۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۵۲۴ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

بحران مسکن در نیوزلند ناشی از پدیده سوداگری است و با ابزار مالیات بر عایدی سرمایه می توان آن را حل نمود. در نیوزلند دولت‌ها به دلایل سیاسی، چنین مالیاتی را که منافع گسترده برای بازار مسکن تامین می‌کند، در سایه نفع قشرهای پرنفوذ نظیر بانک‌ها معطل اجرا گذاشته‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد شناسایی عوامل ایجاد کننده بحران مسکن، اقدام اولیه برای رفع آن است. دلایلی که موجب افزایش سریع قیمت املاک و مستغلات شده و آن را از دسترس اقشار کم درآمد دور کرده، با استفاده از ابزارهای مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه قابل رفع است.

افزایش سریع و غیرمنطقی قیمت مسکن موجب خروج برخی خریداران از بازار مسکن و کاهش شدید ساخت مسکن در اوکلند، به عنوان پرجمعیت ترین شهر نیوزلند شده است.

سوداگری عامل آشفتگی در بازار مسکن

بحران مسکن را می توان ذیل عنوان خطر کاهش ارزش سرمایه تفسیر کرد. در واقع برخی از افراد در صورت عدم تمایل به سرمایه گذاری در فعالیت های مولد، برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به سوداگری نموده و موجب بر هم زدن وضعیت اقتصاد بازار مسکن شده اند.

این آشفتگی، قیمت مسکن را بالا برده و تقاضای خرید و اجاره با کاهش شدید عرضه مسکن متناسب با درآمد خانوار مواجه شده است.

منافع بانک‌ها مانع اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در نیوزلند

یک سیاست خوب نباید متاثر از تغییر دولت ها و احزاب باشد. متاسفانه در نیوزلند دولت ها با توجه به دوره های انتخاباتی سیاست گذاری می کنند. قوانین مناسبی مانند مالیات بر عایدی سرمایه که منافع گسترده ای را برای بازار مسکن تامین می کنند، در سایه نفع عده ای خاص نظیر بانک ها معطل اجرایی شدن هستند.

در واقع بانک مرکزی با توهم عدم ایجاد تورم و بانک های تجاری برای سودآوری خودشان مانع از منفعت عمومی جلوگیری از سوداگری برای بازار مسکن هستند.

ارزش کاذب فعالیت های غیرمولد راه توسعه فعالیت های مولد را بسته است

سیاست های اتخاذی به منظور ساماندهی اقتصاد و بازار مسکن باید از اصولی تبعیت کنند. اصل ابتدایی آن است که باید ارزش واقعی سرمایه ها و سرمایه گذاری ها حفظ شود. یعنی برخی سرمایه ها نباید ارزش کاذب پیدا کنند تا در مقابل آن باقی سرمایه ها ارزش سرمایه گذاری پیدا نکنند.

شرایطی که اکنون حاکم است باعث شده تا هیچ کس جز عده ای ملّاک و سوداگر شوق به سرمایه گذاری نداشته باشند. زیرا بازارهای مولدی که سرمایه گذاری در آنها صورت می پذیرد در مقایسه با بازارهای غیرمولدی مانند سوداگری املاک در حال کاهش ارزشند.

پدیده کاهش ارزش به صورت سلسله وار به کل اقتصاد کشور تسری پیدا می کند و موجب بزرگ شدن بخش غیرمولد و هدایت منابع به سمت آن است. این مسئله موجب ایجاد فاجعه در اقتصاد و از بین رفتن انگیزه انجام فعالیت های تولیدی می گردد.

بعد از کاهش نقش سوداگری در بازار باید عرضه مسکن به طور چشمگیری افزایش یابد. به طوری که سالانه حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در نیوزلند ساخته شود. همچنین باید عرضه مسکن اجاره ای نیز تقویت شود زیرا اکنون به ازای هر ۱۰ نفر که به مسکن نیاز دارند، ۴ نفر در مسکن اجاره ای زندگی می کنند.

با عرضه بالای مسکن و حذف سوداگری باید تلاش شود تا نرخ مالکیت مسکن که در ۲۵ سال گذشته کاهش داشته است را به روند صعودی بازگرداند.

ضرب الاجل زمانی راه جلوگیری از طولانی شدن اجرای طرح ها

سیاست هایی متخذه برای ساماندهی بازار مسکن باید دارای ضرب الاجل زمانی باشند تا از دام طولانی شدن اجرا رهایی یابند. این کار برای شروع سریعتر ساخت و سازها و کمک به خریداران خانه اولی موثر خواهد بود.

دولت نیوزلند در نظر دارد تا سوداگران و فعالیت های غیرمولد را تنبیه کند. برنامه های دولت ائتلاف موجب کاهش انگیزه سوداگران و کمرنگ شدن بحران مسکن و اجاره بها خواهد شد.

این موضوع بدین معنی است که دولت درصدد ایجاد زمینه های لازم برای پایه گذاری قانون مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک و مستغلات است.

منبع: نیوزلند هرالد yon.ir/KIc4g

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.