۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۳۰۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر شقاقی شهری با تأکید بر اهمیت جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: این ستاد باید نقش فرماندهی را در عرصه اقتصاد کشور به عهده داشته باشد اما در حال حاضر از ماموریت اصلی خود منحرف شده است.

وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: از ابتدا قرار بود ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یک نهاد فراقوه‌ای و متشکل از سران قوا، معاونین اول، سپاه و بسیج و نهادهای غیر دولتی باشد و هماهنگی های لازم برای اجرای برنامه های اقتصادی در این ستاد صورت بگیرد.

انحراف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ماموریت اصلی

مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنا بود این نهاد به عنوان یک نهاد تصمیم گیر کلان اقتصادی و یک هماهنگ کننده بین قوا و ارکان حکومت برای اتخاذ تصمیمات کلان و اولویت دار فعالیت داشته باشد تا بتواند از طریق آن اصلاحات ساختاری مناسبی برای کشور صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: این ستاد با مشخصه های مذکور و با مدیریت معاون اول ریاست جمهوری آقای جهانگیری، شروع به فعالیت کرد، اما به مرور زمان آن کارکردی که مد نظر بود را از دست داده و تبدیل به یک شورا همانند شورای اقتصاد شده است.

شقاقی در ادامه گفت: انتظاراتی را که مقام معظم رهبری از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داشته، برآورده نشده و ستاد نتوانسته این مهم را در چند سال گذشته اجرایی کند. ضعف ساختاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به علاوه عملکرد ضعیف آن باعث شد آنطور که باید اقتصاد مقاومتی اجرا نشود و در بعضی حوزه ها مشکلاتی وجود دارد و کاهش آسیب پذیری صورت نگرفته است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید فرمانده اقتصاد کشور باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد ایجاد نهادها و شوراهای مختلف اقتصادی است. در صورتی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می بایست فرماندهی اقتصاد را در کشور بر عهده بگیرد. بنابراین باید توجه داشت جایگاه تصمیم گیری ستاد می بایست تثبیت شود تا بتواند با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: در حال حاضر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک شورا شده است که تصمیمات و خروجی های آن هیچ گونه جایگاه حقوقی ندارد و نتوانسته آنطور که باید در تصمیم گیری های اقتصادی مؤثر واقع شود. بنابراین ضروری است برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای اصلاحات اقتصادی، تثبیت جایگاه تصمیم گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بسیار ضروری است.

مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص همچنین بیان کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال حاضر یک ستاد منفعل است. باید توجه داشت که آنچه مورد توجه رهبری بوده و بیان شده یک ستاد فرماندهی برای مبارزه در جنگ اقتصادی بوده است و می باستی بالاترین مقامات اجرایی و نخبگان جوان کشور در کنار یکدیگر بتوانند با یک کار کارشناسی دقیق، تصمیمات کلان اقتصادی بگیرند.

وی افزود: این ستاد باید دارای اختیارات کافی برای جراحی های اقتصادی باشد که این مهم انجام نشده است و ضروری است با توجه به تحریم ها و مشکلات موجود در کشور و باهدف بهبود شرایط اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، جایگاه این ستاد تثبیت شود.

 دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی موفق نبوده است

این پژوهشگر اقتصادی گفت: سازمان برنامه و بودجه که به عنوان دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عمل می کند، درک درستی از سیاست گذاری های کلان اقتصادی ندارد و برنامه ریزی های کلان اقتصادی را به برنامه های جاری و معمولی دستگاه ها سوق داده است.

شقاقی افزود: در واقع سازمان برنامه و بودجه خروجی های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را که وظیفه طراحی برنامه های اولویت دار و کلان کشور را برعهده دارد، به سمت برنامه های اجرایی و روتین دستگاه ها متمایل کرده است. این اقدام نه تنها کار اشتباهی است بلکه مخالف با اهداف ستاد در زمان تشکیل است.

وی ادامه داد: برنامه های سازمان برنامه و بودجه نتوانست آسیب پذیری های اقتصاد را کاهش دهد و لازم است با تقویت جایگاه ستاد این مشکلات برطرف گردد.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فراموش شده است

شقاقی در ادامه بیان داشت: تاکنون شاهد تصمیم بزرگ اقتصادی و انقلابی در ستاد نبوده ایم و تا زمانی که به ضرورت تغییر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، توجه نشود، نمی توان اقتصاد مقاومتی را پیش برد.

این اقتصاددان در ادامه افزود: ما این ستاد را فراموش کرده ایم و ذینفعان اقتصادی نگذاشته اند ستاد آنطور که مد نظر رهبری بوده است، فعالیت و رشد داشته باشد.  هر تصمیم سختی هزینه ای دارد و برای اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اهداف آن به طور کامل پیاده سازی شود نیاز به مطالبه عمومی و شفافیت است که تا کنون به دلیل کارشکنی ذی نفعان این مهم محقق نشده است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.