۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۷۵۳ ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

زادبوم معاون توسعه صادراتی سازمان توسعه تجارت، ضمن طبیعی دانستن افزایش صادرات به دلیل کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، هشدار داد که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح، بازار عراق را از دست خواهیم داد. به گفته وی در شرایط فعلی لازم است در زمینه تسهیل تجارت با عراق، تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعم از خصوصی و دولتی به یک همکاری مشترک بپردازند تا موانع رفع شوند و امکان انعقاد یک توافق تجارت دوجانبه فراهم گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد حمید زادبوم، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی پیرامون قرارداد تجارت دوجانبه با عراق گفت: اگر دستگاه‌های گوناگون فعال در عراق به کمک یکدیگر برای حفظ بازار این کشور برنامه ریزی نکنند، بازار این کشور را از دست خواهیم داد.

زادبوم با بیان اینکه بیش از یک سال است که کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق با مسئولیت وزارت صمت تشکیل شده و مشغول به کار است، گفت: ما در اواخر سال گذشته یک موافقتنامه جامع همکاری‌های اقتصادی با عراق تدوین کردیم اما عراقی‌ها حاضر به امضای آن نشدند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت مشکل اختلافات آبی و احتمالا تحفظات عراق در مسائل امنیتی را علت امضا نکردن موافقتنامه‌ی همکاری‌های اقتصادی توسط عراق دانست. وی با این وجود نسبت به دستیابی به یک توافقنامه تجاری با عراق در نشست آتی کمیسیون مشترک ایران و عراق که قرار است در سال جاری برگزار شود، ابراز امیدواری کرد.

در صورت عدم برنامه ریزی، بازار عراق را از دست خواهیم داد

وی در ادامه به وضعیت تجارت ایران و عراق اشاره کرد و گفت: تجارت ما با عراق تجارت بسیار خوبی است. صادرات ما به عراق در ۸ ماه نخست سال جاری به ۶.۷ میلیارد دلار رسیده در حالی که کل صادرات ما به این کشور در سال گذشته حدود ۶.۴ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که واردات ما در ۸ ماه نخست سال جاری برابر ۳۳ میلیون دلار بوده است. این آمار بدان معنا است که ۹۹ درصد از تجارت طرفین مربوط به صادرات ایران به عراق است.

به گفته زادبوم تراز شدیدا مثبت تجاری ایران با عراق ناشی از وضعیت کنونی این کشور است و ما باید این هراس را داشته باشیم که در صورت عدم برنامه‌ریزی جامع با کمک همه دستگاه‌های فعال در عراق، بازار این کشور را به تدریج از دست خواهیم داد.

حفظ بازار عراق نیازمند برنامه‌ریزی مشترک تمام دستگاه‌ها

وی در ادامه به برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های مستمر ترکیه برای تصاحب بازار عراق اشاره کرد و گفت: من پیش از این به مدت سه چهار سال در ترکیه مستقر بودم و نوع برنامه‌هایی که عراق با ترکیه دارد را مورد مطالعه قرار می‌دادم و با رایزن بازرگانی عراق در ترکیه هم ارتباط بسیار نزدیکی داشتم. باید توجه داشت که در صورت عدم برنامه ریزی مشترک توسط تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعم از خصوصی و دولتی، امیدی به آینده بازار عراق برای ایران نخواهد بود.

وی در پایان گفت: بنابراین لازم است با تشکیل اتاق مشترک بین نهادها و سازمان‌های مربوطه، مانند این جلسه که در کمیته اقتصاد مقاومتی برگزار شد، به تصمیمات جامع الاطرافی دست پیدا کنیم و سپس آن را به صورت یک توافقنامه تجارت دوجانبه تدوین نموده و از طریق سازمان توسعه تجارت پیگیر آن باشیم و به امضای طرف عراقی برسانیم.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.