۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۰۲۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

بنا بر اظهارت یک مقام دولتی روسیه، خودروساز «آوتوواز» در حال مذاکره برای تولید و مونتاژ خودرو در ایران است. اما از آنجا که سهام دار عمده این شرکت خودروساز روسی، رنو فرانسه است و شرکت نیسان موتورز ژاپن، از سهامداران بزرگ رنو، در آمریکا فعالیت گسترده ای دارد، این امکان وجود دارد که فعالیت «آوتوواز» در ایران با چالش هایی همراه باشد. بنابراین، در نظر گرفتن شروط افزایش داخلی سازی، الزامات صادراتی و جریمه سنگین لغو قرارداد در همکاری با این خودروساز روسی ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد اوایل اسفند ماه بود که ویکتور کلاداو، مدیر بخش همکاری بین المللی و سیاست منطقه ای شرکت دولتی «روس تک» تصریح کرد: خودروساز روسی «آوتوواز» در حال مذاکره با ایران برای فروش خودرو است.

وی با بیان اینکه این خوردوساز روسی قصد تولید و مونتاژ خودرو در ایران را دارد، افزود: «آوتوواز» هم اکنون محصولات خود را به ۳۴ کشور جهان از جمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا صادر می کند.

روسی ها به دنبال حضور در بازار خودرو ایران

به نظر می رسد خودروساز روسی آوتوواز (معروف به لادا در خارج از روسیه) درصدد این است تا در شرایط پیش آمده ناشی از تحریم های صنعت خودرو، جایگزین دیگر شرکای خارجی خودروسازان ایرانی همچون پژو-سیتروئن، رنو و … در بازار ایران شود.

همچنین تحریم های جدید صنعت خودرو طوری اعمال شده است که چینی ها نیز از ادامه همکاری با ایران شانه خالی کرده اند. آنطور که کونلون بانک چین اعلام کرده است، این کشور تنها در چارچوب اقلام غیر‌تحریمی (دارو و مواد غذایی) با ایران همکاری می‌کند و این بدان معنی است که همکاری خودروسازان چینی با ایران نیز با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد.

همکاری با روسی ها برای مقابله با کاهش تیراژ خودروسازان

مذاکرات این خودروساز روسی با طرف ایرانی با هدف مقابله با کاهش تیراژ تولید خودروسازان صورت می گیرد. چرا که خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، موجب شده تا تولید انبوده برخی محصولات با مشکل مواجه شود.

به عنوان نمونه خروج رنو از بازار ایران، نه ‌تنها موجب شد تا قرارداد جدید رنو در پسابرجام به بایگانی رفته و اجرا نشود، بلکه با توقف تولید محصولات قدیمی، فروش محصولات این شرکت به ایران در نیمه دوم امسال (۲۰۱۸) تقریبا به صفر خواهد رسید.  با خروج این شرکت از ایران تولید محصولاتی همچون خانواده تندر-۹۰ و ساندرو نیز متوقف شد.

بیش از ۶۷ درصد سهام شرکت آوتوواز در اختیار رنو

شرکت خوردوساز روسی «آوتوواز» عمده محصولات خود را به کشورهای استقلال یافته از اتحادیه جماهیر شوروی صادر می کند. به طوریکه در سالیان اخیر، عمده محصولات لادا (حدود ۲۶ هزار دستگاه) به سه کشور قزاقستان، بلاروس و ازبکستان صادر شده است.

از طرفی بیش از ۶۷ درصد سهام شرکت «آوتوواز» در اختیار شرکت فرانسوی رنو است. لذا به نظر می رسد خودروساز فرانسوی رنو به دنبال آن است تا کماکان بازار ایران را برای خود حفظ نماید. رنو قصد دارد به دلیل وضع تحریم های صنعت خودرو و اینکه امکان حضور مستقیم در بازار خودرو ایران را ندارد، شریک روسی خود را برای ورود به بازار ایران معرفی نماید تا خود نیز منتفع شود.

اما این امکان وجود دارد که تحریم های صنعت خودرو، فعالیت این خودروساز روسی در بازار ایران را نیز با چالش مواجه کند. چرا که سهام دار عمده این شرکت خودروساز روسی، رنو فرانسه است و از آنجا که شرکت نیسان موتورز ژاپن که یکی از سهامداران بزرگ رنو است، در آمریکا فعالیت گسترده ای دارد، بنابراین این امکان وجود دارد که تحریم ها بر فعالیت این شرکت روسی نیز اثرگذار باشد.

استفاده از تجربه قرارداد با فرانسوی‌ها در تعامل با شرکت خودروساز روسی

در بلندمدت بایستی راهبرد صنعت خودروی کشور به سمت توسعه پلتفرم داخلی باشد و در قراردادها، این مسئله مدنظر قرار گیرد. در واقع اگر به دنبال انعقاد قرارداد با شرکای خارجی هستیم، بایستی همکاری با مجموعه سازان و قطعه سازان جهانی برای توسعه پلتفرم در دستور کار قرار گیرد و همکاری با خودروسازان در اولویت بعدی باشد.

با این حال اگر در کوتاه مدت انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) با شرکای خارجی در دستور کار قرار داد، این قراردادها باید به گونه ای تنظیم شود تا منافع طرف ایرانی تضمین شود و قراردادها ضمانت اجرا داشته باشد. همچنین در صورتیکه شریک خارجی مفاد قرارداد را رعایت نکرد، ملزم به پرداخت جریمه های سنگین شود. تا تجربه گذشته و خروج خودروسازان فرانسوی از کشور بدون پرداخت غرامت تکرار نشود.

استفاده از تجربه چین در انعقاد قراردادهای خودرویی

در انعقاد قرارداد با شرکای خارجی، می توان از تجربه خودروسازان چینی استفاده کرد. مقامات چینی به منظور توسعه صنعت خودرو به انعقاد قرارداد با خودروسازان مطرح جهانی روی آورده اند. در این قراردادها شرکت های خارجی به افزایش عمق داخلی سازی و الزامات صادراتی در چین ملزم می شوند.

به عنوان نمونه خودروساز آلمانی BMW به تازگی قراردادی با یک شرکت چینی منعقد نموده است که بر اساس آن این خودروساز ملزم به سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری در چین و افزایش تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال شده است. همچنین چینی ها تحقق الزامات صادراتی را از دیگر شروط لازم الاجرا این قراردادها در نظر گرفته اند.

لذا ضروری است تا طرف ایرانی در نحوه همکاری با خودروساز روسی «آوتوواز» شروط لازم الاجرا از جمله افزایش داخلی سازی و الزامات صادراتی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.