۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۳۷۰ ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهندس محمدخانی معاون سابق زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، رویکرد عملیاتی را مزیت اصلی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی نسبت به سایر همایش ها دانست. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی، به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با مهندس محمدرضا محمدخانی معاون سابق زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی انجام شده که در ادامه آمده است.

ضرورت طرح مسائل اصلی کشور در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: در حال حاضر، چیزی به نام اقتصاد مقاومتی در کشور سامان نگرفته است. علت این مسئله آن است که برنامه ای بر اساس اقتصاد مقاومتی در کشور وجود ندارد و مسئولین، اقتصاد مقاومتی را با اجرای کارهای جاری وزارتخانه ها اشتباه گرفته اند. همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی می تواند خیلی موثر باشد؛ به شرطی که پیام های این همایش کوتاه و گویا باشد و یک گزارش مدیریتی کوتاه تهیه شود که مشکلات و مسائل اصلی کشور را معرفی کند. مسئولین کشور حوصله مطالعه بیش از دو صفحه مطلب را ندارند.

انرژی پیشران اقتصاد کشور

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: یکی از ثروت های عظیم کشور، حامل های انرژی یا منابع هیدروکربنی است که در صورت استفاده درست، یکی از پیشران های قوی اقتصاد کشور است. تا کنون از منابع انرژی کشور به درستی استفاده نشده است و کارهای انجام شده در حوزه انرژی، سنخیتی با سیاست های اقتصاد مقاومتی نداشته است.

سوال: مهم ترین مشکلات و چالش های کشور در حوزه انرژی چیست؟

پاسخ: نداشتن برنامه ریزی بلندمدت، فقدان رگولاتوری قوی و عدم انسجام بخش های مختلف انرژی از مهم ترین مشکلات حوزه انرژی در کشور است.

اولویت رگولاتوری و زنجیره ارزش نسبت به سایر محورهای همایش

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟ کدام یک از موضوعات و محورهای همایش نسبت به سایر محورها دارای اولویت و اهمیت ویژه است؟

پاسخ: همه محورهای همایش به خوبی انتخاب شده اند. البته در بین این محورها باید اولویت ها را نیز در نظر گرفت.

در بین محورهای همایش، دو محور نسبت به سایر محورها دارای اولویت است. یکی از آنها رگولاتوری بخش انرژی است که باید یک نهاد مستقل قوی باشد و محور دوم، زنجیره ارزش است. اگر به زنجیره ارزش افزوده تا محصول نهایی فکر نکنیم، قطعا صدمه می بینیم.

«رویکرد عملیاتی» مزیت همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

سوال: این همایش دارای چه ویژگی هایی است که باعث شد جنابعالی به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی همایش قبول زحمت فرمایید؟

پاسخ: متاسفانه کشور ما در نظریه پردازی متوقف شده است و تفکر عملیاتی در کشور وجود ندارد. معمولا در همایش ها، سخنرانی هایی انجام می شود و کتابچه ای چاپ می شود و در کتابخانه قرار داده می شود. اما همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی علاوه بر نظریه پردازی، به مباحث عملیاتی نیز توجه دارد.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.