۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۲۶۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

سال گذشته ۹ هزار نفر در بریتانیا هرکدام به طور متوسط ۳.۷ میلیون پوند و در کل ۳۴ میلیارد پوند عایدی سرمایه کسب کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از شکاف قانونی و پایین‌تر بودن نرخ مالیات بر عایدی سرمایه توانستند درآمد خود را به عایدی سرمایه تبدیل نمایند و مالیات کمتری در حدود نرخ ۱۰ درصد پرداخت کنند. این درحالیست که نابرابری اقتصادی در جامعه بریتانیا، به طور عمده از محل نابرابری در عایدات سرمایه‌ای به وجود آمده است و تشدید می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در بریتانیا ثروتمندان برای کاهش مالیات پرداختی یا به نوعی فرار مالیاتی از نرخ پایین تر مالیات بر عایدی سرمایه برای شرکت ها سوء استفاده می کنند.

شکاف قانونی عامل کاهش درآمدهای مالیاتی دولت

سال گذشته بیش از ۹ هزار نفر از ثروتمندترین افراد بریتانیا بیش از یک میلیون پوند عایدی سرمایه جمع آوری کردند. آن ها با استفاده از شکاف و کمبود قانونی موجود توانستند مالیات کمتری حدودا با نرخ ۱۰ درصد پرداخت کنند.

اقتصاددانان موسسه مطالعات مالی بریتانیا (IFS) معتقدند ثروتمندان غالبا خرید سهام و مشارکت در فعالیت شرکت هایی را می پسندند که بیش از پرداخت سود و یا حقوق، عایدی حاصل از سرمایه تولید می کنند. بدین ترتیب با بهره مندی از عایدی سرمایه و نرخ پایین مالیات بر عایدی سرمایه، مشمول نرخ های بسیار بالاتر مالیات بر درآمد نمی شوند.

نرخ پایین مالیات بر عایدی سرمایه راه فرار مالیاتی ثروتمندان در بریتانیا

داده های اداره گمرک و درآمد بریتانیا نشان می دهد در سال مالی گذشته، ۹ هزار نفر در بریتانیا تنها ۵.۱ میلیارد پوند مالیات بابت بیش از ۳۳.۷ میلیارد درآمد حاصل از عایدی سرمایه را پرداخت کرده اند. مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ متوسط ۱۴.۸ درصد پایین تر از نرخ پایه ۲۰ درصدی مالیات بر درآمد است. مالیات بر درآمد مشمول افراد حقوق بگیری است که از ۱۲ هزار پانصد تا ۵۰ هزار پوند درآمد دارند.

اندی سامرز، کارشناس امور مالیاتی و استادیار دانشکده اقتصاد لندن گفت که با وجود تغییرات اخیر در قوانین مالیاتی ، مدیران صندوق های سهام خصوصی هنوز هم می توانند بیشتر پرداختی خود را در قالب «بهره حمل شده» اعلام کنند. بدین ترتیب این پرداختی به جای درآمد به عنوان «عایدی سرمایه» شناخته می شود و با نرخ کمتری مشمول پرداخت مالیات می شود. این پدیده اجتناب مالیاتی نامیده می شود که نوعی از فرار مالیاتی است.

هم چنین حرفه ای های بسیار پردرآمد با نزدیک شدن به بازنشستگی، درآمد خود را با حفظ سود در شرکتها به عایدی سرمایه تبدیل می کنند.

درآمد تمام عمر یک کارگر کمتر از درآمد عایدی سرمایه یک ثروتمند در یک سال

عواید سرمایه‌ای به طور عمده ای متمرکز در افراد با درآمد بسیار بالا است. اکثریت عظیمی از دستاوردها و عواید گزارش شده به این افراد می رسد. به نحوی که درآمد این افراد از عواید سرمایه‌ای در مدت یک سال نسبت به درآمد یک کارگر با دستمزد متوسط که در تمام عمر خود کار کند، بیشتر است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای کمک به کارآفرینان با نرخ کمتری نسبت به سایر دارایی ها به اندازه ۱۰ درصد لحاظ شده است. در حالی که نرخ استاندارد CGT برای سایر دارایی ها ۲۰ درصد است. این نرخ در مقایسه با مالیات بر درآمد که با نرخ ۴۰ درصد برای حقوق های بین ۵۰ هزار تا ۱۵۰ هزار پوند لحاظ می شود بسیار متفاوت است.

بر اساس آخرین داده های موجود کسانی که بیش از ۱ میلیون پوند عایدی سرمایه در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ کسب کرده‌اند، نزدیک به ۶۲ درصد از کل عواید سرمایه ای موجود در سال را به خود اختصاص داده اند. این آمار به این معناست که افراد بسیار کمی در جامعه بیشترین بهره را از عواید سرمایه‌ای می برند.

نابرابری اقتصادی ناشی از دارایی‌هاست نه درآمدها

مایک برور[۱]، استاد اقتصاد دانشگاه و کارشناس نابرابری، گفت: عایدی سرمایه به عنوان درآمد شناخته نمی‌شود تا بتوان آن را در محاسبه نابرابری در بریتانیا لحاظ کرد. این بدان معنی است که آمار نابرابری موجود در جامعه بریتانیا با چشم پوشی از درآمد حاصل از عواید سرمایه‌ای اعلام شده است. یعنی تمامی آن ۹۰۰۰ نفری که حداقل بالای ۱ میلیون پوند عایدی سرمایه دارند و به طور متوسط ۳.۷ میلیون پوند و در کل ۳۴ میلیارد پوند عایدی سرمایه کسب کرده‌اند، در محاسبات مربوط به نابرابری اقتصادی محسوب نمی شوند.

تعیین نرخ یکسان عایدی سرمایه و درآمد برای جلوگیری از فرار مالیاتی ثروتمندان بریتانیا

رابرت پالمر[۲] مدیر اجرایی دادگستری مالیاتی بریتانیا که گروهی را برای سیستم عادلانه تر مالیات رهبری می کند، گفت: رویه کنونی برای افراد ثروتمند که مالیات کمی می پردازند باید توسط سیاستمداران مورد بررسی قرار گیرد. این درست نیست که افراد با تنظیم و طراحی امور مالیاتی خود بتوانند مالیات کمتری نسبت به افراد عادی بپردازند.

نظرسنجی های اخیر انجام شده نشان داده است كه اغلب مردم موافقند درآمد حاصل از عایدی سرمایه باید حداقل در همان سطح درآمد حاصل از كار مشمول مالیات شود. این موضوع نباید کار مشکلی برای قانونگذاران باشد.

سخنگوی وزارت خزانه داری گفت: ما یک نظام مالیاتی می‌خواهیم که همه سهم عادلانه خود را بپردازند، در حالی که این نظام مالیاتی باید از سرمایه‌گذاری و رشد نیز پشتیبانی کند.

پینوشت:

[۱] Mike Brewer

[۲] Robert Palmer

منبع: گاردین plink.ir/mR8TI

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.