۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۴۳۹ ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت اندونزی قصد دارد از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با شرکت صنایع خودروسازی شانگهای همکاری نماید. اما نکته مهم اینکه شرط مقامات اندونزیایی حضور تأمین کنندگان قطعات چینی در داخل این کشور است تا با کمک آن ها میزان داخلی سازی قطعات و محصولات نهایی بهبود یابد. از طرف دیگر حضور تأمین کنندگان قطعات در اندونزی موجب می شود قسمتی از قطعات تولیدی در این کشور توسط این تأمین کنندگان به کشورهای همسایه صادر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC) یک خودروساز بزرگ دولتی در کشور چین است که رتبه سوم را در زمینه تولید خودرو در این کشور به خود اختصاص داده است. این شرکت خودروسازی قصد دارد تا از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک به تولید خودرو در اندونزی بپردازد. یکی دیگر از اهداف این گروه خودروساز چینی، تبدیل اندونزی به هاب صادراتی در منطقه جنوب شرق آسیا است.

تبدیل مالزی به هاب صادراتی منطقه در صنعت خودرو

یکی از مدیران این شرکت خودروسازی در این باره گفته است: از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک به دنبال این هستیم تا مالزی را به بزرگترین مرکز فروش خودرو در جنوب شرقی آسیا تبدیل کنیم.

ژوسینگ مدیر بازاریابی شرکت صنایع خودروسازی شانگهای نیز تصریح کرد: این شرکت خودروسازی هر ساله مدل های جدیدی از خودرو را به بازار عرضه خواهد کرد و از این طریق بازار اندونزی از مزیت رقابتی برخوردار خواهد شد.

ژوسینگ با بیان اینکه این شرکت خودروسازی قصد دارد تا اندونزی را به هاب صادراتی منطقه در صنعت خودرو تبدیل کند، گفت: مذاکرات تجاری با کشورهای همسایه اندونزی از جمله تایلند و برونئی آغاز شده است تا بخشی از این خودروها به این کشورها صادر شوند.

سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری خودروساز چینی در اندونزی

بر اساس توافقات صورت گرفته بین شرکت صنایع خودروسازی شانگهای و مقامات دولت اندونزی، ارزش این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلار است. لازم به ذکر است که کارخانه این شرکت خودروسازی در منطقه کیکارانگ اندونزی واقع شده است. همچنین مقرر شده است که چهار محصول جدید با ظرفیت ۱۲۰ هزار دستگاه در سال در این کارخانه تولید شود.

علاوه بر این توسعه شبکه فروش از دیگر برنامه های این خودروساز چینی است. در حال حاضر شرکت خودروسازی شانگهای بیش از ۹۳ نمایندگی در سراسر کشور اندونزی در اختیار دارد.

آمار انجمن خودروسازان اندونزی نشان می دهد که فروش شرکت صنایع خودروسازی شانگهای از  ۵ هزار دستگاه در سال گذشته به ۱۷ هزار دستگاه در سال جاری رسیده است و افزایش ۲۴۰ درصدی را تجربه کرده است.

بهبود داخلی سازی قطعات شرط اندونزی برای خودروساز چینی

مدیر بازاریابی شرکت صنایع خودروسازی شانگهای ادامه داد: به منظور افزایش داخلی سازی محصولات این خودروساز چینی، ۱۶ تأمین کننده قطعه بزرگ چینی در اندونزی مستقر خواهند شد.

وی گفت: همکاری این تأمین کنندگان چینی با قطعه سازان محلی موجب می شود تا داخلی سازی قطعات با ارزش افزوده بالا محصولات شانگهای در اندونزی افزایش یابد.

دولت اندونزی شرط همکاری با خودروساز چینی از طریق قراردادهای سرمایه گذاری مشترک را افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولید شده می داند. در واقع مقامات این کشور، همکاری با تأمین کنندگان قطعات را مکمل قراردادهای سرمایه گذاری مشترک می دانند.

رونق تولید و صادرات از طریق قرارداد با خودروساز خارجی

از طرف دیگر حضور تأمین کنندگان قطعات در اندونزی موجب می شود قسمتی از قطعات تولیدی در این کشور توسط این تأمین کنندگان به کشورهای همسایه صادر شود و اهداف صادراتی خودرو و قطعات نیز محقق شود.

تجربه خودروسازان در سایر کشورها نیز نشان می دهد، انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک به تنهایی موجب بهبود داخلی سازی محصولات تولیدی نمی شود؛ لذا برای تحقق این امر ضروری است شروط مناسبی در این قراردادها در نظر گرفته شود و به طور خاص همکاری با تأمین کنندگان و برنامه ریزی ویژه برای بهبود داخلی سازی قطعات نیز در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: چاینادیلی yon.ir/Sknmc

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.