۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۳۵۰ ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵ دسته: انرژی
۰

در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۴ تیرماه مجلس شورای اسلامی، جزئیات طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» به تصویب رسید و به این ترتیب بستر خنثی سازی تحریم‌های نفتی از طریق جذاب نمودن سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی فراهم شد. اکنون انتظار می رود دولت نیز به سرعت این طرح را ابلاغ و اجرایی نماید تا در کوتاه ترین زمان ممکن، هدف افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور محقق شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۴ تیرماه، جزئیات طرح «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» را به پایان رساندند و به این ترتیب این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در این طرح به جای روند فعلی، که سرمایه گذاران از تخفیف در خرید خوراک پالایشگاه از دولت برخوردار می‌شدند، اعطای «تنفس خوراک» مطرح شده است. تنفس خوراک به معنای یارانه یا سوبسید نیست، بلکه وامی است که به مجری طرح داده می‌شود و پس از افتتاح پالایشگاه در چندین سال و با سود ۴ درصد ارزی به صندوق توسعه ملی بازگردانده می‌شود.

اعطای «تنفس خوراک» یک بازی دوسر برد برای دولت و مجری طرح محسوب می‌شود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت منابع دولتی، سرمایه گذاری در طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی را با کاهش زمان بازگشت سرمایه، برای سرمایه‌گذاران داخلی جذاب تر می‌نماید.

مجلس بستر بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی را فراهم کرد

افزایش ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی کشور موجب می شود نیاز ایران به فروش نفت خام کاهش یابد؛ و در مقابل بازاری به مراتب بزرگ تر در کشورهای همسایه، برای فروش فرآورده های نفتی و گازی در اختیار ایران قرار می گیرد که علاوه بر آورده اقتصادی بیشتر، تحریم پذیری آن نیز در مقایسه با فروش نفت خام به مراتب کمتر است.

به بیان دیگر در شرایط کنونی که فروش نفت خام ایران با تحریم های مالی و تجاری متعددی مواجه است، جذاب نمودن سرمایه گذاری در افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور در عمل به منزله فراهم کردن بستر خنثی سازی تحریم‌های آمریکا است؛ چراکه این طرح رفع مهم ترین مانع این طرح‌ها، که مسئله جذب تأمین مالی برای آن هاست را هدف قرار می‌دهد.

اکنون که این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، انتظار می رود دولت نیز به سرعت آن را ابلاغ و اجرایی نماید تا در کوتاه ترین زمان ممکن، هدف افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور محقق شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.