۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۳۲۷ ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

باوجود برخی اختلافات سیاسی بین میانمار و بنگلادش، دو کشور یک توافق دوجانبه بر سر تجارت ۲۰۰ هزار تن برنج منعقد کرده‌اند. بر این اساس میانمار متعهد شده است ۲۰۰ هزار تن از نیاز مصرفی بنگلادش به برنج را تامین و در ازای آن یوآن چین دریافت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنج یک کالای بسیار ضروری در زندگی مردم بنگلادش است، از همین روی برای تداوم عرضه این محصول نیاز به واردات دارد. با وجود تنش در روابط میانمار و بنگلادش، داکا سالانه میلیون‌ها تن برنج از میانمار خریداری و از آنجایی که کشاورزی و دامداری اساس اقتصاد میانمار را تشکیل می‌دهند، صادرات برنج درآمد ارزی بیشتری را فراهم می‌کند. از همین روی، دولت میانمار در راستای چشم‌انداز اقتصادی، به کشاورزان و سرمایه‌گذاران این بخش کمک می‌کند.

صادرات برنج میانمار در ازای دریافت یوآن چین

بر اساس یادداشت تفاهم دوجانبه در ۸ سپتامبر، ۲۰۰ هزار تن برنج از میانمار به بنگلادش صادر خواهد شد. صادرات برنج از میانمار به همسایگانش این پتانسیل را دارد که معیشت کشاورزان را بهبود بخشد و بازارهای جدیدی را برای شرکت‌های صادراتی بگشاید. همچنین این دستاورد می‌تواند به بهبود مشارکت سه‌جانبه بین دولت، کشاورزان و کسب وکارها کمک کند. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی میانمار، تا اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ هزار تن برنج به بنگلادش صادر کرده است.

بر اساس تفاهم‌ دو کشور، بنگلادش متعهد شد که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷، ۲۵۰ هزار تن برنج سفید و ۵۰ هزار تن برنج نیم‌پز از میانمار خریداری کند. براساس این توافق، ۴۸ شرکت تحت نظارت فدراسیون برنج میانمار موظفند ۲۰۰ هزار تن برنج را با پرداخت یوان چین، بین اکتبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ به بنگلادش صادر کنند.

هزینه فوب هر کیلوگرم و تن برنج سفید (ATAP) به ترتیب ۲.۷۸۸۵ یوان و ۲۷۸۸.۵۶ یوان است. همچنین ۴۲ مجوز صادرات به مبلغ بیش از ۵۳۴ میلیون یوان توسط بخش صادرات-واردات وزارت بازرگانی میانمار برای ارسال ۱۹۱ هزار تن برنج به بنگلادش صادر شد. لازم به یادآوری است که تجارت برنج بین میانمار و بنگلادش از ۷ سپتامبر ۲۰۱۷ انجام می‌شود.

برنج اصلی‌ترین محصول صادراتی بندر پاتین میانمار است. اگر بنگلادش علاوه بر برنج اقدام به خرید ذرت کند، این محصول به اندازه کافی در این منطقه وجود دارد تا نیازهای بنگلادش را برطرف کند. در همین راستا، میانمار تمایل خود را برای صادرات غلات ابراز کرده است. همچنین جنبه خوب این تفاهمنامه اینکه باوجود اختلافات سیاسی در مورد نحوه رسیدگی به آوارگان روهینگیا، روابط تجاری میانمار و بنگلادش عادی و تقویت خواهد شد. بنابراین برنج از میانمار به بنگلادش صادر می‌شود و همکاری بیشتر بین بنگلادش و میانمار می‌تواند به نفع کل منطقه و  تقویت روابط دوجانبه باشد.

منبع: مدرن دیپلماسی

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.