیر نسبتا کم مالیات بر تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا

تعداد قابل توجهی از تحقیقات بررسی کرده‌اند که آیا مالیات‌های دولتی و مشوق ها و معافیت‌های مالیاتی بر تصمیم گیری های محیط کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیر می گذارند؟

خلاصه نتیجه‌گیری از رویکردهای تحلیلی متفاوت برای این موضوع، نشان می‌دهد که مالیات تاثیر نسبتاً کمی بر فعالیت‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های تجاری دارد.

تاثیر معافیت‌های مالیاتی در اقتصاد کم‌تر از عوامل تولید و بهره‌وری است

هر رویکردی برای سنجش تأثیر معافیت‌های مالیاتی بر فعالیت‌های اقتصادی دارای مزایا و مضراتی است. با این حال، به طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهد که مالیات‌های دولتی و معافیت‌های مالیاتی می‌توانند بر فعالیت اقتصادی تأثیر بگذارند.

این تأثیر ممکن است با طراحی قانونگذار با برنامه‌های تشویقی مالیاتی یا اعمال بار مالیاتی نسبت به سایر کشورها تضعیف یا تقویت شود؛ اما تأثیر اقتصادی معافیت‌های مالیاتی کوچک‌تر و کم‌تر از سایر عوامل مانند هزینه‌های کار، تولید و بهره‌وری است.

معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند اعطا ‌شوند

معافیت‌های مالیاتی برای بهره‌مندی برخی از مالیات دهندگان در نظر گرفته شده است و معمولاً برای حمایت از یک هدف خاص سیاستی تصویب می شوند. نمونه این معافیت‌ها شامل اعطای اعتبار مالیاتی مربوط به مشاغل کوچک، با هدف تشویق به تشکیل بنگاه‌های جدید و معافیت دادن به سازمان‌های غیرانتفاعی از مالیات سالانه املاک برای سهولت در ارائه خدمات مطلوب آن‌هاست.

بنابراین معافیت‌های مالیاتی به یکی از دو دلیل عمده ذیل وضع می‌شوند؛ یک دلیل اعطای معافیت مالیاتی برای توسعه اقتصادی و تشویق فعالیت‌های اقتصادی است و دلیل دوم حمایت از سازمان‌های غیرانتفاعی است.

ایجاد شغل و توسعه اقتصادی شرط اعطای معافیت و تخفیف مالیاتی

برای اینکه اعمال معافیت‌های مالیاتی در توسعه اقتصادی و تحقق اهداف مورد نظر کارا باشند، باید مالیات‌های دولتی بر تصمیمات تجاری تأثیر بگذارد.

به عبارت دیگر، تغییر در مالیات‌ها  و اعطای معافیت‌ها باید زمانی انجام شود که توسعه مشاغل و گسترش آن‌ها تنها با استفاده از معافیت‌ها محقق شود و معافیت مالیاتی در توسعه فعالیت اقتصادی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

معافیت‌های مالیاتی در نهایت تاثیر  کمی بر فعالیت شرکت‌ها دارد

محققان با مطالعه اقدامات مالیاتی و فعالیت‌های اقتصادی در سطح کشور دریافتند که تاثیر مالیات بر فعالیت‌های اقتصادی اندک اما بسیار مهم است. نتایجی که با استفاده از داده های دولت بدست می آیند نیز گزاره قبلی را تایید می کند.

این نتایج بیانگر آن است که مالیات های ایالتی، تاثیری بر رفتار افراد و شرکت‌ها در فعالیت اقتصادی‌شان ندارد. در این رابطه مدل‌هایی برای بررسی میزان تاثیر بار مالیاتی بر شرکت‌ها در شهرها و ایالت‌های مختلف طراحی شده است.

پژوهش بر روی این مدل‌ها نشان می‌دهد تفاوت قابل توجهی در بازده پس از مالیات شرکت‌ها، هنگام بررسی مکان‌های با بالاترین مالیات و کمترین مالیات وجود دارد. اگرچه تفاوت بین بهترین و بدترین مکان‌ها به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند بر تصمیم‌گیری در مورد موقعیت تجاری یا گسترش آن تاثیر بگذارد، اما تاثیر ترکیبی از مالیات‌های شهری و ایالتی در اکثر مکان‌ها بسیار مشابه است.

به عبارت دیگر، اکثر ایالت ها برای بهبود رقابت مالیاتی خود، نیاز به ارائه مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی بسیار بزرگ دارند.

تجربه موفق ایالت‌های اوهایو و جورجیا در اعطای مشروط معافیت‌های مالیاتی

اگرچه ارزیابی‌های خاص نشان‌دهنده نقش مثبت اعمال معافیت‌های مالیاتی بر فعالیت‌های اقتصادی هستند، اما همین ارزیابی‌ها نیز بیانگر آن است که این فعالیت‌های اقتصادی بدون اعمال معافیت ها توجیه و ظهور پیدا نمی کنند. بنابراین اعمال معافیت‌های مالیاتی در چنین شرایطی توجیه ندارد.

مقایسه ارزیابی‌های انجام‌شده از برنامه‌های تشویقی ایالت های جورجیا و اوهایو نشان می‌دهد که ارائه مشوق‌ها و تخفیف‌های مالیاتی برای موفقیت یک شرکت در یک هدف اشتغال‌زایی یا هدف سرمایه‌گذاری موثرتر از مشوق‌های ارائه‌شده برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

منبع: موسسه سیاست‌گذاری ایالتی واشنگتن، گزارش تاثیرات معافیت‌های مالیاتی  plink.ir/L1qUn

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.