۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر کریمی دکترای سیستم های انرژی دانشگاه شریف و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، ضمن تاکید بر رویکرد سیاستی و عملیاتی در این همایش، ۵ محور آن را تشریح و تبیین کرد. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با محمد صادق کریمی کارشناس حوزه انرژی، دکترای سیستم های انرژی از دانشگاه صنعتی شریف و عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی انجام شده است که به شرح زیر است:

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی با توجه به سابقه ای که در بدنه مسئولین و متخصصین دارد، می تواند موضوعات مهم و اساسی کشور را که مغفول واقع شده، مورد مطالبه و پیگیری قرار دهد. این همایش ها وقتی برند شود، در تصمیم گیری های حاکمیت از جمله وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و مجلس اثرگذار خواهد بود.

مزیت دیگر همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی این است که ضمن درگیر کردن افراد مرتبط با حوزه اقتصاد مقاومتی، راهبردهای پیشنهاد شده در زمینه اقتصاد و به طور مشخص، اقتصاد مقاومتی را تدوین و منسجم می کند.

انرژی پیشران اقتصاد ایران است

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: بخش انرژی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است و حتی قبل از مطرح شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی، اکثر قریب به اتفاق متخصصان معتقد بودند که این بخش برای اقتصاد کشور بسیار مهم است و نقش تعیین کننده ای دارد؛ چون از یک جهت، درآمدهای نفتی بخش مهمی از نیازهای وارداتی ما را تعیین می کند و از طرف دیگر، منابع سرشار انرژی می تواند منبعی برای توسعه صنایع در بخش زنجیره ارزش و ارزش افزوده نفت خام و گاز و همچنین کِشنده صنایعی مثل تولید تجهیزات، تعمیر و نگهداری، فناوری، طراحی مهندسی و … باشد.

بنابراین چون ابعاد و اشل اقتصادی پروژه ها و فعالیت های بخش انرژی بسیار بزرگ است، اقتصادها و کسب و کارهای بسیار بزرگی را پیش و پس از خود می تواند ایجاد کند؛ یعنی هم روابط پیشینی و هم روابط پسینی خیلی بزرگی دارد. بنابراین اگر این بخش به خوبی توسعه پیدا کند، نقش مهمی در توسعه کشور خواهد داشت.

۵ محور پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟

پاسخ: بیشتر محورهای همایش محورهای مهمی هستند که هر کدام از آنها ناشی از یک نوع نگاه خاص به بخش انرژی است. پارادایم های مختلفی درباره بخش انرژی و کارکرد آن در اقتصاد وجود دارد. یکی از این پارادایم ها، انرژی برای امنیت است که ذیل آن، مسئله دیپلماسی انرژی مطرح می شود که یکی از محورهای همایش است. یکی از پارادایم ها، انرژی به عنوان خوراکی برای توسعه زنجیره ارزش است که یکی دیگر از محورهای همایش است.

پارادایم دیگر، انرژی به عنوان کِشنده صنعت است که بحث زنجیره تامین یک صنعت از تجهیزات گرفته تا تامین مالی و غیره است که یکی دیگر از محورهای همایش است.

مسئله ساختار اداره و حکمرانی بخش انرژی نیز از دیگر محورهای همایش است که هر پارادایمی از بخش انرژی را انتخاب کنیم، لازمه اش آن است که تکلیفمان را در حوزه حکمرانی مشخص کنیم و ساختارهای مرتبط و مهم اداره بخش انرژی را به گونه ای بچینیم که هدف ما را محقق کند. مثلا اگر کشوری واردکننده انرژی است و نگران قطع شدن انرژی خود است، احتمالا باید وزارتخانه ای داشته باشد که روی کاهش مصرف انرژی و متنوع سازی مبادی واردات انرژی تمرکز کند.

اما در کشوری که می خواهد انرژی را به عنوان ابزاری برای دیپلماسی و سیاست خارجی خود به کار گیرد، بخش انرژی باید ارتباط نزدیکی با وزارت خارجه داشته باشد. در مجموع، هر سیاست و راهبردی در بخش انرژی اتخاذ شود، ساختار معادل آن باید ایجاد شود و این یعنی محور ساختار مهم است.

سوال: کدام یک از موضوعات و محورهای همایش امسال نسبت به سایر محورها دارای اولویت و اهمیت ویژه است؟

پاسخ: از لحاظ اهمیت، هر کدام از این محورها جایگاه خود را دارد و به اندازه خودش مهم است؛ اما از آنجا که دیپلماسی انرژی نسبت به سایر محورهای همایش کمتر مورد بحث قرار گرفته و در افکار عمومی و افکار متخصصین کمتر به آن پرداخته شده است، می توان گفت در این همایش نسبت به سایر محورها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رویکرد همایش سیاستی است

سوال: این همایش دارای چه ویژگی هایی است که باعث شد، جنابعالی به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی همایش قبول زحمت فرمایید؟

پاسخ: یکی از ویژگی های مهم این همایش آن است که به جای تمرکز بر رویکرد علمی-آکادمیک، بر رویکرد سیاستی تمرکز کرده است. البته این دو رویکرد نافی یکدیگر نیستند و هر کار علمی-آکادمیک باید به یک پیشنهاد و توصیه سیاستی منجر شود. اما این همایش، خود را در چارچوب مقالات علمی تعریف نکرده و به دنبال آن است که پیشنهادهایی از جنس تصمیم گیری به مسئولین ارائه دهد.

این ویژگی سبب افزایش مسئولیت کمیته علمی همایش شده است و کمیته علمی باید بررسی کند که پیشنهادهای سیاستی ارائه شده در همایش تا چه حد دقیق، نو و اجرایی است. این فرصتی است تا از دل این پیشنهادها، طرح های جدی برای ارائه به دستگاه های اجرایی مثل وزارت نفت، وزارت نیرو و مجلس استخراج شود.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.