۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۲۸۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

دولت ها با توجه به منابع و زمان محدود، مجبور هستند بر طرح ها و پروژه هایی محدود متمرکز شوند. عملکرد دولت بنگلادش در زمینه اجرای پروژه های اولویت دار نشان می دهد این روش به افزایش بازدهی بخش های اقتصادی و اجتماعی و در نهایت تحقق اهداف کشور با کمترین هزینه منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بنگلادش یک کشور پرجمعیت در جنوب آسیاست که در سال های اخیر با پیشرفت اقتصادی قابل توجه، شاهد کاهش فقر و افزایش رشد اقتصادی بوده است. این کشور نیز مانند دیگر کشور ها هر ساله چالش ها و مشکلاتی فراوانی دارد که تصمیم گیران و سیاست گذاران را به سمت پیگیری پروژه های اولویت دار ترغیب نموده است.

رویکرد حرکت به سمت اجرای پروژه های اولویت دار از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دولت ها با توجه به منابع و زمان محدود خود، مجبور هستند بر طرح ها و پروژه هایی محدود متمرکز شوند و بهترین سیاست گذاری ها را در قالب پیگیری تعداد معدودی پروژه اولویت دار، محقق نمایند. به همین منظور دولت بنگلادش نیز برای سال جاری تعدادی پروژه اولویت دار را به تصویب رسانده است.

ایجاد تصویری روشن از آینده با اولویت بندی اقتصادی

دولت بنگلادش در گزارشی بیان کرده است که اگر بتوانیم پروژه های اولویت دار را به درستی اجرا کنیم، هزینه های کشور به شدت کاهش پیدا می کند و می توانیم به سرعت مشکلات خود را حل کنیم، اما این کار نیاز به دقت و همکاری همه نهادهای دولتی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که «یک دولت بدون یک تصویر روشن از آینده خود یک دولت گمراه است و اجرای پروژه های اولویت دار می تواند مسیر پیش رو را برای همه ما روشن و کشور را به اهداف خود نزدیک تر کند».

همچنین بنگلادش به عنوان یکی از کشورهایی که در ۳ سال اخیر بر روی این موضوع متمرکز شده، معتقد است که دولت اولویت ها را مشخص کرده است و خودش هم آنرا اجرایی می کند، اما عملکرد بخش خصوصی هم در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.

شناسایی و تصویب اولویت ها با مشارکت کارشناسان و مردم

این کشور از کمک اقتصاددانان، سازمان های دولتی و غیر دولتی، کارشناسان و حتی مردم به منظور شناسایی اولویت ها بهره برده است و سپس با استفاده از برنامه دولت و محاسبه هزینه برنامه های اقتصادی و اجتماعی، پروژه های اولویت دار خود را شناسایی  تصویب نموده است.

بعد از آن نیز پروژه های اولویت دار این کشور با کمک سازمان براک[۱] در بنگلادش پیگیری و در حال اجرایی شدن است. هدف از این اقدامات پاسخ به مشکلات کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی با کمترین هزینه بوده است. طبق گفته مسئولان این کشور، کشاورزی، نفت و گاز، تجهیزات الکترونیکی، صنعت، مالیات ها و صادرات از مهم ترین حوزه های مد نظر دولت برای تعیین پروژه های اولویت دار محسوب می شوند.

اجرای پروژه های اولویت دار روش کم هزینه تحقق اهداف اقتصادی

کاس مرشد مدیر کل مؤسسه توسعه بنگلادش می گوید «پروژه های اولویت دار برای این کشور بسیار ارزشمند بوده است و می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری جامعه و بازدهی بیشتر بخش های اقتصادی و اجتماعی شود».

در پایان می توان بیان کرد که یکی از مزیت های پروژه های اولویت دار در این است که اثرات آن ضمن تعادل شاخص های اقتصادی باعث تاثیرات مثبت اجتماعی، بهداشتی و محیطی نیز می شود و یک راه حل هوشمندانه برای تحقق اهداف کشور، با کمترین هزینه محسوب می شود.

پینوشت: 

[۱] brac

منابع:

کپنهاگ کانسنسز yon.ir/fFbBf

دیلی استار yon.ir/mHIBO

گزارش سازمان ملل متحد، سرمایه گزاری در بنگلادش yon.ir/2ylIO

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.